Jump to content

250E Viftereim røyk, stramar kaputt.

Recommended Posts

Guest Lånebilsjåfør
Posted

Hei, eg låner for tida ein 250E av bror min, er usikker på årsmodell, men regnr. er PX34266.

Så til saka. Viftereima røyk i dag, under kjøyring. Eg parkerte bilen kort tid (3 minutt) etter eg oppdaga feilen. Klarde redegjera for vasspumpe, dynamo, bremseservo og ein sak til som var avhengig av reima. Den siste saken var eg redd var oljepumpa, men trykket held seg stabilt. Strammaren er syndaren, denne har brøte seg tvert av frå akselen som heldt han på plass.

Er det nokon som kan gje meg ein peikepinn om kva som er ute av spel utan viftereima?

Posted

Hei, eg låner for tida ein 250E av bror min, er usikker på årsmodell, men regnr. er PX34266.

Så til saka. Viftereima røyk i dag, under kjøyring. Eg parkerte bilen kort tid (3 minutt) etter eg oppdaga feilen. Klarde redegjera for vasspumpe, dynamo, bremseservo og ein sak til som var avhengig av reima. Den siste saken var eg redd var oljepumpa, men trykket held seg stabilt. Strammaren er syndaren, denne har brøte seg tvert av frå akselen som heldt han på plass.

Er det nokon som kan gje meg ein peikepinn om kva som er ute av spel utan viftereima?

250E er det ikke, det er en 250D, 1992-modell

Oljepumpa går på eget kjede inne i motoren. Stort sett alt annet går på den reima i front. Dvs. vannpumpe, servo, evt. Aircondition, dynamo. Du risikerer å koke motoren ganske fort hvis du kjører uten.

Posted

3 minutters kjøring uten vannpumpe har mest sannsynlig godt bra.

Er det bolten til strammevugga som har knekt, eller noe annet.

Ny strammevugge koster ca 7-800 kroner om jeg husker rett.

Få sjekket opp hva som er defekt, er du i tvil ta gjerne ett bilde av skadene, så skal vi prøve å hjelpe deg vi.

Ikke kjør bilen mer enn maks ett par minutter om du absolutt må.

Den går uten lading, AC(om det er), men aller viktigst vannpumpe og kjølevifte.