Gujoni Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Ved første håndvask etter vinteren oppdaget jeg rust nederst på førerdøren. Det ser ut som lakken har sluppet og kanten kjennes grov ut. Har snakket med BoS og bilen skal inn til kontroll 18.mai. De snakket om 30% egenandel, noe jeg ikke kommer til å godta på en 7 år gammel bil. Alle servicer er tatt hos godkjente MB verksted. Noen som har vært borti dette? Quote
Gujoni Posted April 14, 2010 Author Posted April 14, 2010 Jeg kan prøve å få lagt ut noen. Vet ikke helt hvordan jeg gjør det. Quote
MB JON Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Har samme problem på min bakdør (+ litt rust i hjulbuer bak og overgang bakdør/kanal) - snakket om ca 30% egen andel for meg også. Har ikke fått svar enda, var hos BOS Bilskade ØA Vei. 16.03.2010 Quote
E220 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 å med 30% egen andel kan en likegodt få det fiksa annet sted da prisen hos bos er 5 ganger prisen hos andre proffe lakkverksteder. rust garantien til MB/BOS er rene pisspreik å absolut nul vært. Quote
Gujoni Posted April 14, 2010 Author Posted April 14, 2010 Tror nok at jeg ordner det selv hvis det ikke går på garantien. Regner med at det holder en stund hvis jeg sandblåser,syregrunner, og lakkerer 3-4 strøk klarlakk over fargen. Det har gått bra før. Å betale mange tusen for noe som burde gå på garantien er uansett helt uaktuellt. Det som er trist er det i alle fora og all reklame sår 30 år rustgaranti uten at alle begrensninger og forutsetninger nevnes med et ord. audi har 12 år og da blir det aller meste reparert i de 12 årene uten problemer. Men,men, vi får se hvordan det går. Quote
Guest Davor Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Hadde lik problem,litt rust nede på kanten av førerdør,en w211 2002 modell,BOS sa at det ville koste ca. 20 tusen å få den lakket,det ble selvsagt ikke noe av det da du kan få hele bilen lakkert for 20k.Fikk til slutt lakket den for 3k plus litt bakre hjul buen. Quote
Stjerneglis Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Hadde lik problem,litt rust nede på kanten av førerdør,en w211 2002 modell,BOS sa at det ville koste ca. 20 tusen å få den lakket,det ble selvsagt ikke noe av det da du kan få hele bilen lakkert for 20k.Fikk til slutt lakket den for 3k plus litt bakre hjul buen. Mener å huske at det er en gummilist nederst på døren. Er det på utsiden eller innsiden dere har funnet dette? Quote
E220 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 skal få tat noen bilder en av dagene på min å få postet de her så du kan få se det Tin. Quote
Guest Davor Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 skal få tat noen bilder en av dagene på min å få postet de her så du kan få se det Tin. Det er på selve hjørne av fører døra helt nederst. Quote
Gujoni Posted April 15, 2010 Author Posted April 15, 2010 Hos meg er det nederst midt på døren, utenfor gummilisten. Når jeg kjenner med en finger nedenfra og opp kjenner jeg at kanten er ru på et felt ca.10-15 cm pluss at det er to hull i lakke ca.5-7 mm. som nå har begynt å bli brune. Quote
Stjerneglis Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 skal få tat noen bilder en av dagene på min å få postet de her så du kan få se det Tin. Hmm, vet faktisk ikke helt om jeg tør å sjekke dette nærmere ... Quote
Gujoni Posted April 15, 2010 Author Posted April 15, 2010 Det er deprimerende :( . Jeg har reparert mye rust på mine 123`er, men det var greit for de kostet ikke allverden, og ikke hadde de rustgaranti heller, men når det liksom skal være 30 års garanti........ Quote
Stjerneglis Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Når det skal være sagt, så er det nok ikke rust vi snakker om da bilene våre er galvaniserte. Lakkslipp er mer sannsynlig. På min bil hadde forrige eier klart å skrape bort noe lakk under den ene døren (fortau/brøytekant?), og da jeg oppdaget dette hadde det ikke begynt å ruste ennå selv det hadde gått en god stund siden det skjedde. Håper dette var en liten trøst Quote
Einar Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Galvaniseringa på bilene i dag er nok ikke så mye å skryte av, en steinsprut av svak karakter og det er hull på galvinga og det ruster. Om man ser på ~90 Audi 80, der lakken gikk av i store flak så fort det kom en steinsprut eller noe, men man kunne kjøre uten lakk i kanskje 5 år, og det var vel knapt brunskjær på platene, da var de ikke gjerrige på sinken. I dag går det hull på lakken, og blir en liten skade på sinkbelegget, og det ruster fra innsiden av galvinga. Quote
Sven Håkon Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Einar; Jeg vet ikke hvor du har dette fra (kanskje Audi?), men mine erfaringer er akkurat som Stjerneglis sine - man kan neglisjere nakne områder i lang tid omtrent uten at noe skjer. Dette feltet ble ignorertglemt av meg i halvannet år, og antakelig en stund av forrige eier også: ...hadde dette vært 190en min så hadde det vært hull der. Quote
Einar Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Me om du ser, så er det rust der og, sink får ikke den brune farga når det korroderer bort. Men det er klart at det der hadde vært hull, og grodd mye mere på f. eks. 190`n eller andre ugalva biler. Galvaniseringa hjelper masse den, det er det ingen tvil om, men når de begynte med galving på biler så var de mye mere spandable med det, som igjen beskytta mye mere og lenger. Ja, min erfaring er faktisk fra bl. annet Audi, og jeg sier ikke at det er negativt med galvanisering på bilene, jeg sier bare at man må passe på litt, for kommer det steinsprut så "punkterer" den lett galvaniseringa, og ja den hjelper jo litt for det, for det sprer seg klart seinere enn ellers. Alt jeg prøvde å si, (om enn på en tungvinn måte) var at vær litt obs når det blir slike flekker, ikke stol på den om du skimter en flekk, det kan godt være en steinsprut som har punktert lagg, og muligens og sinkbelegget. Det er ikke så tjukt. Om jeg hadde hatt nok penger, så er det ikke tvil om at jeg ville syrevaska og galvanisert karosseriet på f. eks. Granadaen jeg har planer om å restaurere, problemet med dette igjen blir å få lakken til å sitte tilfredstillende, og fremtidige reparasjoner av karosseri. Quote
Stjerneglis Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Beskyttelsen fra galvaniseringen vil fungere så lenge hullet i sinklaget ikke er for stort. Beskyttelsen vil være mest effektiv i et område langs kanten av sinklaget, og effekten vil minke jo lenger unna kanten du kommer. Siden sinklaget (offeranoden) blir gradvis brukt opp i kjemiske reaksjonen, vil hullet vokse og det vil til slutt bli stort nok til at det begynner å ruste midt inni. At sinklaget er blitt tynnere kan skyldes kostnadsparing, reduksjon av vekt og muligens et forsøk på å unngå problemene med lakkvedheft? Quote
Einar Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Tror nok det har mye md kostnader og lakken ja, virker jo som lagger biter bedre i dag enn den gjorde på tidleg 90tall. Quote
Gujoni Posted May 19, 2010 Author Posted May 19, 2010 Jeg var på rustkontroll hos BoS i Jernkroken igår pga. rust en nederst på førerdøren, men fikk avslag på rep på garanti siden forrige eier hadde flekket med pensel. Derimot ble det søkt om skifte av plate ved bakrutepusser . Jeg får vel dra fram sandblåseutstyret mitt . Quote
Recommended Posts