Jump to content

Trenger Hjelp: Borbet felger med Nylon senterring. Sitter dønn fast

Recommended Posts

Posted

Hei.

På en Volvo V70 2006 mod, har det stått noen Vinter dekk med Borbet felger.

Nå når disse skall av, sliter jeg voldsomt med og få de av.

Har fått av en felg, men de sitter nesten som støpt.

På senteringen på trommelen, er det en konisk nylonring, denne henger felgen så og si dønn fast i.

Noen som har vert borti dette? Tør ikke og slå felgen av, da jeg er redd for og slå de sjeve.

Er det egene verktøy for og tersje slike felger av?

Har aldri vert borti dette før.

Legger med noen bilder får og vise.

I tillegge må denne nylon ringen av for og få på sommerfelgene.

Noen som vet hvordan man skall ta av den? Eller må ny kjøpes til vinteren?

Nylonringen på trommelen, konisk helt innerst, men flat som en foring de første 4-5 mm.

Sentering.jpg

Inne i felgen

Senterfelg.jpg

Posted

Det er bare å hamre løs med ei gummiklubbe. La en bolt sitte løst i så slipper hjulet å flakse pokkerivold... Bank men du snurrer hjulet rundt. Å ha en til å hjelpe til er helt klart det beste. Går det fortsatt ikke av så er neste steg ei lita slegge. Da med en 2"x4" i mellom. Da må du ha hjelp av en til. Felgen tåler dette i massevis. I hvertfall Borbet. Det er kvalitet...

Posted

løys alle hjuloboltene littegrann å kjør en liten tur ;) vet om folk som har gjort dette og de fungerer utmerket :)

å slå på de er ikke noe farlig. du klarer ikke og slå de skjeve med handemakt uansett :P

Posted

Sikker på at det faktisk er senterringen som gjør at det sitter så godt fast? Det høres merkelig ut. Det er ikke helt uvanlig at selve felgen setter seg litt fast, og da må man bare denge og sparke og banne og slå til de kommer løs. Prøv å bruke et hjul som rambukk for å få ting løst.

For å få av ringen kan du jo prøve å slå ned et spist skrujern. Funker ikke det, så prøv å kappe den et sted. Du kan nok fortsatt fint bruke den til vinteren igjen, men den vil være enkel å få av.

Posted

Ja da er det metoden da.

Liker ikke og hamre og slå på felger, redde det skall bli sjevt og skakkt, vet ikke noe som irriterer mere

en vibrasjon.

Er senter ringen som sitter som støpt ja, for hjulet slipper ikke før felgen er ca 5mm fra trommelen.

Takker for svar.

Posted

Jeg hadde lignede problem i dag, dog ikke med senterring. (kjører jo originalfelger må vite.) Jeg slapp bilen ned igjen slik at hjulet såvidt sto på bakken, men fortsatt med jekken under. Satt meg inn i vognen, startet opp, gir nr 1, litt gass og ut med clutchen, og vips......  :D :D

Posted

Jeg har vært borti den type problem du beskriver flere ganger enn jeg kan telle da jeg jobbet i dekkverksted. Bruk gummislegge, klarer du å slå noe skeivt med den er du god. For å få av ringen bruker du masse 5-56 og lurer en kniv eller skrujern bak og tvinger den av. Etter dette går du over navet særs grundig med en stålbørste og kanskje smører et tynt lag med kobberpasta. Lykke til videre hvis du ikke har fått av hjulene enda!

Posted

Styrte med dette på en Audi idag , slo med slegge , rør og sveiste i felgen , ikke søren!

løsningen ble da som vi har gjort et par ganger før og sette på bolter hallveis inn og gi noen nykk med speed og brems , det gjorde susen :D

Posted

Ellers, en bolt halveis i, spett inn bak felge og i spenn mot bremseskive elelr noe annet solid og spenne til.

Kan jo se ut som du har litt for små senterringer til bilen, mulig de har valgt å bruke det for å unnngå ristinga man lett oppnår på nettopp disse bilene, de er uhyre følsomme for senterringer.

Posted

Nå er dekkene av ja.

Har aldri noen gang brukt så lang tid på et dekkskift.

Gummislegga fikk kjørt seg godt.

Ikke var det min bil heller.

• 2 weeks later...
Posted

Det med spett mot bremseskiven høres ikke bra ut, medmindre du skal skifte skiver i samme slengen. :(

Jeg bruker metoden med å sitte på rompa og sparke på dekket. Ellers har jeg jekket opp bilen så

begge hjulene er i lufta, skrudd ut boltene 1 omdr. og sluppet bilen ned. Dette er veldig effektivt

på biler med Mcpherson hjuloppheng siden sporviddeforandringen vil presse felgen løs. Og så crc eller

WD 40 selvfølgelig. Kobberpasta når du setter på hjulene igjen er helt gull! Den blir ikke borte selv

om nav og felg blir varmt.