Jump to content

MB E240 W210 Toppakkning

Recommended Posts

Guest Morten seldal
Posted

Heisann

Jeg har en E240 W210 2000mod som jeg må bytte toppakkning på, eventuelt topp vist den er skrukken.

har hørt litt på priser og det er den del som ikke vill ta i den motoren en gang, aller minst å skru i den! noen som vet hvorfor?

BOS fikk jeg en pris på min 25000 men det ble altid litt mer sa di..

lønner det seg for meg og kjøpe en brukt E240 (M112911) i tyskland og heller bytte hele motoren?

motorer i tyskland ligger for rundt 20000 komplett som er gått under 100000.

min bil er gått 180000.

takker for alle svar!

Mvh Morten

Posted

regner med at du vet at du har v6 med 2 topper ? dvs 2 slipesett, nytt kjede med føringer en del jobb osv, letteste er å pelle ut innsuget, fuel rails, elektrisk, deksler osv, ta av eksos på begge sider, få av kjede, etter at du har tappet den for olje, fått ut kjedestrammer, huket av kjede, nå kan du begynne å tenkre på å ta av toppen etter at boltene er løsnet...

tro meg er nesten bedre å løfte ut motoren og så overhale den, tar kort tid å få den ut, ca 3 timer...

Guest gjesten
Posted

Hva har skjedd med motoren?

Lite feil på de.

Guest gjesten
Posted

Har en venn som har liggene en motor du kan slippe rett oppi og kjøre.Har gått 88.000 km

Guest Morten Seldal
Posted

Har en venn som har liggene en motor du kan slippe rett oppi og kjøre.Har gått 88.000 km

Okay, d hørrtes jo bra ut:)

vet du hvor mye han skal ha for den?

Guest Morten Seldal
Posted

regner med at du vet at du har v6 med 2 topper ? dvs 2 slipesett, nytt kjede med føringer en del jobb osv, letteste er å pelle ut innsuget, fuel rails, elektrisk, deksler osv, ta av eksos på begge sider, få av kjede, etter at du har tappet den for olje, fått ut kjedestrammer, huket av kjede, nå kan du begynne å tenkre på å ta av toppen etter at boltene er løsnet...

tro meg er nesten bedre å løfte ut motoren og så overhale den, tar kort tid å få den ut, ca 3 timer...

Ja, jeg vet jeg har d:)

reinet nesten med at det var lettere å ta ut motoren, var bare om det var bedre og billigere og bare kjøpe en brukt komplett motor og heller hive den i?

Takk for svar:D

Guest Morten Seldal
Posted

pælm inn en 280 eller 320 da vel :P motorene er helt like på utsiden :P

ja, eg har lurt på ein 280, men vet ikke om jeg må bytte drivverk, har funnet ut at det er samme girkasse på w210, men ikke på w211(?).

320, har eg ikke tenkt på, men vist alt passer godt overens er det jo en mulighet:)

er det noen som vet hva som passer og ikke?

Takker for all hjelp:)

Mvh Morten

Posted

ja, eg har lurt på ein 280, men vet ikke om jeg må bytte drivverk, har funnet ut at det er samme girkasse på w210, men ikke på w211(?).

320, har eg ikke tenkt på, men vist alt passer godt overens er det jo en mulighet:)

Mvh Morten

en 240,280,320 motor ifra 211 karosseri vil nok ikke passe i 210 tror jeg pga fester osv, kan hende jeg tar feil....

Guest Morten Seldal
Posted

Mvh Morten

en 240,280,320 motor ifra 211 karosseri vil nok ikke passe i 210 tror jeg pga fester osv, kan hende jeg tar feil....

Ja, men jeg mener på 210 så deler 240 og 280 samme kasse, men på 211 så har 240 en annen kasse en 280!

har du peiling på om en 280 motor passe rett i min 240?

Takker!

Posted

jeg tror en 280 skal gå rett oppi uten problemer, men kan hende du trenger hjernen og, men dette er jeg usikker på, enkleste er jo seff en lik motor iht. elektronikken..

Guest Morten Seldal
Posted

jeg tror en 280 skal gå rett oppi uten problemer, men kan hende du trenger hjernen og, men dette er jeg usikker på, enkleste er jo seff en lik motor iht. elektronikken..

ja, okay:) tenkte vist jeg fekk tak i en komplett med styreenheter og sånt, om det bare var bolt on på den gammle kassen og motorfeter.

tror nokk at jeg går for en lik, og heller bruker den gamle til delemotor:)

noen som har noen erfaring med disse motorene/bilene, uten om rust, med tanke på drivverk, kasse og motor? noen svake punkter? noe jeg må passe på?

har hørt at mange sliter med styreenheten til girkassen, noen som har erfaring med det? tankte på vist jeg hadde motor ute så hvorfor ikke fikse alt med en gang:)

nokk en gang, Takk:D

Mvh Morten

Posted

Skift olje på kassa og pass på å skift tetningen mot styreenheten så ordner det seg mener jeg.

Ikke egen erfaring, men det jeg har hørt.

Posted

skifte og den runde pakninge på kontakten til kasse, en rund plugg hvit, er en komplett del, som du skrur ut og skifter....seff etter at du har tappet kassa og konverter, iht skifta av olje og pakning..

Guest Morten Seldal
Posted

Hva har skjedd med motoren?

Lite feil på de.

Fant masse majones under oljepåfyllingslokket, masse røyk og drakk masse olje og kjølevann:/

Mvh Morten

Guest Morten Seldal
Posted

Skift olje på kassa og pass på å skift tetningen mot styreenheten så ordner det seg mener jeg.

Ikke egen erfaring, men det jeg har hørt.

Okay, skader vell ikke og prøve:)

Takker for svar:)

Mvh Morten

Guest Morten seldal
Posted

skifte og den runde pakninge på kontakten til kasse, en rund plugg hvit, er en komplett del, som du skrur ut og skifter....seff etter at du har tappet kassa og konverter, iht skifta av olje og pakning..

okay:) takk for masse bra svar!

Mvh Morten.

Guest gjesten
Posted

Oljeforbruk og oljerøyk er ingen problem å fikse på de,men at vannet forsvinner er ikke bra.

Er du sikker på at vannet går inn i motoren?

Grøt i oljelokket betyr ikke at den er defekt.

Skal sjekke prisen på motoren.

Posted

Oljeforbruk og oljerøyk er ingen problem å fikse på de,men at vannet forsvinner er ikke bra.

Jeg har en maken bil også med majones underoljelokket.Jeg fikk angst og var innom verkstedet for kriseterapi men de beroliget meg med at det sansynligvis var pga kun småkjøring nå i vinter,der motoren aldri får skikkelig temperatur og det derfor danner seg litt kondens i 6sylindrete motorer.Har ikke vært problem med vannet eller at oljen forsvinner fortere enn det som normalt er.Håper hvertfall at MB verkstedet her ikke tar feil,slik at jeg på langtur står i grøftekanten med sprengt motor :?

Posted

Jeg har en maken bil også med majones underoljelokket

Det samme skjedde på 280en til mine foreldre rett etter at de kjøpte den. Jeg ble superstresset, men etter et oljeskift har det ikke vært antydning til majones der.

Guest Morten Seldal
Posted

nja, blå røyk ut eksosen er vell et tegn på kjølevæske?

mvh morten

Guest Morten Seldal
Posted

Eller Olje  :(

olje, det brenner den, i allefall nå i det siste! har brent 3l på 10000, synes det er litt mye(?) siden bilen bare blir brukt frem og tilbake fra jobb..

det at kjølevæska forsvinner har jeg ikke oppdaget før!

skal ta en innvendig motor-rens, bytte olje/filter og kjøre den litt og se om det dukker opp "majones" igjen.

forslag til hva olje jeg skal bruke på den?

Mvh Morten

Posted

olje, det brenner den, i allefall nå i det siste! har brent 3l på 10000, synes det er litt mye(?) siden bilen bare blir brukt frem og tilbake fra jobb..

skal ta en innvendig motor-rens, bytte olje/filter og kjøre den litt og se om det dukker opp "majones" igjen.

Mvh Morten

pga evt innvending lekkasje, fyll på 10w/40 del synt. pga den er litt tykkere og vil ikke evt penetrere på samme måte som full synt vil, men gir like god smøring, jeg har det på min bil og etter det ble fyllt på så har ikke jeg heller ventillyd mere, men tok en rens med omega 907 eller 906 først og fylte på gele tilsetningen etterpå..

Guest Mlorten Seldal
Posted

Mvh Morten

pga evt innvending lekkasje, fyll på 10w/40 del synt. pga den er litt tykkere og vil ikke evt penetrere på samme måte som full synt vil, men gir like god smøring, jeg har det på min bil og etter det ble fyllt på så har ikke jeg heller ventillyd mere, men tok en rens med omega 907 eller 906 først og fylte på gele tilsetningen etterpå..

Okay, jeg skal prøve det:) håper på at det gåt bra:)

Mvh Morten