FrodeS Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Jeg kunne trenge en micro dumper, altså en slags motorisert trillebår. Stand er ikke så farlig, bare den fungerer, og ikke er for vanskelig/dyr å skru på. Noen som har en sånn de trenger å bli kvitt? Quote
FrodeS Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Da var dumper kjøpt Høytløftende er litt kult : Nesten så jeg gleder meg til å begynne utgraving av kjelleren nå Quote
TEH Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Å kjede seg er vel et begrep du vet svææært lite om, vil jeg tro Quote
Thomas Madsen Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Å kjede seg er vel et begrep du vet svææært lite om, vil jeg tro Tror ikke han har samme motto som meg nei... "Pågangsmot, kom treng deg på... her skal du motstand finne" Quote
FrodeS Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Å kjede seg Hæ? Er bare en 40-60 tonn som skal ut ... Må drenere og isolere litt på utsiden også. Sånn går det når man drar unger i hus og trenger mer plass Quote
Hauk Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Kjekk sak, Frode. Hva ligger noe sånt på i kostnad, om jeg tør spørre? Trenger noe slikt selv. Quote
Aleks Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 Hadde dette vært noe ? http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=19237207 Quote
FrodeS Posted April 20, 2010 Author Posted April 20, 2010 Hadde dette vært noe ? http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=19237207 Jeg så på de der, men syns de ble så puslete. Dessuten tror jeg det er en stor fordel med belter når jeg skal prøve å få greia til å klatre opp fra kjelleren. da kan jeg (i hvertfall i teorien) faktisk bygge en slags trapp, og kan fortsatt fint klatre opp. Med hjulgående tror jeg man er mer avhengig av riktig underlag. I tillegg så er den jeg kjøpte høytløftende, så den kan tippe rett opp i container. Jeg har betalt 1650£ for min, dvs. såvidt under 15.000 kroner med dagens kurs. Jeg får en svært hyggelig pris på frakt fra England, så når mva og frakt er betalt, havner den rundt over 21.000. Nypris på samme maskin i Norge er like oppunder 60.000. Jeg skal ha ut en 40-50-60 tonn masse fra kjelleren. Jeg tror dette er en mer fornuftig løsning enn å leie transportbånd, for da kan jeg grave litt sånn etterhvert som det passer seg. Leie transportbånd koster snaue 1000,- pr. dag, så da må det graves som en gal for å benytte tida best mulig. Grunnmuren skal også understøypes, så det er antakelig like greit å kunne ta ut massen litt og litt. Quote
FrodeS Posted May 7, 2010 Author Posted May 7, 2010 Sånn, da var maskinen i hus. Eller rettere sagt så er den utleid. Det ringte en og var desperat etter en sånn, så jeg hentet den hos transportøren og leverte den rett i utleie Dessverre fornekter jo ikke engelskmennene seg. De er noen slabbedasker alle sammen, og bør ikke stoles på. Maskinen er jo grei nok, men det hadde jo ikke gjort noe om de hadde brukt 5 min på å spyle av litt gjørme på den. De kunne jo også fortalt meg at startsnora var dratt av og måtte festes, og at tennpluggen var utslitt. Heldigvis ikke verre enn at en drøy halvtime med litt verktøy var nok til å få den i gang. Litt artig at forsikringsselskapet mitt mente det skulle koste 3800 kroner for forsikring med ansvar og brann/tyveri. Fant heldigvis en bedre løsning. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Går ikke slikt på vanlig innventar? Kan ikke si jeg misunner deg den jobben du skal ta fatt på. Ønsker deg uansett lykke til! Quote
FrodeS Posted May 7, 2010 Author Posted May 7, 2010 Går ikke slikt på vanlig innventar? Kan ikke si jeg misunner deg den jobben du skal ta fatt på. Ønsker deg uansett lykke til! Greia er at jeg har et enkeltpersonforetak, Råholt Maskinservice, som jeg sammen med en kompis profilerer under www.budsjettmaskiner.no for å drive utleie. Da er det plutselig noe helt annet enn om jeg bare bruker den i min egen hage. Hvis noen leier den og er så uheldige at den velter over en unge som blir klemt i hjel (worst case), så er det greit å ha forsikringen i orden. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 8, 2010 Posted May 8, 2010 Da er det nok greit å ha en forsikring i orden ja. Men uansett så kan du jo som privatperson kjøpe en slik maskin uten å skrive en egen forsikring på denne som du kan bruke i din egen hage? Min sittegressklipper er jo like, om ikke mer farlig for å si det sånn? Quote
FrodeS Posted May 8, 2010 Author Posted May 8, 2010 Da er det nok greit å ha en forsikring i orden ja. Men uansett så kan du jo som privatperson kjøpe en slik maskin uten å skrive en egen forsikring på denne som du kan bruke i din egen hage? Min sittegressklipper er jo like, om ikke mer farlig for å si det sånn? Ja, det var dette jeg snakket med forsikringsselskapet om også. Folk har jo ikke ansvarsforsikring på grasklipperen, snøfreseren eller annet sånt noe. Forskjellen ligger nok i at de heller ikke leier det ut. Det er nok litt i grenseland. Hvis jeg LÅNER din sitteklipper, og den blir stjålet mens den står hos meg, så går det nok på min egen innboforsikring, men hvis du stifter ditt eget enkeltpersonforetak og LEIER den ut til meg, så blir det straks verre. Særlig hvis jeg har brukt den et sted som ikke nødvendigvis er hjemme hos meg heller. Pr. nå så har jeg fører/passasjer(!)-ulykke, ansvar og delkasko på graveren, i tillegg har jeg en brann-/tyveri-forsikring på dumperen og i tillegg en generell ansvarsforsikring (tabbeforsikring) på firmaet. Folka i Terra var ikke særlig gode til å forklare dette, men såvidt jeg forsto, så vil da den tabbeforsikringen gjelde som ansvarsforsikring på ting jeg leier ut som ikke har krav om egen ansvarsforsikring, altså dumperen. Siden man går bak den og ikke sitter inni den, trenger den ikke fører/passasjer-ulykke. Graveren derimot, den sitter man inni, så den må ha fører/passasjer-ulykke. Derfor må den også ha egen ansvarsforsikring. Dette er i hvertfall så langt de greide å forklare meg dette. Jeg skjønner ikke helt hvorfor graveren må ha separat ansvarsforsikring når firmaet har det, men de nektet å selge fører-/passasjer-ulykke uten egen ansvarsforsikring. Totalt koster dette ca. 3500,- årlig. Egentlig ganske drøyt når jeg tilsammen kanskje leier ut for 20-30k i året. Hvis noen kan litt om forsikringer og syns dette høres merkelig ut, er det bare å synge Quote
Recommended Posts