Jump to content

Recommended Posts

Posted

God aften.

Mine foreldres 2003 E220 CDI har de siste dagene i følge min far mistet litt av apetitten på fart og spenning når den er i vanlig landeveishastighet - det vil si manglende kickdown-funksjon. Jeg trodde det kanskje hadde med vinter-innstillingen på automaten å gjøre, men tok den en tur nå for å sjekke. Og de første fem minuttene, mens bilen var kald, fungerte kickdown uavhengig av W- og S-programmet på automaten. På vei hjem, da bilen hadde fått litt temperatur, var den derimot like "dau" uavhengig av automatprogrammet. Ikke så dau at det virket som noen form for "limp home mode", men uten antydning til kickdown og uten den helt store responsen når det først gikk i landeveishastighet pluss moms.

Ingen feilkode i instrumentet, og den veksler gear og er fullt på høyde fra stillestående og opp til vanlig hastighet.

Jeg skal på service med den nå førstkommende torsdag, og mistenker at dette kan ha noe med det faktum å gjøre at den har gått litt over kilometeren ettersom både min mor og min far trodde den andre hadde bedt meg om å bestille servicen, slik at det drøyet lenger enn det skulle. Min tanke er kanskje at bilen med vilje tar det litt med ro når den er på overtid i forhold til service. Har dere noen erfaringer som kan spre lys over dette?

I samme åndedrag har xenon-lampen i venstre frontlykt begynt å komme og gå litt. Fullt akseptabelt, ettersom bilen nå nærmer seg 230.000 kilometer, og dette sikkert ikke har vært byttet før. Er dette fremdeles dyrt som brennevin, og er det i så fall noen steder man bør eller absolutt ikke bør kjøpe dette? Kan i den forbindelse nevne at jeg har funnet igjen en mann som tidligere ga meg fantastisk service på min første Mercedes på Halden Auto, Ola Haugsgjelten, som nå viser seg å drive privat verksted i Halden, og denne servicen er det han som skal få utføre på opphavets bil.

Takker for innspill.

MVH Tore

Posted

Jeg vet ikke hva manglende futt kan komme av, men kan det tenkes at det har med en av luftslangene å gjøre? Dette er forholdsvis "vanlige" feil, og fører til redusert effekt.

Det har ingenting med service-intervallene å gjøre i hvertfall. :-)

Posted

Mulig jeg var litt vag med "manglende futt", det er veldig konkret i forhold til at kickdown kun fungerer når bilen er kald. Dersom det er feil på en luft/vacuum-slange ville jeg tro det ga samme resultat uansett driftstemperatur? Men skal be Mr. Haugsgjelten ta en ekstra titt på slangesystemet når den skal inn på service.

MVH Tore