Sven Håkon Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Til min store irritasjon har overgangen til sommerdekk også ført til at bilen nå sporer. Oppsettet er som originalt på biler med sportspakke, og dekkene er så godt som nye Continental SportContact. Dimensjonen på disse er 245/40-18 foran og 265/35-18 bak. Jeg har tidligere kun opplevd antydning til sporing med slitte dekk, og understellet er som før. Hvilke faktorer er det som forårsaker sporing? Quote
Tor Håkon Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Hvis det kom med ein gang du byttet til sommerdekk skulle man jo tro det var skjeivslitte dekk, men hvis de ikke er slitt ville jeg sjekket forstilling hvertfall. . Drar den til samme side heile tida, eller veksler det på? Quote
Sven Håkon Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Det går til begge sider, og bilen går beint frem på flat vei.. Jeg har alltid vært begeistret for Continental, og mine foreldre har samme dekk i 16"-dimensjon uten antydning til sporing.. Quote
Rudi Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 hvordan dekkene passer til felgene har ekstremt mye å si, dekk som får veldig rette "sidevegger" sporer mye lettere enn dekk som får litt buet sidevegg... Du skriver nesten nye dekk, så du hadde kanskje ikke dette problemet med de samme dekkene ved omlegg til vinterhjul? Quote
Tor Håkon Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Det går til begge sider, og bilen går beint frem på flat vei.. Jeg har alltid vært begeistret for Continental, og mine foreldre har samme dekk i 16"-dimensjon uten antydning til sporing.. Jeg hadde og problemer med at det sporet en del da jeg la om til sommerdekk. Riktignok er dekka en smule skjeivslitte, og jeg sjekket og fant ut at bilen hadde litt vidgang på forstillinga. Da jeg fikk justert forstillinga så jeg heller hadde en ørliten antydning til spissing istedet for vidgang gikk den rett fram:) Quote
Sven Håkon Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Forrige sesong hadde jeg litt mindre dekk på samme felger siden forrige eier hadde brukt felger+dekk på en C-klasse, disse var fullstendig uten sporing. Vinterdekkene er litt smale i forhold til felgene (225-dekk på 8.5"-felger), men på tross av ET18 og ET28 sporet heller ikke disse. Jeg forventet i grunnen at bilen skulle forbli fullstendig uten sporing med originalt oppsett, dekkene er til og med MO-merket.. Quote
Sven Håkon Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Spissingen er satt litt innover, noe som fungerte fint med de andre dekkdimensjonene - men denne dimensjonen krever kanskje mer spissing? Quote
Rudi Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 "litt smale i forhold til felgene" = vil med en del dekk føre til mindre sporing... Quote
bska Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 quickfix -> +5 psi i fordekkene PS følg med på slitasje Funker ikke dette må du krype under å ta en sjekk (inni helv.... så fort det kom oppdateringer på denne tråden da......) Quote
Jørn Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Hmm. Mange faktorer som spiller inn her. En faktor er at du antakelig får litt mere sporing med breiere bakdekk enn fordekk. Sånn er det bare dessverre. Hvilket luftrykk har du i dekka? Jeg bruker 42-45 psi foran og 40-42 psi bak. Prøver meg stadig litt frem, men ligger rundt dette. En annen faktor er selve dekket. Hvis ikke disse dekkene har skikkelig avrundet skulder, men er veldig firkantet,så sporer det mye. Sjekk dette opp mot vinterdekka dine. En skikkelig 4hjulskontroll er vel heller ikke feil å utføre. Ett godt triks med senkede biler og breie bakdekk, er å justere spissing bak mest mulig mot 0. Dette hindrer mye skjev dekkslitasje og sporing. Jeg tror mest det er dekkene dine som er problemet her,siden det er mye værre nå enn med 18" vinterdekk. Har selv opplevd store forskjeller bare med å bytte dekkmerke. Og da til dekk med avrundet skulder. Vredestein,Dunlop,Toyo og Michelin er dekk som jeg har god erfaring at sporer lite. Uansett så begynn med å justere luftrykk.Det er det billigste. Ikke under 42 psi foran og ikke under 40psi bak. Du får prøved deg litt frem og finne ut hva som fungere best. Quote
Sven Håkon Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Det kan tenkes at det er lufttrykket som er løsningen da? Foreløpig har jeg bare satt alle fire til 40psi, men skal prøve å justere dette mot 45 i morgen. Husker ikke riktig hvordan dekkskuldrene er, får inspisere litt i dagslys i morgen. Quote
Rudi Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Min dekkpusher sier 45-50 psi i 18" hjul. Selv kjører jeg da med midt i mellom det. Ikke noe feilslitasje, og sporer ikke noe særlig, jeg kjører da med Nangkang NS2 dekk som har veldig avrundet skulder, behagelige dekk men slites noe fortere enn mye annet... Quote
E220 Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 fik beskjed å kjøre med ca 40psi på mine 245/40/18 dette er dunlop sport maxx TT dekk å jeg hadde ikke noe sporing på disse i fjor. Quote
Einar Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Dekk og innpress har jo utrolig mye å si, sånn forstillingsmessig, så har jo spissinga en del å si, for lite spissing gir gjerne vandring og lett sporing, men dødgang i styringa vil jo og gi slikt, og det merker man 10000 ganger bedre med sommer dekk enn vinterdekk, så sjekk endeledda og de indre kulene på tannstanga di. Camber gir mere sidestabilitet og mere camber vil gjøre bilen mere stabil for retningsendringer Caster gir selvoppretning, er den for lav vil bilen lettere gå sine egne veier, er den forskjellig vil bilen gjerne til ene siden. Dette gjelder foran, bak er det spissing som har mest å si, men også litt camber. Når man skifter til hjul med breiere dekk, men samme innpress, så skal idèelt sett en del av vinklene være mindre, om man skifter til hjul med annen innpress, så kan det være at alle vinklene skulle vært noe annerledes, lavere innpress gir ofte mere selvoppretning, mere kontant styring og mere sportslige kjøreegenskaper uten endrede vinkler, og sommerhjula har sikkert lavere innpress så det er neppe det. Det kan forøvrig være nok på følsomme biler om hjula er slitt litt skeivt til en annen bil. Her har du jo litt å gå etter, og husk at dette er ingen absolutte regler, det er så mange variabler i dette at det går ikke. Men det enkleste du kan prøve som også er nevnt oppi her, er å blåse opp dekka skikkelig, prøv først 45 pund, hjelper ikke det, prøv maksimalt trykk for dekket hjelper det er det sannsynligvis dekket som ikke passer til bilen. Hjelper ikke dette og du ikke finner noe galt, så kan du prøve å gi den bitelitt mere spissing. Quote
Sven Håkon Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Da var lufttrykket økt til 45psi foran og 42psi bak, og dette nærmest eliminerte problemet - nå er bilen igjen som et lokomotiv å kjøre, selv på sporete vei. Nå fikk den også igjen "lettheten" jeg husket fra i fjor (med andre dekk), og skvatt som en gaselle gjennom rundkjøringer og denslags. Muligens kan trykket økes en smule mer foran, men jeg får prøve meg litt frem utover sommeren når det blir varmere - her (i Kristiansand) er det fire grader nå, så jeg er spent på hvordan det blir med litt høyere temperaturer. Ifølge langtidsvarselet på yr.no får vi tosifrede varmegrader i Oslo til (og over) helgen, så jeg satser på noen lufteturer da. Noterte meg maks lufttrykk på fordekkene mens jeg var ute, og disse har 51psi som maks. Dekkene jeg hadde i fjor (Dunlop SportMaxx 225/40-18") hadde bare 40psi som maks, så det er tydelig at den originale dimensjonen er laget for store biler.. Dekkene har relativt rund kant både foran og bak. Takk for alle innspill, jeg skal prøve å følge med på dekkslitasje osv og kommer tilbake til problematikken dersom jeg finner ut mer. Quote
bska Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Flottings dette Svenni, Min erfaring er at dekkene kan slites litt mye i midten når en har en slik "lett på rattet" følelse. Oppstell og kjørestil spiller jo også inn, men jeg har hverfall fått ett ok kompomiss med noe mindre trykk enn det du beskriver - bare litte grann mindre dekktrykk slik at litt av den lette følelsen gir seg. Det virker som w211 ikke drar på seg like mye negativ camber under senking som w124. Quote
Sven Håkon Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Den er ikke alt-for-mye-luft-i-dekkene-lett-på-rattet, men mer slik jeg husker den med de andre dekkene - retningsstabil på motorveien selv med én finger på rattet, og med mer normal følelse under svingoperasjoner. Min hadde en god del negativ camber etter senking, men dette ble til dels korrigert med originale justeringsbolter. Tror jeg har ca 1grad negativ camber nå, må smugkikke i tråden om bilen for å være sikker dog. Jeg skal nok prøve meg litt frem med dekktrykket fremover, men mistenker at den skal ha betydelig dekktrykk etter originale spesifikasjoner. Quote
bska Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 Gydd Svenni Jeg merket betydelig forbedring i stabilitet og sporing når camber ble satt ned mot -0,5' Ulempen er at bilen blir noe mer understyrt og nervøs i kurver, merket det greit når vi kjørte i lag fra Gol i fjor. Quote
Recommended Posts