iNDiANER Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Jeg lurer kort fortalt på hva forskjellene er mellom en 230E M102-motor fra en 1984-modell 230TE S123 og en 230E-motor fra en 1988-modell 230TE S124? Sjekket opp teknisk data på Mercefreaken, og har kommet fram til at slagvolum, boring/slaglengde, kompresjon, effekt og dreiemoment er identisk på begge bilene, forutsatt at ingen har katalysator. Går det f.eks. an å bruke en eksosmanifold fra 123-en på en '88-modell 124? På forhånd takk for svar!
Alexander Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Motoren fra 124en har annen innsprøytning og et annet tenningssystem blant annet. Tenningen på 124en får signaler fra en sensor i bakkant av motoren som ikke finnes på 123en. Hvis manifolden fra 123en er fysisk lik den på 124, dvs. at du får boltet den sammen med ditt eksisterende eksosanlegg, da ville jeg brukt den. Men hvis den ikke er lik, hadde jeg like gjerne bare gått på huggeren og hentet en fra en 230 der.
Einar Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Nå har du bittelitt feil aleksander, M102 230E i 123 har K-jetronic og TSZ-tenning(grønn ledning), mulig noen tidlige har stift, men det betviler jeg. M102 230E i 124 har KE-jetronic, og TSZ-tenning(grønn ledning) på de første, men tenningsanlegget ble etter litt skiftet ut med ett litt mere moderne med sensor på svinghjulet. ca 86/87 tror jeg. Innsprøytninga har og utvikla seg litt, ca 88/89 med forskjell på EHA, tomgangsmotor og tempsensor, og seff hjerne. Motorene fikk også dobbelt kjede i ca 87(veldig cirka). De aller første motorene hadde også dårlig smøring på det enkle kjedet(201/123) M102 blir bedre dess nyere de er kort sagt, men det skjedde vel ikke stort etter 90. Når det gjelder eksos, så passer nok manifolden på motoren, men kikk etter om den er lik mot eksosrøret, sjekk og om den har lambdasensor på manifolden, det har den mest sannsynlig ikke.
Alexander Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Og hva var det som var feil sa du? Dette var en 88 modell, som da har KE og EZL, eller misforstår jeg posten din? 123en får tenningssignalene fra en sensor i fordeleren mener jeg...
Guest 1042 Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Nå har du bittelitt feil aleksander, M102 230E i 123 har K-jetronic og TSZ-tenning(grønn ledning), mulig noen tidlige har stift, men det betviler jeg. M102 230E i 124 har KE-jetronic, og TSZ-tenning(grønn ledning) på de første, men tenningsanlegget ble etter litt skiftet ut med ett litt mere moderne med sensor på svinghjulet. ca 86/87 tror jeg. Innsprøytninga har og utvikla seg litt, ca 88/89 med forskjell på EHA, tomgangsmotor og tempsensor, og seff hjerne. Motorene fikk også dobbelt kjede i ca 87(veldig cirka). De aller første motorene hadde også dårlig smøring på det enkle kjedet(201/123) M102 blir bedre dess nyere de er kort sagt, men det skjedde vel ikke stort etter 90. Når det gjelder eksos, så passer nok manifolden på motoren, men kikk etter om den er lik mot eksosrøret, sjekk og om den har lambdasensor på manifolden, det har den mest sannsynlig ikke. Dobbelt kjede kom vel ikke før 89. Min gamle 88 modell hadde enkelt kjede, men oljespyling på kjedet for bedre smøring. Annet tenningssystem har jeg inntrykk av at gjelder motorene på biler med katalysator. Mulig jeg tar feil, men man kan f.eks ikke bruke fordelerlokk og rotor fra en bil uten lambda på en bil med lambda.
Guest gjesten Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Det ble sendt ut det meste av rester i 88. De kom med enkelt og dobbeltkjede. Med eller uten katalysator. Som nevnt er det viktig ved bytte og alltid finne en med dobbeltkjede. Enkeltkjede og mekaniske løftere må en holde seg unna. Det meste av ting mot toppen kan bygges om. Mengdefordelerene til katalysator er forskjellige. Mener å huske at det var blå skilt på de med og sort til de uten. Det viktigste er at skal en ha tennsystem med giver på svinghjulet må en ha en block med hull til det. Hvis ikke må man bruke gammelt system med elektronikk i fordeleren.
Einar Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Du sa ikke noe direkte feil Alexander, virka bare som du sa at 124 hadde ett tenningssystem, og 123 ett annet, de kom faktisk med samme til å begynne med, resten tok jeg bare med. Dette med dobbeltkjede er det mye rart, har sett 87 med dobbelt, og 88 med enkelt. Tenningsanlegget har vel "kun" med årsmodell å gjøre har jeg inntrykk av, tror det er kun 85 124 som har grønn ledning.
Guest 1042 Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Du sa ikke noe direkte feil Alexander, virka bare som du sa at 124 hadde ett tenningssystem, og 123 ett annet, de kom faktisk med samme til å begynne med, resten tok jeg bare med. Dette med dobbeltkjede er det mye rart, har sett 87 med dobbelt, og 88 med enkelt. Tenningsanlegget har vel "kun" med årsmodell å gjøre har jeg inntrykk av, tror det er kun 85 124 som har grønn ledning. Tror nok du tar feil på det med tenningssystem.. Glodde litt i EPC nå, ser ut som tenningsensoren kun er på biler med EZL tenningsystem. Og det er da snakk om biler med katalysator. Det var det også forskjellige delenummer til mengdefordeler avhengig av katalysator eller ei. Kunne dog ikke se at det var noen før/etter motornummer på delene
iNDiANER Posted March 30, 2010 Author Posted March 30, 2010 Tusen takk for mange interessante svar! Det utfyller langt mer enn jeg hadde trengt, det er tydelig at dere har VELDIG god peiling på disse bilene! Jeg får skru av manifolden fra 123-en og prøve, er min onkel som trenger en ny en. Har en 1987-modell 124 også stående, men den er fullt kjørbar i motsetning til 123-en.
Einar Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Tror nok du tar feil på det med tenningssystem.. Glodde litt i EPC nå, ser ut som tenningsensoren kun er på biler med EZL tenningsystem. Og det er da snakk om biler med katalysator. Det var det også forskjellige delenummer til mengdefordeler avhengig av katalysator eller ei. Kunne dog ikke se at det var noen før/etter motornummer på delene Selvfølgelig er det kun svinghjulssensor på de med EZL-system, , TSZ har jo sensor i fordeleren med grønn ledning, men det har fint lite med katalysator å gjøre.
Guest 1042 Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Det jeg mente Einar, er at forskjellene ligger i om det er katalysator/lambdasonde eller ei. Hadde en 86 230 med katalysator og ezl
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now