Guest Anders Lernes Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 er det samme Dempere på sportline og vanlig dempere? kan man ta demperne fra en vanlig 124 å sette på sportline 124
FrodeS Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 er det samme Dempere på sportline og vanlig dempere? kan man ta demperne fra en vanlig 124 å sette på sportline 124 Nei, det er ikke de samme. Du kan antakelig sette dem over, men det beste er å ha riktige. Nye dempere koster ikke allverden.
Guest Anders Lernes Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 ja, okei. hvilken forskjell har de. fra frem demper til bakdemper. har nylig kjøpt en 124 sportline så skal på eu snarest mulig, var lekkasje på demper venstre fram og høyre bak. var på autohuset i trondheim og prisen på en demper ak var på 4500,-. vurderer og overhale demperen istede...
FrodeS Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 ja, okei. hvilken forskjell har de. fra frem demper til bakdemper. har nylig kjøpt en 124 sportline så skal på eu snarest mulig, var lekkasje på demper venstre fram og høyre bak. var på autohuset i trondheim og prisen på en demper ak var på 4500,-. vurderer og overhale demperen istede... Er det nivåregulering? Det er litt vesentlig å få med. Gjerne også hva slags bil det er (sedan, stv, årsmodell osv) I såfall tror jeg ikke det er noen forskjell på vanlig / sportline. Ikke verre enn at du kan bruke dem om hverandre. I hvertfall bak. Foran koster de ikke på langtnær så mye, og der er det forskjell på vanlig / sportline. Jeg vil tro sportline er litt kortere og stivere. Det er vel ikke verre enn at det går til en kontroll, men jeg ville nok prøvd å kjøpe nye.
Guest Anders Lernes Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 det er en stasjonsvogn, nivåregulering bak og vanlig olje demper fram. takk for svar.
Espen W Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Sportlinedemperne har kortere slaglengde, samt tykkere bottomout-bumper. Sikkert litt annen ventil i dempern også iom at fjærene er stivere. Lurer sammelig på om det er gass forran også forresten e
FrodeS Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 det er en stasjonsvogn, nivåregulering bak og vanlig olje demper fram. takk for svar. Ok. Støtdemperne bak er ikke støtdempere, de er hydrauliske trykkrør. Lekkasje på disse har ingen praktisk betydning så lenge det ikke renner av dem. Det pumpes kontinuerlig inn olje for å holde riktig trykk. Dette bør du forsøke å krangle med verkstedet om. Hvis de ikke vil høre på fornuft, så ta den ut, vask den grundig, sett den inn igjen, og si du kjøpte en pent brukt. Foran er det, som du sier, vanlige dempere. Lekker det fra de, så er de ferdige. Skal du ha bilen en stund, så bør du bytte dem i nye. Dempere blir slitt.
Einar Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Standarddempere til 124 er gassdempere også, foran og bak. Jeg monterte ett trykkrør fra en `89 260E Rescueline bak på min `91 300TDT Sportline, den er bløtere på den ene siden, men merker lite i praksis. Hvis demperen gjør noe mere enn å svette, så ville bilen detti sammen bak, så det er nok bare svetting, vask reint, og kanskje ei flaske omega oljelekktetning hadde vært lurt..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now