Jump to content

Hankook Ventus K105 og slitestyrke

Recommended Posts

Posted

Noen som har erfaring med hankook K105 og slitestyrke?

Jeg kjøpte disse og satt dem på bilen i fjor vår. Da jeg byttet i høst, så var bakdekkene helt nedslitt. De var ikke slicks, men de var nok nede på grensen for lovlig. Jeg har aldri før slitt ut dekk på bare en sommer, og i fjor kjørte jeg mye mindre enn tidligere. Dekkene foran så bra ut.

Jeg vet spissingstagene mine bak ikke er helt bra. De skulle ha vært byttet, men jeg har ikke kommet så langt ennå. Jeg har fulgt nøye med vinterdekkene nå i vinter, men de viser ingen tegn til like voldsom slitasje. De viser knapt tegn til slitasje i det heletatt.

Jeg har ikke for vane å kjøre spesielt aktivt, og dekkene har ikke vært utsatt for noe banekjøring eller tilsvarende.

Noen som har erfaring med disse dekkene og vet om de slites ekstra fort? Er det det som er problemet, så kjøper jeg ikke sånne igjen. I følge dekktesten i AMS for en stund siden skulle de være veldig bra, også på slitestyrke.

Posted

Kjøpte hankook ventus evo (også kalt k107 om jeg ikke husker feil) til C'en i fjor vår og er heller ikke direkte imponert over slitestyrke.. Så og si oppbrukt på 1 sesong. Good Year Eagle F1 i samme dimensjon holdt 2 med minst like mye kjøring pr sesong.

Bilen fikk seg noen runder på vålerbanen, men var ikke akkurat noen form for burnout eller store mengder sladding (forståelig nok med ett dieseldyr).

Posted

Blir vel ikke helt det samme, men hadde Hankook Ventus RS2 Z212 i fjord sommer. De ble utslitt på 3-4 måneder.

Ca 20 runder på Våler og ellers ganske aktiv kjøring. Ble fort slitt, men var meget godt fornøyd med de til prisen! :D

Posted

Blir vel ikke helt det samme, men hadde Hankook Ventus RS2 Z212 i fjord sommer. De ble utslitt på 3-4 måneder.

Ca 20 runder på Våler og ellers ganske aktiv kjøring. Ble fort slitt, men var meget godt fornøyd med de til prisen! :D

ble de slitt noenlunde likt foran og bak?

Posted

Er det ikke slik at vinterdekk ikke slites like mye som sommerdekk (som følge av dårlig justering)? I så fall er kanskje spissingsstagene dårligere enn du trodde?

Posted

Er det ikke slik at vinterdekk ikke slites like mye som sommerdekk (som følge av dårlig justering)? I så fall er kanskje spissingsstagene dårligere enn du trodde?

Det er jo normalt sett dårligere grep om vinteren enn sommeren, så da vil jeg tro det slites mindre også.

Spissingsstagene skal nok byttes, men jeg syns det er surt. Jeg brukte jo ganske mye penger på å bytte alt av foringer og stag på bilen. Kjøpte ganske anerkjent merke også. Etter snaut et år begynte den første knirkeforingen å gi seg, og da begge ble byttet i vinter, ca. 80.000 km etter forrige bytte var begge helt oppspist, og gummien på spissingstagene hadde sprekt opp.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...