Guest Marius Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Hallo Da har det seg sånn at jeg skal snart handle meg en mercedes! Dette er en 300 turbo diesel. å jeg har et par spm ang det. Hvor får man kjøpt grøvere eksos? 3"+, skal ha sikkelig grom lyd! Hvor mye tåler orginal motoren med tanke på turbo trykk og justering av diesel pumpe? Girkasse, hva tåler detta? (automat) Har tenkt på en sein 80mod eller tidlig 90.. Noen erfaringer med disse bilene? Takker for svar
RoarB Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 tror ikke du henter mye på å sette på grovere eksos på denne, og du har ikke mye grom lyd på en diesel med turtalls område på 1000-4000 effektiv kurve... dette er gammel mekanisk maskin, tror du skal være fornøyd bare den fungerer 100% på alt......jeg tviler sterkt på at å "trimme" denne vil gi deg noe vind i håret men seff vil man så vil man, men da må du vel byttet ut stempel ringer osv, få alt nogenlunde tett.......og denne har sikkert gått over 200-300,000km Roar
Guest Marius Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 tror ikke du henter mye på å sette på grovere eksos på denne, og du har ikke mye grom lyd på en diesel med turtalls område på 1000-4000 effektiv kurve... dette er gammel mekanisk maskin, tror du skal være fornøyd bare den fungerer 100% på alt......jeg tviler sterkt på at å "trimme" denne vil gi deg noe vind i håret men seff vil man så vil man, men da må du vel byttet ut stempel ringer osv, få alt nogenlunde tett.......og denne har sikkert gått over 200-300,000km Roar Så en slik en her med etter montert intercooler, grøvere eksos, justert opp turbotrykk og dieseltrykk. Dette gikk ganske bra etter min mening, og helt rå lyd. Den ene jeg har sett på er også i veldig god stand med service hefte hele veien til i dag! Gått ca 230,000. Med rakrør fra turbon og ut må det da bli grom lyd i en slik rekke 6 turbo?
RoarB Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 hvis dette er den hvite eller grå som er svensk, som burner ved garasjen, så er det nok gjort MYE med den som ikke er fortalt....
Guest Marius Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 hvis dette er den hvite eller grå som er svensk, som burner ved garasjen, så er det nok gjort MYE med den som ikke er fortalt.... Nei, så den selv og satt på med den i østfold.
RoarB Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 hvis dette er den hvite eller grå som er svensk, som burner ved garasjen, så er det nok gjort MYE med den som ikke er fortalt.... Nei, så den selv og satt på med den i østfold. (2) men skal du ha en 124 for å trimme så er vel heller 300 bensin med doble turboer å foretrekke......
Guest Marius Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 hvis dette er den hvite eller grå som er svensk, som burner ved garasjen, så er det nok gjort MYE med den som ikke er fortalt.... Nei, så den selv og satt på med den i østfold. (2) men skal du ha en 124 for å trimme så er vel heller 300 bensin med doble turboer å foretrekke...... Ja, det vil jo gå en del bedre! saken er at jeg vil ha diesel bil ellers hadde det blitt en 300TE 24v. En 300tdt har vel 147hk orginalt? Dette må vel gå helt brukbart orginalt også? justere opp dieselpumpe,turbotrykk setta på intercoler og rakrør.. Har litt trua på det jeg da. hehe Er jo ikke snakk om at det skal være en sikkelig værsting heller.
FrodeS Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Nå ble det mye usaklig her ... Det er fullt mulig å få ganske grom lyd i turbodiesel. Det er relativt grov eksos fra før. Fremre potte kan fint fjernes, det holder med turboen og den bakre. Fra 1993-modellen fikk alle katalysator, frem til det var det option. Hvor mye en 300 turbo "tåler" er ikke så godt å si. På min røyk toppen ved 400.000 km, og det er ikke helt uvanlig. Dette selv om den er helt originalt, og stort sett er langkjørt. Det sies at eksosmanifolden på disse gir særdeles dårlig flow, noe som resulterer i mye varme, og dårlig holdbarhet på toppen. Hvis du bare justerer opp turbotrykket, så vil dieselpumpa mate en del ekstra diesel for å følge på, men det er også ganske mye å hente på å justere på pumpa. Det sitter i 5,5mm elementer originalt i pumpa. Hvis ikke du er villig til å bruke 7-10.000 på å bytte til større elementer, så er det ca. 180 hk å få ut av den som sitter der. Noe mer moment kan hentes ut, en del bedre respons fra lav belastning kan du få ved å justere på ALDA, men mest er det nok å hente på å justere eller fjerne en sak i pumpa som reduserer mengden diesel etterhvert som turtallet stiger. Du KAN også justere turtallsperren, da vil disse dra godt til langt over 5000 rpm. Som Roar er inne på, så er første bud å sørge for at alt fungerer optimalt slik det en gang var. Sjekk registerkjedet for strekk, sjekk kompresjon, og få dysene overhalt. Vi har en samarbeidspartner i klubben som overhaler dyser for en fornuftig sum. Jeg fikk mine overhalt, noe som ga vesentlig mer moment på lavt turtall. Det er skrevet en god del om tuning (mest bensin) på forumet her. Anbefaler at du melder deg inn i klubben, så kan du lese alt du orker
RuneT Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Hvis ikke den er solgt, så har Trollet på Mercefreaken en s210 300tdt med 177 originale hester. Billig og trolig en meget bra bil. Liten omprogrammering her så har du sikkert over 200 hester og 400nm og allerede grom lyd. Det er fornuftig det
Einar Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Som sagt, mye usakligheter her, det er selvfølgelig en del og hente på å justere litt. Men som allid, begynn med en service på motor og kasse, og vær sikker på at det er i god stand, en dårlig moor vil holde atskillig kortere med trim, ei dårlig kasse kan la bilen gå elendig om de så er 400 hk i den, og selvfølgelig ikke holde lenge. Juster opp turbotrykket til 1,3 bar(opp ca 0,45-0,5 bar), juster opp dieselmengde, til maksimal eksostemp på 650* C Merker jo en del på dette, men vil overraske meg om du kommer over 160-170 hk. Pumpa skal være istand til å levere diesel til ca 180 hk. 300TDT går ikke dårlig, men med 2.65 utveksling så kan man ikke sammenligne effekten med f. eks 300TE med 3.27-utveksling. Her kan du se en 300TDT med 300TE-bakaksel, ellers orginal. [flash=200,200] [flash=200,200] Ble noe vassere etter ett oljeskift på kassa også. Skal du ha merkbart bedre effekt, så krever det gjerne turbobytte og større pumpeelemnter i dieselpumpa. Når det gjelder grom lyd, bytt ut bakpotta med ett rør, blir passelig det.
Guest Marius Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Tusen takk for masse fin info! Da har jeg litt og sette fingra i! Når det gjelder og få dyser overhalt har folk her hjemme som kan det. Og som dere forteller her er det jo helt nødvendig at bilen er i god stand før man trimmer.. Sier jo seg selv også.
FrodeS Posted March 29, 2010 Posted March 29, 2010 Tusen takk for masse fin info! Da har jeg litt og sette fingra i! Når det gjelder og få dyser overhalt har folk her hjemme som kan det. Og som dere forteller her er det jo helt nødvendig at bilen er i god stand før man trimmer.. Sier jo seg selv også. Med overhalt pumpe, vesentlig større turbo og manifolder som flower litt bedre, så drar gutta 4-500 hk ut av disse motorene, så det er definitivt potensiale.
Guest Marius Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 4-500hk er vel en del mere enn det jeg har planer om! Hadde håpa på en 200-250hk. Men som jeg har skjønt her etter og lese litt burde jeg få taki en annen manifoild! Veit om en kar som sveiser dette til en brukbar penge! Bilen er jo som sagt ikke kjøpt enda, men håper og få solgt den andre min nå så fort som mulig så jeg får handla:D
Einar Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Bare så det er sagt, det er en bil man kan trives godt med, jeg har en selv, egentlig en skikkelig dritbil, som burde vært spiker etter alt trøbbelet, men jeg liker den, men moralen er, legg i litt penger å kjøp en bra en, jeg kjøpte en "billig" en, med litt utstyr og gåen motor, som viste seg å være litt vanskjøtta. Har planer om å stille opp min, men tror ikke jeg vil gjøre det før jeg har fått skikk på noe oljeforbruk, dog ikke ute etter noe ekstremt i denne motoren, men kanskje 160 hk og endel høyere moment.
FrodeS Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 4-500hk er vel en del mere enn det jeg har planer om! Hadde håpa på en 200-250hk. Men som jeg har skjønt her etter og lese litt burde jeg få taki en annen manifoild! Veit om en kar som sveiser dette til en brukbar penge! Bilen er jo som sagt ikke kjøpt enda, men håper og få solgt den andre min nå så fort som mulig så jeg får handla:D Hvis du titter innom på forumet til www.mbsca.com , så selges det med ujevne mellomrom ombygde dieselpumper. De kalles gjerne Munä-pumper eller noe sånt etter navnet på firmaet i Finland som holder på med det. 6 eller 6,5 mm elementer skulle være passe. Det settes gjerne i 7, men det blir litt i grøvste laget for moderat effektuttak.
Bengt E Jacobsen Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Sjekk også ppdiesel.com i Finland De ordner pumper for maks pulver.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now