Jump to content

Kjøpsråd W124

Recommended Posts

Posted

Vurderer å kjøpe en W124 stasjonsvogn fra midt på 80-tallet. Ser jeg kan få en slik for rundt 40.000,-

Hvilken av disse modellene er erfaringsmessig å foretrekk? Er 250000 km innenfor en akseptabel kjørelengde? Spesielle forhold en bør være obs på nå det gjelder disse modellene?

Takker for tilbakemeldinger.

Posted
Vurderer å kjøpe en W124 stasjonsvogn fra midt på 80-tallet. Ser jeg kan få en slik for rundt 40.000' date='-

Hvilken av disse modellene er erfaringsmessig å foretrekk? Er 250000 km innenfor en akseptabel kjørelengde? Spesielle forhold en bør være obs på nå det gjelder disse modellene?

Takker for tilbakemeldinger.[/quote']

Stasjonsvogn : S124

Sedan : W124 ...

Greit å ikke ende opp med en sedan når du trodde du kjøpte stasjonsvogn.

S124 kom f.o.m. modellår 1986, men jeg ville ikke kjøpt av de aller første.

Diesel eller bensin?

Av diesel, så er gjerne 250 og 300 sugediesel gamle drosjer, mens 300 turbodiesel er importerte, gjerne som varebil og senere omregistrert.

Pass på registeret på de små bensinmotorene. Det og kammen har gjerne fått nok etter 200-250 000 km. Byttes, og motoren er like fin.

Pass selvfølgelig på rust. Sjekk at alt virker, og at det ikke er slakk i hjullagre bak. (de er litt køddne å bytte, men ikke værre enn at det koster deg ca. 2-2500 pr. side. Kan være greit å prute på). Prøv bilen en lang tur, og sjekk at varmeapparatet regulerer som det skal. Finner du en med ac, så sjekk at det kjøler bra. Du skal kunne ha vifta på max, og motoren på tomgang. fortsatt skal kompressoren slå ut og inn hvis det er nok trykk (muuuulig den går kontinuerlig med full vifte og tomgang). Den slår inn i kortere intervaller jo lavere du setter vifta og jo lavere utetemperaturen er.

Sjekk historikk på bilen. Følger det med masse kvitteringer og slikt, er ikke det noen ulempe. Det skal være skiftet olje hver 10.000 km (helsynt), og girolje hver 60.000 km (ved automat i hvertfall). Sjekk at den girer som den skal.

250.000 km er ikke mye for en velholdt 124, men den kan like gjerne være totalt nedkjørt ved den km-standen.

Min '92 300TDT har akkurat rundet 360.000 km, og jeg håper den lever flere hundre tusen til.