Espen W Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 Til dere som har greie på motorer. Hva menes med dette begrepet? Jeg har også forstått det slik at den gamle converteren er long gone, og erstattet av nok en tørr'en. Er disse klutsjene mer som en mekanisk klutsj, men er drevet av en styring/motor/servo? E
Alexander Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-consumption/question331.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_sump
Einar Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 Tørrsump vil si at bunnpanna ikke inneholder noe særlig olje, men olja pumpes over i ett eksternt reservoar, der det samles mere olje, fordelene er større oljemengde, mindre mostand for veiva i bunnpanna, mindre sjans for luft i olja ved aktiv kjøring.
Frode Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 Har du ikke veldig mye krefter eller minimum gate slicks så er det lite sannsynlig at den originale oljesumpen vil få problemer, kommer du over i mye banekjøring, godt med krefter og skikkelige dekk/slicks så er det en fordel med tørrsump, for da kan du risikere presse oljen opp i siden av sumpen og pumpen drar luft......
Frode Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 mindre mostand for veiva i bunnpanna Denne må du forklare litt Einar, da veiva ikke er nedi oljebadet i sumpen......
Einar Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Nei, den er i utgangspunktet ikke der, men noe olje får da veiva tak i, ikke minst ved atkiv svingkjøring. Ett annet tema som kan hjelpe litt på effekten, er at man kan få ett undertrykk i veivhuset.
Frode Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 På M104 er det et deksel (plaskedeksel) under veiva som "separerer" veiv fra sump, tror at det vil være vanskelig for oljen å komme seg over dette dekselet, så det må nok være andre motor design du tenker på.? Ved en "tørrsump" vil du tilnærmet ha samme forhold for veiva, men du vil få bedre forhold for oljepumpa da den ikke trekker luft ved feks slicks og mye sidekrefter i svingene.
Jens Honoré Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Er ikke noe av vitsen med tørr sump at motor blir lavere, mtp plass og tyngde punkt?
Alexander Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Er ikke noe av vitsen med tørr sump at motor blir lavere, mtp plass og tyngde punkt? Jo... Grunnen til at 450SEL 6.9 har tørrsump.
Stian Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 mindre mostand for veiva i bunnpanna Denne må du forklare litt Einar, da veiva ikke er nedi oljebadet i sumpen...... På mitt "Browns lane" produkt er veivens plasking i oljebadet regnet som en viktig del av motorens smurning. Dette er jo litt ot da det ikke er Mercedes
Frode Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Er ikke noe av vitsen med tørr sump at motor blir lavere, mtp plass og tyngde punkt? Jo men det er nok ikke et poeng når en bygger om, da er det fordi at en kjører såpass at oljepumpen drar luft, det er ihvertfall det jeg har fått med meg som er hovedårsaken. På mitt "Browns lane" produkt er veivens plasking i oljebadet regnet som en viktig del av motorens smurning. Dette er jo litt ot da det ikke er Mercedes Har sett det på noen skipsmotorer også.....fra krigen..... Fra spør til revolver....de fleste "nyere" motordesign har underspyling av stempler, i tilegg til smørekanaler slik at dette er nok ikke noe en ser ofte lenger....
Espen W Posted March 26, 2010 Author Posted March 26, 2010 Er det underspyling på 2.8 og 3.2 L M104? e
Torbjørn Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 2,8 har ikke Noe få har faktisk Bernt(!) Jeg har sett det på 2 motorer, der sto det dyser fra originalt. Ellers er det vel standard på 320 og 3.6
Frode Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Mener det er også standard på M104 300-24, ihvertfall på de motorene jeg har sett, tror det er en av de få forskjellene mellom blokka til M103 og M104 da resten er tilnærmet likt..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now