Jump to content

Turbo på en 300D 24v til W124

Recommended Posts

Guest Christian Strømstad
Posted

Hei godtfolk.

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å montere turbo på min motor? Vet at disse motorene blir levert med turbo i 210`n, men er usikker på hva som er forskjellen på dem.

Jeg forstår at jeg selvsagt må bytte innsug og eksos manifold, men er det mer som må gjøres?

Håper noen vet og vil dele litt kunnskap.

Mvh

Chrsitian

Posted

Hei godtfolk.

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å montere turbo på min motor? Vet at disse motorene blir levert med turbo i 210`n, men er usikker på hva som er forskjellen på dem.

Jeg forstår at jeg selvsagt må bytte innsug og eksos manifold, men er det mer som må gjøres?

Håper noen vet og vil dele litt kunnskap.

Mvh

Chrsitian

Det er en helt annen dieselpumpe i turbomodellen. Den har elektronisk styring, og større elementer. Turbopumpa kan levere nok diesel til ca. 240 hk, mens den du har med 5,5 mm elementer holder til ca. 180.

Hvis du bare ønsker "litt mer", kan du nok montere over eksos, grenrør og diverse, og få justert opp pumpa. Vil du ha enda litt mer, så må pumpa ut og modifiseres med større elementer. Du bør også ha en løsning for å redusere mengden diesel inntil ladetrykket bygges opp. Dette kan enten gjøre ved en vakuum-sak som trekker i stopp-armen ved lavt trykk, eller å bytte til en original turbopumpe fra OM603 (12v 6-syl turbodiesel)

Posted

OM606.91(300-24D) og OM606.96(300-24DT) har en del forskjeller.

Selvfølgelig andre manifolder, intercooler på turbo, dieselpumpa er forskjellig.

Bilene 24V turbo er plassert i har elektronisk styrt dieselpumpe, , mens 24V diesel har mekanisk styrt pumpe i W124.

Innvendig i motor er det litt forskjeller, det er andre stempler og råder, natriumkjølte ventiler, underspylte stempler.

Alt er fullt mulig å ettermontere, utenom underspylinga av stemplene, men delene er dyre.

Så om du ønsker litt mere futt i din bil, så kan det nok være ett alternativ å montere på turboen, og bare kjøre moderate ladetrykk, hvis ikke er det likegreit å skaffe en helt motor fra 210TDT, girkassa bør og oppgraderes, og 210-kassa kan ikke brukes, men TDT-kasse fra 124 er det greieste.

Min mening, er at om du ønsker OM606.96, så er en 300TDT det greieste utgangspunktet å bygge på.

Guest Christian Strømstad
Posted

Takk for svar. Jeg ble strax endel klokere av dette.. :)

Med det samme jeg har tråden oppe,

Noen som vet hvordan jeg kan få opp den lista som ligger på siden av frontruta på høyre siden og går bakover langs taket uten å ødelegge den?

Mvh

Christian

Posted

Merk at taklisten bøyes veldig lett. Den er presset ned i klips langs hele lengden, klipsene langs frontruten kan du se ved å bøye gummien til siden.

De gangene jeg har demontert listene så har jeg alltid begynt forfra, og løftet jevnt og kort bakover..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...