Jump to content

Recommended Posts

Posted

Prøver å koble opp innvendig låseknapp fra facelift 124 i en 91 S124, trodde jeg skulle greie meg med å koble meg paralellt med låskassa i førerdøra, det funka kun til låsing.

Så jeg fant ut at jeg måtte koble meg på med relè.

Har da funnet meg to vekslende 5-pola relè, MB A 001 542 02 19, og koblet meg opp som følgende.

Signalledning fra låskasse førerdør inn på 87a på Relè A, 30 på relè A inn på 87a på relè B og 30 på relè B videre til sentrallåspumpe.

Styrestrøm fra låseknapp(vekslende +/- avhengig av trykking) inn på 86 på begge relèer.

+ inn på 87 på relè A og 85 på relè B

- inn på 85 på relè A og 87 på relè B

Dette skal i min teori funke, men begge relèer slår inn i det jeg kobler opp strømmen, og når jeg trykker på knappen kobler ett og ett relè ut.

Så jeg har pønska ut at relèene er rimelig lettdrivne, og at de driver hverandre via ledningen fra låseknappen.

Så da må jeg vel ha skilledioder på signalledningen.

Noen andre som har vært borti dette.

Posted

Noen idè om diode brukende til dette, kun styrestrømmen til relè som skal gå mellom der.

Fant ei, som stammer fra ett kjørelysopplegg, regner med dette kan brukes.

Posted

Funker med diode, prøvde meg med en likeretter jeg har, men de henger ene veien, tror ikke den tålte varmen fra loddinga, likeretteren leder litt ene veien den ikke skal.

Så får skaffe ei diode til i morra.

Guest gjesten
Posted

Du har vel fjernkontroll.

Vil du gjøre det fort og galt kan du jo klippe ledningen fra koffert og Høyre dør ved pumpa.

Posted

Dette har jeg aldri prøvd selv, men kan det være så vanskelig da, tro?

Ledningen som går fra låsekassa til pumpa veksler mellom + og - . Den ene for å låse, den andre for å låse opp. Er det ikke bare å ta + og - inn på bryteren, og ledning ut fra den rett inn på ledningen mellom dør og pumpe?

(det skal sies at jeg stusset på hvorfor denne ledningen mellom døra og pumpa skulle klippes og kobles -gjennom- alarmen, at ikke alarmen bare skulle kobles rett innpå med én ledning)

Posted

Den skal klippes og kobles mellom ettersom låskassa ligger konstant til pluss eller minus avhengig av om bilen er låst eller åpen.

Posted

Den skal klippes og kobles mellom ettersom låskassa ligger konstant til pluss eller minus avhengig av om bilen er låst eller åpen.

Er det separate styringssignaler fra begge fordørene og bakluka inn på pumpa? Hvis en av disse endres, så låser den opp/igjen ?

Posted

Korrekt.

Vet du hva relè E i sikringsboksen er til, har lånt det til sentrallåsknappen min, og nå ser ikke el-vinduer bak ut til å virke, tror ikke det er noen sammenheng, men typisk at det skal slutte å virke etter jeg har lodda inn nye kabler til V. bakdør.

Posted

Korrekt.

Vet du hva relè E i sikringsboksen er til, har lånt det til sentrallåsknappen min, og nå ser ikke el-vinduer bak ut til å virke, tror ikke det er noen sammenheng, men typisk at det skal slutte å virke etter jeg har lodda inn nye kabler til V. bakdør.

Fryktelig så innviklet dette skulle være, da...

har du ikke en delebil du kan hente flere reléer fra? Hvilket relé er E? På min har jeg en 4-5 reléer på rekke på høyre side av boksen. De er like alle sammen med unntak av komfortreléet helt bakerst. Min har IKKE el.vinduer, så hvis ett av disse er E, har det nok ikke med el.vinduene å gjøre.

Posted

Ikke den typen relè.

Fikk henta ett på delebilen.

Dette får jeg ikke til, det ene relèet vil henge ved bruk av dioder.

Har lagd ett enkelt koblingsskjema, der den rød ledningen er den jeg har problemer med.

Noen som har idèer til dette, mener det skal være fullt mulig å få til, men jeg greier ikke se løsninga

Koplingsskjemalseknapp.jpg

Guest gjesten
Posted

Vil du helst ikke klippe ledningene?

Han jeg koblet bryter for ville ha det slik at når han åpnet med nøkkel så åpnet kun førerdøren seg,men når han brukte fjernkontrollen åpnet alt seg.

Grunnen var at han åpnet døren en gang så åpnet 2 karer å stakk av med skinnjakker som han hadde i bilen (selger)

Dette er mange år siden før selektiv åpning kom.

Da var det enkelt å klippe ledningene og kun koble ledningen som egentlig skulle til førerdør rett inn på bryteren.

Han var kjempefornøyd med løsningen.

Posted

Jeg vil helst ha alle dørbryterne i funksjon, bakluka er ikke koblet opp til dette pga en defekt låssylinder nå, men er jo planlagt at dette skal brukes...

Guest gjesten
Posted

Tenkte bare å gjøre det enkelt.

Det er jo 3 kanals system. Så lenge du pr i dag ikke bruker den ene er det jo bare å koble på den så er du ferdig på et minutt.

Du vil jo tvilsomt bytte låsesylinderen bak da du aldri kommer til å bruke den.

Guest gjesten
Posted

Og virker jo dørene også.

Posted

Tenkte bare å gjøre det enkelt.

Det er jo 3 kanals system. Så lenge du pr i dag ikke bruker den ene er det jo bare å koble på den så er du ferdig på et minutt.

Du vil jo tvilsomt bytte låsesylinderen bak da du aldri kommer til å bruke den.

Det var et godt poeng. På min har jeg byttet hele låsen bak, og har ikke riktig nøkkel til den en gang. Har aldri brukt den, og aldri savnet den.

Posted

Ny vri, litt prøving og feiling så tror jeg denne vil virke, hvis ikke blir det strekt kabel til pumpa og inn på ledningen til bakluka.

Koplingsskjemalseknapp2.jpg

Har noe med ikke å gi opp, samtidig som jeg gjerne ikke vil ødelegge funksjoner.

Guest gjesten
Posted

Nå husker jeg ikke koblingskjemaet på de i hodet,men trodde at signalkabelen fra låsekassen fra f.eks førerdøren var enten konstant pluss eller konstant gods.Altså alltid signal på linja.Og siden det er treghet i systemet da det er vakum så blir det vel ikke lett å få dette til?

Det er vel derfor det er forskjellig linje fra hver dør og ikke samme da de ellers ville kortslutte hverandre.

Hvis det er gods på linja,kan du da legge et pluss signal konstant inn på linja uten kortslutning?

Håper for din skyld at det er slik hvis ikke må det gjøres anderledes.

Noe som jeg da ville prøvd er å koble et rele mellom signalene på dørene.Husker ikke fargene.Er det grønn,gul å blå?

Uansett koble 86 på h dør og 85 på v dør og prøv systemet.Slår releet inn hver gang en dør blir låst opp med nøkkel?

Dette kommer an på følerspenningen pumpeenheten sender ut.

Klikker det inn hver gang en bruker døren kan du bruke rele til å stoppe spenningen fra døren og koble bryteren direkte på linja uten rele/diode.

Guest gjesten
Posted

Blir det for mye pes går du ned til høggeren å får en nyere pumpe fra en som har bryter.

Posted

Ikke for å ødelegge tråden din Einar, men når vi først er inne på temaet; noen som har noen gode forslag til hvorfor min låseknapp ikke fungerer? alle låsene mine var knekt etter forsøk på innbrudd så jeg flyttet over komplett sett med IR fra delebilen, ny pumpe osv osv. nokså sikker på at jeg har koblet på alle ledninger. IR fungerer, vinduene går opp/igjen når jeg låser/låser opp som de skal, men låseknappen fungerer ikke. :?

Posted

Pumpe har jeg liggende, men den er ikke kompatibel, er helt andre stikk, ettersom det er IR-lås, som jeg ikke vil ha.

Og mangler sensoren på, og har massakrert ledningsnettet til.

Den bryteren er rimelig enkel, + og - inn, og en veksler som gir pluss eller minus til signalledningen, den siste ledningen er bare lys.

Så sjekk opp om det kommer signal fra låseknappen og bakover når du trykker.

Skulle det være noe har jeg både styreenhet og pumpe liggende.

Jeg fant jo ut at ene relèet var kaputt.

Tor Håkon, har du ett blankt 5-pola relè liggende, sitter ett bak instrumentet på bil med startsperre, og kanskje i sikringsboksen?

Posted

Releet har jeg koblet til. Uten det fungerte ikke det med at vinduene gikk opp og ned når jeg låste/låste opp bilen. Det gikk to ledninger inn i sikringsboksen da jeg tok det av delebilen, men de endte såvidt jeg kunne se ikke i annet enn en løs kontakt som ikke var koblet til noe. . .

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...