Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dette høres sikkert utrolig teit ut, men jeg har en vindaviser m/dertil fester, som jeg

skulle hatt montert på min 123. Nå har jeg prøvd med disse festene i alle hold og kanter,

men det ser ikke ut til at jeg får noe grei på dette her. Nå skal det sies at det er byttet

til helt nye pakninger rundt takluka, så at dette kombinert med uvitenhet kan være årsak

til at det ikke går helt pirkefritt for seg skal ikke være usakt  :lol:

Jeg har jo satt på slikt før, så kan ikke helt forstå disse festene  :? Jeg får på festene

(men vet ikke om det er riktig), men takluka går igjen, men i går så klarte jeg å kile den

skikkelig fast, sånn at vi var nødt til å være to mann for å få den opp igjen.

Noen som har bilde av hvordan dette skal være montert?

På forhond takk for hjelp!  :D

Posted

Sånn fritt fra hukommelsen, så var det på min S123 og min W201 med T-luke montert med braketter skrudd med karosseriskruer i sidene ca 5 cm bakfra framkanten.

Posted

Bare som ett lite tips:

Jeg hadde sånn vindavviser på min 123 før jeg pusset den opp, montert på samme måte som på bildet. Den lista på utsiden av festet var veldig rusten og fæl, og til slutt hadde pakningen/lista gått helt i oppløsning, medførende fastrusta skruer og det hele.

Nå passer jo du godt på bilen da, så jeg rekner med at du følger med på sånnt, men nå vet du hvertfall om det :)

Posted

Bare som ett lite tips:

Jeg hadde sånn vindavviser på min 123 før jeg pusset den opp, montert på samme måte som på bildet. Den lista på utsiden av festet var veldig rusten og fæl, og til slutt hadde pakningen/lista gått helt i oppløsning, medførende fastrusta skruer og det hele.

Nå passer jo du godt på bilen da, så jeg rekner med at du følger med på sånnt, men nå vet du hvertfall om det :)

Ja det er ikke dumt. Eieren før meg byttet disse da han lakkerte bilen, så dem er ikke så gamle.

Var "fine i fisken" enda. Ante dog ikke at disse var SÅ lett å få løse da hehe, det gikk jo som en lek.

Posted

Nei, de er ikke noe særlig vanskelige å få løse, enda enklere  er det når de går i oppløsning :P

Jeg slet med rustne skruer, men det gikk til slutt, fikk bytta pakningen :) Jeg er forsåvidt glad jeg ble kvitt vindavviseren, skulle helst hatt den originale som ligger i taklukekassetten til å fungere..

Posted

Jammen ikke godt å si. Den spretter hvertfall ikke opp når jeg åpner luka, den bare blir liggende som ett slips. Noen tips?

Jeg har byttet denne før på en 123 jeg hadde, og mener å huske det var noen fjærer som

gjorde så den ikke kom opp som den skulle.

Posted

Jeg var ute å tittet nå, og det er to fjører som skal holde denne oppe. De sitter ca 10cm

fra kanten og innover fra to sider. Disse "pilene" som går fra denne og videre ved siden av

skinna, skal dra ned hele denne enheten når takluka lukkes.

Posted

Ok takk, får se om jeg ikke får fikset det, kjekt når det er som det skal :)

Absolutt!

Skal gå over min en dag også, så at det godt kunne smøres litt opp både her og der.

(kan ta noen bilder underveis å legge ut, om du ikke er før meg ;-) )

Posted

Det var egentlig helt sprøtt å hvor dumt denne lista skulle sitte klemt fast. Jeg skal være

så ærlig med deg å si det var no dritt om du har den seneste typen fra w126-serien du har

påmontert. For klipsa sitter slik til, så du sitter med hjertet i halsen da du skal ha det fra

hverandre, samt å få det sammen. Men det gikk jo på ett vis. Jeg har to 123-biler, og den

grønne fra 1980, er det LETT å få den av og på, men på min røde 230 fra 1985 med, var det

noe herk. Det er klips på to sider som du bør forholde deg til. Den i midten sitter bare i festet.

Skru først av denne lista.

04042010061medium.jpg

Her ser man to typer. Den til høyre er fra 1985, den til venstre er fra 1980

04042010045medium.jpg

Her har vi 1985 modellen. Trolig fra 126-serien.

04042010046medium.jpg

Her fra 1980

04042010047medium.jpg

Jeg byttet fjører for å få det bedre, men det ble det ikke, så jeg får bestille helt nye fjører i stede.

Hovedpoenget med disse fjørene er å løfte den svarte leppen opp, for at luft og vindsus skal passere

over takluka når den er åpen.

Jeg fikk iallefall gjort skikkelig rent da, så er det bare å gjøre samme leksa omigjen med nye fjører  :D

04042010056medium.jpg

04042010058medium.jpg

04042010060medium.jpg

Posted

Fikk demontert min vindavviser her idag, den var ikke så voldsomt vanskelig å få av, men var litt forsiktig slik at jeg ikke knakk den gamle plasten. Fjærene mine så ganske ihjelrusta ut, så jeg får vell få fatt i noen nye. Hadde vært kjekt å få den originale vindavviseren i drift igjen. :)

Posted

Var innom hos den lokale MB-forhandleren idag, og fikk bestillt nye fjærer og holdere som hørte til, hele handelen kom vell på drøyt 100,-.

Ikke avskrekkende pris, og egentlig var jeg overrasket over at de fortsatt fikk tak i sånne små deler til en bil som gikk ut av produksjon i 1985.. :P

Posted

Var innom hos den lokale MB-forhandleren idag, og fikk bestillt nye fjærer og holdere som hørte til, hele handelen kom vell på drøyt 100,-.

Ikke avskrekkende pris, og egentlig var jeg overrasket over at de fortsatt fikk tak i sånne små deler til en bil som gikk ut av produksjon i 1985.. :P

Nei, det var ikke gal pris  :) Det er egentlig bare få ting man IKKE får fatt i til disse bilene

pr.dags dato, ellers er det meste å oppdrive enda. Fant du ut hvordan du tok av disse

festene? Hvorfor må du bytte dem egentlig? Hva slag hadde du?

Posted

Hadde den "nye" patenten. Var egentligt ikke så galt å få den av. Har ikke prøvd å få av de gamle ennå, venter på de nye så jeg ser hvordan de ser ut først. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvorfor de holderne måtte byttes, men jeg antar de knekker ganske fort.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...