Guest 040573bl Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Fikk meg et lite sjokk idag da jeg drev og skiftet ventiltettninger på min 91 mod 300 e!fikk se at kamaksel var utslitt på nest bakerste sylinder,var slitt helt i gjenom leggeringen,har lenge hørt at jeg har hatt et snev av ventiltikking så jeg antar at dette er årsaken til det.må den skiftes øyeblikkelig eller kan jeg fortsette og kjøre litt til?Hvor mye koster en ny?Hva er grunnen til dette?kammen var jo 100% som ny på alle andre steder?Har sjekket at den oljesprederen som sitter på toppen ikke var tett,så alt var iorden der!mvh Bjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Ringte selv og hørte på pris idag,komplett kamkit kostet 8500 kr!crazy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jørn-Flemming Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Hvor mange Km har kammen din holdt?Hva mener du med komplett kam-kit? Håper du mener løftere, hydroer etc og ikke bare kammen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Ja.må ivartfall løfterne,to av dem var slitt helt inn på godset!Dette er en motor som ikke er orginal i bilen,er egentlig en 230 bil,Han jeg kjøpte 300 motoren av sa den var gått 210.000 km! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jørn-Flemming Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Det er i hvert fall ikke uvanlig at kammene må skiftes ved mer enn 200.000 km.Men, jeg tenkte mer på hva de kr 8500 omfattet av de delene du trenger. Hvis det omfatter alle delene (kam, løftere og hydroelementer pluss smådelene) så var det vel ikke helt sjokkerende etter norske priser? 12-gangen på løftere og hydroelementer etc blir fort noen penger. Hvis det bare var kammen synes jeg det ble i overkant.Som utgangspunkt bør du vel rive i samtlige nye løftere og hydrolementer, i tillegg til kammen, selv om de "ser" fine ut. Ellers kan du fort oppleve å måtte begynne forfra igjen. Akkurat her kan gamle deler slite uforholdsmessig mye på nye deler og omvendt.Sjekk ellers prisene flere steder: Autotrio, Hauk og f.eks. her: http://www.eurocarparts.com/ eller her:http://www.autoimport.dk/ Så vidt jeg kan se varierer prisene for kammen alene fra ca 100£ (1.300 kr) til 350£ (drøyt 4.500) til din bil, alt etter om du tar original, rehabiliterte eller nye "gråmarkeds"kammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Takk for svar!Ved Auto Trio skulle de ha 5300 for kam kit,det var komplett med alt,synes ikke det var avskrekkende!Ved Bertel O Steen skulle de ha 5000 for kammen og 1400 kr pr.vippearm,ekstremt kostbart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Det er i hvert fall ikke uvanlig at kammene må skiftes ved mer enn 200.000 km. På 300? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 Ja,jeg ble fortalt det,når jeg ringte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John W. Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Jeg har hatt fire mercedesèr nå. og de er alle gått mellom 300 000 og 550 000km. Og jeg har aldri måttet bytte kam. Mulig det bare er meg som har vært heldig, men 200 000 synes jeg hørtes veldig lite ut. MVH. John W. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Min 300 hadde ikke nevneverdig slitt kam når jeg hadde av alt her for en mnd siden! Står nå 297' km på uret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Kan jo være mulighet for at min har rullet mange mange km. mer en han jeg kjøpte motoren av sa til meg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HAHU Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Min mor har en 260E med utslitt kam. Enkelte av kamlobene var slitt hele 4 mm. Du kan tenke deg hvor dau den var! Bilen har 198 k på telleren. Kaldstart, småturer og generell daukjøring i mange år er noe av årsaken til slitasjen. Har nå satt i en 300 motor så nå er det skikkelig fart i den igjen. Ved bruk av bedre olje, hyppigere oljeskift og noen skikkelige lufteturer innimellom slik at oljekanalene til kammen ikke bekker igen så holder vel kammen bedre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.