Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok, dette er så "på siden" at det kanskje er helt utenfor. Uansett:

Et par kompiser av meg har i mange år mobbet meg for at jeg aldri har hatt noen engelsk bil, bare amerikanske, tyske og svenske. Jeg har på ert selvsagt svart at det er en æressak for meg å unngå det, men at jeg skal gjøre det skikkelig hvis jeg først skal gjøre det. Har i hemmelighet tenkt å skaffe meg en RR Silver Shadow eller eventuelt en Silver Spirit en gang, men det haster ikke. Virker som godslige biler, og hadde vært artig bare å ha hatt en en gang.

For et par uker siden snakket jeg imidlertid med en fyr jeg kjenner litt i USA, som fortalte om en annen britisk prestisjevogn som muligens var i ferd med å bli til salgs i hans nabolag. En totalt spinnvill bil, som jeg aldri har sett in real life, og som jeg ikke tror finnes i Norge i det hele tatt, men som jeg husker at ga meg litt "måpe-faktor" da jeg leste om den i blader da jeg var ung. Mine damer og herrer: En 1979 Aston Martin Lagonda!

Den er sær, i mangel av et mer dekkende uttrykk. Den har antageligvis alle lytene som britisk bilproduksjon på 70-tallet var belemret med, trolig i andre eller tredje potens ettersom den er så "avansert". 98 prosent ville trolig si at den er styggere en noe annet de har sett, én prosent ville ikke ta spørsmålet alvorlig og én prosent ville knekke den hvite stokken sin i ren frustrasjon hvis de fikk føle på en skalamodell av den. Og siden den er så sjelden ville det trolig være helt umulig å vite hva man kan gi for noe sånt.

Men det er så sært at det virker litt gøy uansett.

Har noen av dere noen som helst erfaring med disse bilene? Hørt noe? Og gjerne også noen meninger om den? Er tanken morsom, eller bør jeg søke profesjonell hjelp?

MVH Tore

Posted

Den er rett og slett usannsynlig tøff! Den er så sær og så 70-talls det går an å få det. Dessverre må man regne med et utall rare feil, drivstofforbruk som et vogntog og generelt en bil som lever opp til alle mytene om engelske biler.. :P Tanken er morsom, men det kan fort medføre behov for profesjonell hjelp til både eier og bil når alle engelsk bil-tingene dukker opp.. ;)

Posted

En slik en har jeg lyst på også. Tviler på om det kan være så veldig avansert. Den er tross alt skrudd sammen av noen øldrikkende bamser i et vognskjul på sotholmen. Få det hjem. :D :D

Posted

Dette er bildesign på sitt aller råeste. Nydelige linjer selv om de er veldig kantete. RR ville jeg styrt unna siden

de har mange sære løsninger, dyre deler og rusten er et skikkelig problem på eldre modeller.

Problemet kan kanskje være å få tak i en siden produksjonssifrene er ganske lave, vil jeg tro.

Posted

Jeg syns normalt det er kult med ting som man ikke møter på ethvert gatehjørne, men denne var så stygg at jeg ikke ville turt å vise meg ute blant folk i den  :?

Posted

Hehe, mange morsomme tilbakemeldinger, takk for det. Og bare fortsett!

Avansert, tja, kanskje ikke direkte siden mye er mekanisk, men til gjengjeld er visstnok alle instrumenter elektroniske (historiens første LED-dashboard), og dermed styres de mekaniske prosessene av elektronikk. Produksjonstallene er knøttsmå selv sammenlignet med Rolls Royce, det ble visstnok bare produsert 645 biler mellom 1977 og 1989, og det gjør dette jo til et vågestykke på alle måter. Tviler eksempelvis på at Hurtigruta sitter på et lager av frontruter til disse, og i det hele tatt å oppdrive "ekspertise" rundt denne bilmodellen er vel håpløst. Ingen tidligere fabrikkansatte vil vel i dag innrømme å ha jobbet der, om de i det hele tatt var edru nok til å huske det...

Når det gjelder Rolls har dere rett i antagelsen om innviklet mekanikk, i hvertfall på Silver Shadow. Den kom jo fra starten i 1966 med et system hvor bremser, styring og nivåregulering henger sammen via et komplisert ventilsystem, som til alt overmål er levert av Citroën. Men de ble mye bedre etter 1972, da de fant ut at nivåregulering foran faktisk ikke var mulig å få til å holde mer enn et år av gangen, og begrenset seg til "ordinær" nivåregulering bak. Det skjedde også noe med motoren ca. rundt det årstallet som gjør dem mer holdbare og billigere å ha service på. I tillegg er rust ganske riktig et problem på biler fra fuktig klima, men det finnes fine biler å få tak på fra tørre stater i USA for en ikke så halvgæern pris. Så har det da også kommet en del dårlige Silver Shadower til Norge som har ødelagt litt av statusen og prisnivået på dem, og jeg har i mitt stille sinn begynt å tenke litt på etterfølgeren Silver Spirit, som kom i 1980. En mer moderne bil, ikke så særpreget eksteriør, men et mye flottere interiør.

Vi får se hva det blir. Antagelig blir det ikke noe, i hvertfall ikke på en stund. Men det hadde vært moro å hatt en Lagonda, da har man liksom gjort ALT de fornuftige sier at man ikke skal gjøre...

MVH Tore

Posted

Dersom det kun er produsert under 700stk av dem og du får den til en overkommelig pris, så er det vel umulig å tape penger på den? Med det sagt, så tror jeg ikke jeg ville ha kjøpt en slik bil uten over gjennomsnittlig interesse av, og evner for å jobbe med bilen selv - hvis ikke kan det nok fort bli ganske kostbart vil jeg tro..  :)

Posted

Denne var jo så stygg at den nesten var fin!! :D

Sedanen ser jo best ut ifølge meg. Men alle har jo kvar sin smak.  :lol: Hadde jo lett vist meg blant folk i den der da, er jo ein bil så å sei ingen har  8)

Posted

Den er virkelig HELT ute av kontroll!

Hva skjedde egentlig da denne kreasjonen ble skapt?

Det krever mye innsats å komme fram til dette ass.

e

Posted

Har du muligheten og penga,så hadde jeg ikke nølt,du som er litt nevenyttig,kan jo fikse opp i el-feil som dukker opp underveis. :thumbup:

Øh, dette håper jeg var (veldig) ironisk ment, ellers har jeg skapt et helt feilaktig inntrykk av meg selv her på forumet. Jeg er så teknisk anlagt at jeg fint klarer å kødde til et vanlig hjulskift...

Det som er særest, hvis jeg skjønte det rett, var at det var en 1979 modell fra USA :shock:

Øh (igjen), nei det er vel ikke så rart. USA var vel det største markedet for disse ekstremt kostbare bilene, ved siden av Saudi-Arabia.

Denne var jo så stygg at den nesten var fin!! :D

Sedanen ser jo best ut ifølge meg. Men alle har jo kvar sin smak.  :lol: Hadde jo lett vist meg blant folk i den der da, er jo ein bil så å sei ingen har  8)

Helt korrekt. "Så å si ingen" - bare én stasjonsvogn ble bygget.

Både "veldig sært" og "på siden" er vel understatements for denne bilen.

Dette er jo virkelig noe annet!

Top Gears betrakninger husker jeg enda, og her ern!

http://www.youtube.com/watch?v=osrks1t-5a4

e

Hehe, den var fantastisk festlig, hadde jeg ikke sett. Overrasket over å se at dashboard-elektronikken ser ut til å fungere fremdeles på den bilen han kjørte, selv om han hevder at den er mulig å kjøpe for £15K i dag. Til den prisen trodde jeg bare det var de dårligste eksemplarene man kunne få tak i.

Dersom det kun er produsert under 700stk av dem og du får den til en overkommelig pris, så er det vel umulig å tape penger på den?

I vår serie "famous last words..." 645 bygde, men om det finnes 200 igjen i dag skulle det ikke forundre meg om det kun fantes 199 som hadde lyst til å eie en den dagen jeg skulle selge. Har i friskt minne at jeg så sent som i dag har levert en 300 Diesel til en kjøper som jeg var svært nær å tape penger på, og 124 diesel skal man vel være en rimelig dårlig bilselger for å gå i minus på...

MVH Tore

Posted

Øh (igjen), nei det er vel ikke så rart. USA var vel det største markedet for disse ekstremt kostbare bilene, ved siden av Saudi-Arabia.

Det må kunne sies å være sært med en 1979 modell av disse i USA.

Dette på grunnlag av at denne bilen ikke ble typegodkjent før i 1982 for salg i USA

Så første modell av denne som ble solgt i US var 82-modellen!

På den måten, ja. Ja da er det jo sært. Har forsøkt å søke etter noen flere der borte for å få litt inntrykk av markedet, og de fleste er som du sier en del nyere. Da er det vel det som er årsaken.

MVH Tore

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...