Roar. Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Hei folkens får legge inn mitt første inlegg her Hadde godbilen på eu kontroll nå.S124 300tdt 92 mod automat.Ble noen 2ere slenger derfor ut noen spm til entusiastene her. bærebru h.foran rustet i innfestning. har ikke kommet så langt at jeg har fått sett på det en gang men regner med det blir og skifte. Kan man få tak i noe ok brukt? e bay ? eller burde man legge ut og kjøpe nytt?. bremsene bak var ujevne og var svak v.bak og på h.side hang både brems og håndbrekk på litt vist. Her burde man vel få pusset,rengjort og smurt opp systemet + nye klosser og håpe og slippe og kjøpe calippere? knekt fjær h.framme. trenger vist noen fjærklemmer , hva og hvor? +++Noen tips hvor en bør handle med tanke på rabbatter og gode priser ?
Sven Håkon Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Rust i innfestningen av bærebruen betyr vel at det er rust i traversen? I så fall er dette en del av karosseriet foran på S124. Med mindre håndbrekket ditt er utslitt så kan du fint justere dette til å ta jevnt på begge sider - må du av med bremseskiver uansett for å skifte/reparere bremser, så er det sikkert greit å bytte bremsebånd for håndbrekk i samme slengen siden dette ikke er noen stor utgift.
FrodeS Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Rust i innfestningen av bærebruen betyr vel at det er rust i traversen? I så fall er dette en del av karosseriet foran på S124. Med mindre håndbrekket ditt er utslitt så kan du fint justere dette til å ta jevnt på begge sider - må du av med bremseskiver uansett for å skifte/reparere bremser, så er det sikkert greit å bytte bremsebånd for håndbrekk i samme slengen siden dette ikke er noen stor utgift. Han sier vel egentlig at bremsene er ujevne? Når det gjelder håndbrekket, så kjøp nye sko og nye bremsewirer. Det koster ikke allverden og er relativt enkelt å bytte (litt tolmodighet med fjærene som holder bremseskoene kan være påkrevet). Det sitter også en mekanisme oppunder bilen der bremsewiren forfra går over til en ut til hvert hjul. Hvis denne henger seg opp (noe som er ganske vanlig), vil brekket bare ta på den ene siden. Plukk ut mekanismen, gjør ordentlig ren, fyll på med fett, sett sammen igjen, bytt wirene ut til hjulene og skoene. Justeringsskruen på mekanismen oppunder bilen brukes til å justere så det ikke er slakk i wirene. Det skal IKKE stå spenn i wirene når brekket er løst ut. Når nye sko er på plass, skal de justeres så de akkurat ikke tar tak. Jeg har laget en DIY på dette som ligger her på forumet. Du sier ikke hvor i landet du bor, så det er litt vanskelig å anbefale hvor du kjøper, men det er ikke dyrer deler, så de får du fint tak i enten hos BOS eller en av våre samarbeidspartnere. Innfesting til bærebru gjør også meg litt skeptisk. Er det selve bærebrua, så har du flere muligheter. Antakelig er foringer og slikt modent for utskifting hvis det ikke er gjort tidligere. Du kan da enten kjøpe komplette bruer f.eks. på ebay med foringer og bærekuler (ca. 1000,- pr. side skal kunne gi helt greie deler), evt. kjøpe noe brukt og bytte foringer i. Det blir ikke noe særlig rimeligere, bare mye mer jobb. Skal du ha det gjort så billig som mulig kan du bare hive på en brukt bru. I alle tilfeller må du ta hjulstillingskontroll etterpå. Dessverre er jeg redd det er traversen de mener, og som sagt over, så trengs det sveising. Dette er noe en erfaren sveiser bør se på. Det må gjøres ordentlig.
Roar. Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 Takk for svar!. skal studere DIY og se om jeg ikke kan få til det. ang bærebrua har dere nok rett,lå under og titta litt nå og kan ikke skjønne annet en det er infestning til travers han har ment, han som gikk gjennom feilene med meg på verkstedet sa at man sikkert måtte skifte bru, derfor trodde jeg først på det. uansett skal dette sjekkes nøyere ja.ved første øyenkast skjønner ikke jeg at dette er farlig rust i alle fall. men får få opp bilen og gjøre en litt mer grundig sjekk i morgen, det skulle være ei knekt fjær på samme side men det fant jeg heller ikke. Holder til i valdres, er et bos verksted på fagernes så får si jeg får 20% på lillehammer og se om de ikke kan gi meg det de og
Hufsa Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 du får 20% rabatt på Hellanor, gjennom klubben, da det er billigere enn bos
SigurdB Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Ring Høystad bildeler på lillehammer der har vi bra rabatter 15-45%. De ordner sikkert også med frakt til deg, øst-vest ekspressen kjører jo lillehammer - bergen hver dag.
Guest 1042 Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Takk for svar!. skal studere DIY og se om jeg ikke kan få til det. ang bærebrua har dere nok rett,lå under og titta litt nå og kan ikke skjønne annet en det er infestning til travers han har ment, han som gikk gjennom feilene med meg på verkstedet sa at man sikkert måtte skifte bru, derfor trodde jeg først på det. uansett skal dette sjekkes nøyere ja.ved første øyenkast skjønner ikke jeg at dette er farlig rust i alle fall. men får få opp bilen og gjøre en litt mer grundig sjekk i morgen, det skulle være ei knekt fjær på samme side men det fant jeg heller ikke. Holder til i valdres, er et bos verksted på fagernes så får si jeg får 20% på lillehammer og se om de ikke kan gi meg det de og Om det er rusthull i traversen så er det ikke bare bare å bytte den. Sveist fast i rammevanger. Men om det ikke er så forferdelig stort finnes det garantert verksted som kan sveise det. Fikk det sveist på ett verksted på Skarnes på ene bilen min.
Einar Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Må bare presisere litt, er det rust i bærebru, så skifter du denne, får nye uorginale fra 1000 og oppover, kjøper du brukt, så skifter du opphengskule og skifter den i samme slengen.Sjekk og at du ikke får ei bærebru med dårlige foringer, er og forskjell på sportline og ikke sportline. Få mede bolter også, og pass på at TDT ofte har en lenger foring og bolt på H. side bakre. Er det rust i innfesting til bærebru, i traversen, så er dette ofte helt ute ved justeringa, ikke helt enkelt å få reparert på en tilfredstillende måte, og egentlig skal traversen skiftes, det moroe med det er at den er en del av karosseriet på bilen, punktsveiset fast, og blant annet motor må ut for skifte den. Så du må bare se an hvor det er, og hvor ille det er. Når de gjelder bakbremsene, så er det greieste å ta en skikkelig sjau der, skift skiver, klosser, brekkband og monteringssett, sjekk kalippere og brekkwirer også- Så slipper du å tenke på annet enn å justere brekk på noen år.
Roar. Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 Endelig fått begynt og skru i dag. Har alle deler bortsett fra bærebrua som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med, er rusta bort litt av den kanten som vist på bildet. jeg ville tro det var og være litt ivrig og sette 2'er feil og bytte for det vesle der, men jeg er ingen expert hva mener folket?
FrodeS Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Endelig fått begynt og skru i dag. Har alle deler bortsett fra bærebrua som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med, er rusta bort litt av den kanten som vist på bildet. jeg ville tro det var og være litt ivrig og sette 2'er feil og bytte for det vesle der, men jeg er ingen expert hva mener folket? Vanskelig å si, men du vil ikke ha rust der. like greit å bytte og bli ferdig med det, så vet du at det er bra. Ingen rust å se der brua festes i bilen?
Einar Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Hvis du skal få noe sikkert svar på det, så får du nesten ta med deg bærebrua til SVV og spørre.
Roar. Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Nei, heldigvis kan jeg ikke skjønne det kan være rust der brua festes til bilen . jeg fikk time for eu på et anna verksted nå på tirsdag så da får vi skifte bremser,fjærer fremme, stabstagforinger og et endeledd så får vi høre dommen da, bildet er fra en anonnse på finn :komplett bru til 1300 ca så jeg kommer vel til og skifte og slippe og lure mer på det ja
Roar. Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 eu godkjent uten anm. i dag!! skal se om jeg ikke får tatt noen bilder og lage en tråd om bilen min snart.Er kjekt og få hjelp og innspill om div. saker
FrodeS Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 eu godkjent uten anm. i dag!! skal se om jeg ikke får tatt noen bilder og lage en tråd om bilen min snart.Er kjekt og få hjelp og innspill om div. saker Med samme brua eller en ny?
Roar. Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 Med samme brua eller en ny? Den samme. Jeg tok etterkontroll hos et annet verksted, han var vel ivrig han som tok den første kontrollen. Så får se hva jeg gjør med saken, har hvertfall god tid på meg.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now