Guest Alexander123 Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Hei! Dette ble kansje litt mye skrevet og sikkert formulert på en litt dårlig måte, beklager det. Men håper det finnes noen som orker å lese igjennom. Har sikkert unnlatt å tatt med noe jeg burde også.. Jeg sliter litt med motoren i bilen min, en 83 mod. W123 230E manuell med motor M102.980 som har 420 000 på telleren og håper noen her kunne gitt meg noen pekepinn på hvor problemet kan ligge. Jeg kan vel begynne med da jeg først fikk bilen.. som er en del måneder siden. Helt siden jeg fikk bilen har motoren fusket litt. Litt hakking og lugging ved det minste pådrag. Og gikk overhode ikke like godt som den skulle. Virket litt som om den ikke fikk nok bensin eller fikk for mye bensin som den ikke klarte å tenne. Noen ganger var det verre enn andre ganger og kunne endre seg mens jeg var på kjøretur. Den startet veldig lett på kald motor men måtte alltid starte den 2 ganger for på første forsøk kubbet den alltid med en eneste gang og det hjalp ikke å gi litt gass, den bare døde ut med en gang. Men på andre forsøk så holdt den seg veldig fint. Den går veldig fint på tomgang. Når man kjørte helt vanlig i jevn fart og kjørte ellers med svak akserelasjon gikk den rent uten fusking. Den bruker en del olje, hvor mye vet jeg ikke enda da jeg gjorde min første etterfylling for 1 uke eller 2 siden. Men mistenker den bruker en del. På den tiden tenkte jeg det kansje var drivstoff filter, fordeler lokk/rotor, tennplugger eller andre service deler som måtte byttes. Så planen var da og vente til jeg kunne ta meg råd til å bytte ut en del service deler og ta en ellers vanlig service MEN! I dag begynte bilen og fuske mye mer enn vanlig og gikk utrolig dårlig og det ble verre og verre på vei hjem. Jeg måtte være ekstremt forsiktig på gasspedalen ellers bare mistet jeg all motorkraft. Det endte opp med at jeg ikke klarte å komme over hastigheter på 40 km/t på flat mark. Og i den lange bratte bakken til der jeg bor... ja der gikk det i 3-5 km/t i første gir. Måtte være veldig veldig fin på pedalen ellers trakk den overhode ikke. Bare drukning eller noe annet. Men den gikk like fint på tomgang som den alltid har gjort. Etter 1 time eller 2 prøvde jeg bilen igjen. Da gikk den noen lunde normalt slik den var før dette skjedde. Det varte kun noen km og tilbake til å såvidt komme seg framover. Men stopper man motoren, venter litt og starter igjen går den halveis normalt den første kilometeren. Jeg sjekket da pluggene mine og de så ut som de var full av våt gromsete olje. Sikkert en god blanding med noe sot og olje. Så prøvde jeg noen andre plugger uten at det hjalp. Bilen startet fortsatt veldig lett og går fint på tomgang men det gikk ikke an å ruse motoren. Jeg prøvde å ruse den litt og etter en liten stund "løsnet" den pittelitt og da prøvde jeg å kjøre videre opp den bratte bakken og da gikk den pittelitt bedre. Sjekket oljen og den så meget tynn ut. Har etterfylt med biltema 10W-40 den gangen jeg etterfylte. Noe jeg vet jeg helst burde unngått, men var i et lite nødstilfelle. Ventiltetninger? Meget takknemlig for hjelp.
SigurdB Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Sjekk tilstand på rotor og fordelerlokk. Er ofte et problem med fuktighet inni der. Ellers så ville jeg ha målt duty cycle, veit ikke om det funker på 123 serien.
Einar Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Ville sjekka fordelerlokk og fordeler først, så er jo mengdefordeler og styrerykksventil verdt en sjekk vel jeg tro, i 123 er det vel K-jet, ikke KE-jet.
Guest Alexander123 Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Fordeler lokk og rotor er fin. Men selve fordeleren er en annen sak. Den begynner ikke å fuske når man gir gass, den bare mister all kraften.
Guest Alexander123 Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Takk til de som har svart forresten! Muligheten kan jo ligge i bensinmengdefordeleren, håper ikkje det. hmm, bensinpumpen går fint virker det som, men bensinfilteret er en annen sak. Men det er jo en mulighet da jeg kjørte med noe rense greier for innsprutningsystemer og da er det mulig det har fått meg seg noe drit fra bensintanken. Bilen har ofte vært på reservetanken og på nippet til å være helt tom og etter hva jeg har hørt fra andre så kan dette føre til at den får meg seg litt groms. Er bare noe jeg har hørt altså Om det er riktig må det være flytende groms da hehe. Vil prøve de billigste løsningene først så tar å prøver å skifte bensin filteret. Bensin filteret ligger under bilen, bak på venstre side ikke sant?
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Takk til de som har svart forresten! Muligheten kan jo ligge i bensinmengdefordeleren, håper ikkje det. hmm, bensinpumpen går fint virker det som, men bensinfilteret er en annen sak. Men det er jo en mulighet da jeg kjørte med noe rense greier for innsprutningsystemer og da er det mulig det har fått meg seg noe drit fra bensintanken. Bilen har ofte vært på reservetanken og på nippet til å være helt tom og etter hva jeg har hørt fra andre så kan dette føre til at den får meg seg litt groms. Er bare noe jeg har hørt altså Om det er riktig må det være flytende groms da hehe. Vil prøve de billigste løsningene først så tar å prøver å skifte bensin filteret. Bensin filteret ligger under bilen, bak på venstre side ikke sant? Høyre side ved bensinpumpen. Det ville jeg byttet først. Sjekk ut denne linken for event veiledning.
Guest Alexander123 Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Takk for bilde og den linken syver! Da har jeg skiftet bensinfilter men desverre ble det ikke noen endring. -Hørte på bensinpumpen i dag og det virker som den går helt greit. -I fri får jeg ikke opp turtallet opp høyere enn 4000 + - (Har ikke turteller) ved å gi lite trykk på pedalen. -Trykker man pedalen inn mer enn 1/4-1/5 så mister jeg turtallet. -Byttet rotor og fordeler bare for å være sikker. -Det virker som bilen bruker mye bensin, har kjørt noen mil med den slik den er nå. -Noen ganger er det litt forandring, men forskjellen er veldig liten. -Bilen takler ikke motstand. -2 eller 3 dager før problemet oppstod brukte jeg innsprutningsrens fra Engangstema (også kjent som Biltema.) Kjørte opp meste parten av bensinen med det i og fylte bensin på nytt dagen etter uten å blande i mer rens.
Guest Alexander123 Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Mente fordeler lokk når jeg skrev fordeler.
Guest gjesten Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Dette er ting som ikke koster mye å finne ut av på et verksted. Snakker da kun si hva som er galt,men noe du må sjekke er at det kommer mye eksos ut ,(at den ikke er tett) om den går opp på turtall hvis du vrir på fordeleren (vektene rusta) om den går opp på turtall vis du speeder og sprøyter startgass inn (får for lite bensin) ta av en pluggkabel og mål hvor lang gnisten er når den ikke vil høyere på turtall. Dette er enkle ting å sjekke hvis ikke en har noe utstyr/verktøy.
Guest Alexander123 Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Takk for tipsene. I dag gikk bilen mye, mye bedre enn den gjorde. Men ikke helt optimalt, men det gikk helt fint an å kjøre, til og med i den bratte bakken gikk det helt fint. Dagen problemet oppstod regnet det noe sinnsykt, og har vært regn siden. Helt til i dag da det er varmt og blå himmel. Så da tenker jeg det har noe med regnet å gjøre og at det har kommet vann en plass det ikke skal komme vann. Og jeg som venter på en mengdefordeler også... hehe.. jaja.. Tenkte kansje at luftfilteret var fullt av vann og at det gjorde at det ikke kom nok luft, det så bare sinnsykt modent for utskifting ut. Men hvert fall, hvor kan det ha kommet vann som får bilen til å oppføre seg slik?
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Oppførte bilen seg slik også før du hadde på denne rensen? (Vi har flere Alexandere i klubben, men har plass til mange flere, og vi vil gjærne se bilen din)
Guest Alexander123 Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Oppførte bilen seg slik også før du hadde på denne rensen? Bilen gikk ikke optimalt før rensen heller. Men den gikk relativt greit. Det virker som det er problemet som alltid har vært bare det har forverret seg veldig mye. En ting jeg glemte å nevne er at det alltid har kommet en tikkelyd ved pådrag, tikkelyden kommer kun ved pådrag og ikke når man "cruiser" helt vanlig med lite trykk på pedalen. Og det er jo ved pådrag jeg har problemer. Tror ikke det er ventiler som tikker, det er på en måte dypere tikking og at den ikke tikker like fort som det hadde gjort om det var ventiler, litt usikker men mener tikkingen følger turtallet. Noen ganger var tikkelyden høyere enn ellers og noen ganger veldig lav. Men tikkingen har alltid vært der under pådrag. Når problemet skjedde og jeg ikke kunne kjøre skikkelig så fikk jeg ikke gitt nok gass til jeg kunne høre noe tikking men i dag når bilen går mye bedre så høres det ut som tikkelyden er høyere enn den har vært. Når jeg gir for mye gass nå så begynner den å boble på en måte og går dårlig, men den stiger i turtall bare veldig treigt. Slipper jeg opp gassen til et visst punkt så går den som den skal. Jeg er litt dårlig til å framstille disse problemene, men jeg prøver hehe.. (Vi har flere Alexandere i klubben, men har plass til mange flere, og vi vil gjærne se bilen din) Hehe, har lagt merke til en del Alexandere her inne ja, spesiellt han som har en S123 560TE. Godkjent til og med... Jeg og bilen blir nok med i klubben om ikke så alt for lenge på en fin vårdag
Einar Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Tikking som om de sitter en satan med pennehammer og hamrer inni toppen din, eller noe annet?
Guest Alexander123 Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Tikking som om de sitter en satan med pennehammer og hamrer inni toppen din, eller noe annet? Hmm, kansje ikke så gale. Har lest noe om at dyser kan skape tikking. Kan det ha noe med saken å gjøre siden det virker som den ikke får nok bensin heller.. Merkelig at den plutselig skulle gå bedre i dag da..
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Sitter å titter gjennom tråden din her, og jeg fikk også samme symtomer med en 123 bil jeg kjøpte. Om du er innom forumet av og til, så hadde det vert fint å fått vite om du fikk denne til å gå, og hva feilen egentlig var. Jeg har nemlig samme problem med en 123.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Pussig jeg har svart i en tråd kort tid før jeg kjøpte "problembilen" min Har sendt deg en mail
Guest Eivind Amundsen Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Pussig jeg har svart i en tråd kort tid før jeg kjøpte "problembilen" min Har sendt deg en mail Har du kjøpt problembilen hans Syver ? Hvordan er bensinpumpen på denne bilen da ? (Hjelper ikke å bare høre på pumpen!). Plukk ut dysene og plasser de i colaflasker og se om det er forskjell på "sprøytebilde" fra dysene (når du trykker ned talerkenen til lmm og tvangskjører bensinpumpen). (Det sitter også en liten sil på inngangen til bensinfordeleren, mulig denne har tettet seg ?)
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Pussig jeg har svart i en tråd kort tid før jeg kjøpte "problembilen" min Har sendt deg en mail Har du kjøpt problembilen hans Syver ? Hvordan er bensinpumpen på denne bilen da ? (Hjelper ikke å bare høre på pumpen!). Plukk ut dysene og plasser de i colaflasker og se om det er forskjell på "sprøytebilde" fra dysene (når du trykker ned talerkenen til lmm og tvangskjører bensinpumpen). (Det sitter også en liten sil på inngangen til bensinfordeleren, mulig denne har tettet seg ?) Ja, kan se ut som om det er jeg som har endt opp med den bilen Jeg har flunka ny bensinpumpe og filter. Har også sjekket det lille filteret som går inn til bensinmengdefordeleren. Det kan jo være noe rusk inni selve bensinmengdefordeleren også kanskje? Eller at noe har irret seg? Kan det være en fordel å skru denne fra hverandre?
Guest Eivind Amundsen Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Ja, kan se ut som om det er jeg som har endt opp med den bilen Jeg har flunka ny bensinpumpe og filter. Har også sjekket det lille filteret som går inn til bensinmengdefordeleren. Det kan jo være noe rusk inni selve bensinmengdefordeleren også kanskje? Eller at noe har irret seg? Kan det være en fordel å skru denne fra hverandre? Hehe, gratulerer ! Tror jeg ville sjekket at dysene får bensin først, er litt vrient å få pakkningssett til de mengdefordelerene (?).
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Ja, kan se ut som om det er jeg som har endt opp med den bilen Jeg har flunka ny bensinpumpe og filter. Har også sjekket det lille filteret som går inn til bensinmengdefordeleren. Det kan jo være noe rusk inni selve bensinmengdefordeleren også kanskje? Eller at noe har irret seg? Kan det være en fordel å skru denne fra hverandre? Hehe, gratulerer ! Tror jeg ville sjekket at dysene får bensin først, er litt vrient å få pakkningssett til de mengdefordelerene (?). Jo takk for den Amundsen Nja, det vet jeg faktisk ikke. Jeg får skru den fra hverandre å se om det kan hjelpe. Beste hadde vært om jeg fant no også. Er jo litt rart ettersom det er filter på tur. Kan vel ikke komme inn noe i retur?
Guest Eivind Amundsen Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Jo takk for den Amundsen Nja, det vet jeg faktisk ikke. Jeg får skru den fra hverandre å se om det kan hjelpe. Beste hadde vært om jeg fant no også. Er jo litt rart ettersom det er filter på tur. Kan vel ikke komme inn noe i retur? Tror ikke jeg ville skrud den i fra hverendre før jeg hadde konstantert at den var defekt, har du ikke pakningssett får du den ikke sammen igjen. Sjekk at alle dysene spruter når du trykker ned lmm.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Jo takk for den Amundsen Nja, det vet jeg faktisk ikke. Jeg får skru den fra hverandre å se om det kan hjelpe. Beste hadde vært om jeg fant no også. Er jo litt rart ettersom det er filter på tur. Kan vel ikke komme inn noe i retur? Tror ikke jeg ville skrud den i fra hverendre før jeg hadde konstantert at den var defekt, har du ikke pakningssett får du den ikke sammen igjen. Sjekk at alle dysene spruter når du trykker ned lmm. Ok, da skal jeg la vær å skru den fra hverandre med det samme. Hva er lmm?
Guest Eivind Amundsen Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Jo takk for den Amundsen Nja, det vet jeg faktisk ikke. Jeg får skru den fra hverandre å se om det kan hjelpe. Beste hadde vært om jeg fant no også. Er jo litt rart ettersom det er filter på tur. Kan vel ikke komme inn noe i retur? Tror ikke jeg ville skrud den i fra hverendre før jeg hadde konstantert at den var defekt, har du ikke pakningssett får du den ikke sammen igjen. Sjekk at alle dysene spruter når du trykker ned lmm. Tenker på den runde talerkenen som motoren suger ned. Den bare presser på en arm som igjen trykker ned en ventil på bensinfordeleren, jo lenger ned du trykker denne jo mere bensin får dysene. Du må tvangskjøre bensinpumpen, husker ikke akkurat nå hvordan det gjøres på 123, men det vet du sikkert selv Er det noe kamakling igjen på den bilen ? mener jeg leste at den hadde gått ganske langt. Ok, da skal jeg la vær å skru den fra hverandre med det samme. Hva er lmm?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now