SigurdB Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Kenneth hos Bergs var bortreist så da tenkte jeg å lufte noen problemer her Har en m103 med 722.346 kasse som til tider låser seg i 2'gir. Den girer ikke opp samma hva jeg gjør, har prøvd å slippe opp gassen uten hell. Har også prøvd å dra ut giret til turtallsperra for å se om det var noe med vaier/kickdown funksjon. Kassa slurer ikke den er bare låst i giret. Er helt ny olje (236.7 spec) og filter på kassa samt k1 oppgraderingen. Har også prøvd å justere wire'n slik at den skal gire tidligere uten hell. De få gangene 3 og 4 giret funker så skifter den fra 2-3 slik den skal mao det er vakum på modulatoren. Virker som om at problemet er mindre når oljen er kald. Har også fått en merkelig lyd rett under gear spaken inne i bilen, den høres ut som en slitt kupevifte/ lyden av et slitt kassett bånd (bra forklaring). lyden følger turtallet, men med litt "surkling" i N og P Når jeg stopper i lyskryss etter å ha hatt litt fart (70 km/t +) synker turtallet ned mot 500 o/min, jeg tror det er fordi kassa da ligger inne med 3 eller 4 gear. Noe som resulterer i at bilen kveler seg selv. På tomgang i P eller N er turtallet normalt ca 750 o/min. Har også en kraftig rakling når jeg rygger, noen ganger legger kassa ikke inn reversj i det hele tatt. Har sjekka bakre motorfeste og det ser meget bra ut. For meg virker det som full overhaling er eneste utvei, er litt skummelt å få tak på en annen 722.346 kasse som kanskje holder noen år til. Reversjet og problemer med 2-3 gir er jo kjente problemer på disse. Å skaffe en nyoverhalt 722.3 kasse fra USA er også en løsning. Problemet er at jeg er usikker på hvor mye arbeid det er å få bygget om disse til 4-matic drivverk selv om det ryktes at det kun er bak lokket er som skiller de fra std 722.3. Noen som har noen tips til vidre feilsøking? Chassisnr på bilen er: WDB1242301A597449 Begynner å bli lei 3500 o/min i 60 km/t, selv om lyden er fantastisk
SigurdB Posted March 21, 2010 Author Posted March 21, 2010 Dårlig med respons her gitt. Kan oppsummere hele problemet i ett spørsmål. Er det galskap å brenne av 10-20 lapper på en girkasse i en bil som mest sannsynlig har mange andre problemer? Det ligger jo i kortene at fordeler kassa må overhales på et tidspunkt (Er forholsvis tett atm, kostnad 12 000), en diff som må skiftes med tiden (uling), et klima anlegg med r12 gass som jeg ikke veit om funker og en hjulbue bak som må sveises. Bilen er jo kjempe god å kjøre og er mange ganger bedre i karrosseriet en gamle bilen min.
Alexander Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 Hvis du kommer til å selge den snart allikevel, ja, da er det dumt. Hvis du har seriøse planer om å beholde bilen i mange år fremover er det kanskje ikke så dumt... Du må bare gå inn i deg selv og tenke deg veldig nøye om.
Einar Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 Min tanke, hva får du for bilen som den står, og hvor mye 4-matic124 får du kjøpt for pengene du får. Du vet hva du har, men ikke hva du får.
SigurdB Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Har ikke tenkt å selge den i på veldig veldig lenge. Slik den står nå får jeg sikkert ikke igjen mer en 5000 for den (kjøpte den for 3000 ). 124 4-matic er jo en utdøene rase, er få som gidder å koste på de så lenge det ikke er 300tdt. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke akkuratt hatt store verkstedsutgifter de siste 5 årene, har stortsett skrudd alt selv. Jeg hadde sannsynligvis kommet til å overhalt kassa selv hvis jeg hadde hatt en i reserve som jeg kunne sette inn i bilen i mellomtiden og en bukk med girkasse løfter tilgjengelig.
FrodeS Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 Har ikke tenkt å selge den i på veldig veldig lenge. Slik den står nå får jeg sikkert ikke igjen mer en 5000 for den (kjøpte den for 3000 ). 124 4-matic er jo en utdøene rase, er få som gidder å koste på de så lenge det ikke er 300tdt. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke akkuratt hatt store verkstedsutgifter de siste 5 årene, har stortsett skrudd alt selv. Jeg hadde sannsynligvis kommet til å overhalt kassa selv hvis jeg hadde hatt en i reserve som jeg kunne sette inn i bilen i mellomtiden og en bukk med girkasse løfter tilgjengelig. Selvoverhaling hadde vært et artig prosjekt. Hva med å kjøpe en billig bil og kjøre med mens du overhaler kasse? En sliten haug som hangler og går så lenge kan vel ikke koste stort?
SigurdB Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Har ikke tenkt å selge den i på veldig veldig lenge. Slik den står nå får jeg sikkert ikke igjen mer en 5000 for den (kjøpte den for 3000 ). 124 4-matic er jo en utdøene rase, er få som gidder å koste på de så lenge det ikke er 300tdt. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke akkuratt hatt store verkstedsutgifter de siste 5 årene, har stortsett skrudd alt selv. Jeg hadde sannsynligvis kommet til å overhalt kassa selv hvis jeg hadde hatt en i reserve som jeg kunne sette inn i bilen i mellomtiden og en bukk med girkasse løfter tilgjengelig. Selvoverhaling hadde vært et artig prosjekt. Hva med å kjøpe en billig bil og kjøre med mens du overhaler kasse? En sliten haug som hangler og går så lenge kan vel ikke koste stort? 230'n står her fortsatt med skilter og årsavgiften har forfall i dag...spørs om jeg drøyer med å hugge/selge bilen til jeg har fått fart på kassa i andre bilen. Problemet med å overhale selv er at en ikke har noe garanti for at det faktisk funker. Overhalingskitt koster jo ikke mer en 225$ Eller bare "nesten" sprett ny kasse
FrodeS Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 Har ikke tenkt å selge den i på veldig veldig lenge. Slik den står nå får jeg sikkert ikke igjen mer en 5000 for den (kjøpte den for 3000 ). 124 4-matic er jo en utdøene rase, er få som gidder å koste på de så lenge det ikke er 300tdt. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke akkuratt hatt store verkstedsutgifter de siste 5 årene, har stortsett skrudd alt selv. Jeg hadde sannsynligvis kommet til å overhalt kassa selv hvis jeg hadde hatt en i reserve som jeg kunne sette inn i bilen i mellomtiden og en bukk med girkasse løfter tilgjengelig. Selvoverhaling hadde vært et artig prosjekt. Hva med å kjøpe en billig bil og kjøre med mens du overhaler kasse? En sliten haug som hangler og går så lenge kan vel ikke koste stort? 230'n står her fortsatt med skilter og årsavgiften har forfall i dag...spørs om jeg drøyer med å hugge/selge bilen til jeg har fått fart på kassa i andre bilen. Problemet med å overhale selv er at en ikke har noe garanti for at det faktisk funker. Overhalingskitt koster jo ikke mer en 225$ Eller bare "nesten" sprett ny kasse Tror jeg hadde kjøpt den overhalte, jeg.. Var jo ikke spesielt dyr. Har de til TDT også, tro? Det er jo rimeligere enn overhaling.
SigurdB Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Problemet med å kjøpe kasse std 722.3 kasse er at den er forskjellig fra 722.3 4-matic pga fordelerkassa som er festet i bakkant av girkassa. Har sjekket litt i EPC og der ser det ut til at baklokket er det eneste som skiller. Men er veldig skeptisk til å brenne av 1300$ på en kasse som jeg ikke garantert vet at passer.
SigurdB Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Da var konsultasjon hos mirakelmannen hos Bergs bestillt. Han mente jeg ikke trenger å overhale kassa. Ble forespeilet en pris på 8000, synes ikke det var så værst da jeg regnet med ca 15k. Kjenner jeg gleder meg til fredagen nå
SigurdB Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Har fått igjen bilen fra bergs, lang historie kort: noen har prøvd å overhale kassa før, alt var satt feil, kenneth forsto ikke hvordan den kunne gå frammover en gang. Bremsebånd på reversjet var knekkt, overhalt og monterte kassa sammen igjen for så og finne ut at hele girkasse huset hadde slått seg (umulig å se med øyet), kassa måtte ut igjen. 4matic kasse ble innkjøpt overhalt og montert. Bergs automatservice yter kundeservice lang over det jeg noen gang kunne forvente. De sto faktisk å skrudde på bilen fredag før påske kl 18 for at jeg skulle få med meg bilen hjem. Da de fant ut at huset hadde slått seg så tok de det på sin kappe (hadde faktisk ikke regnet med det). Bilen er nå helt fantstisk å kjøre, merker ikke at 4 gear legges inn en gang (skvatt litt første gangen). Er utrolig glad for at jeg ikke prøvde meg på detta selv, hadde aldri kommet til å fått detta skikkelig igjen. Anbefaller Bergs til alle som har problemer med kassene sine, de vet virkelig hva de driver med.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now