Jump to content

Ombygging av m103-m104 280 eller 320

Recommended Posts

Guest David Landa
Posted

Hei.jeg holder på å gå i gang med et prosjekt med min gamle 86 modell 300e

Jeg trenger litt hjelp og veiledning, om hva dere som kan litt mer elektrisk og styr enn meg.

Hadde i prinsippet tenkt meg og overhale motoren som jeg har,men i og med den har mekanisk innsprut, så er det lite å hente.SÅ....

Jeg planlegger å gå til innkjøp av en m104 280 eller 320 motor.

og få til et piggyback oppleg på den, og sette i større dyser.montere kompressor fra rotrex nye foringer osv.

Det er blitt gjort før med en 320,men det er lite info.

Det jeg lurer på er:

1.passer m104 motoren på de originale to motorfestene

og gå overens med manuelle girkassen og mellom og bakaksling,eller må jeg bytte hele understellet?

2.må jeg få tak i et komplett ledningsnett fra donorbilen?eller kan jeg modde det som står i og bytte om hjerne og styr?

3.med kompressoren koblet opp,har jeg funnet et turbosett,som leveres med en dings som går ned på innsugsspjeldet. hvor luftfilteret er montert, er det beste måten og koble det på,eller bør det lages en mer tilpasset innsugsmanifold som jeg kobler opp kompressortrykket.

Ble mye,men håper det er noen som har noen erfaringer som kommer godt med.

Tenkte jeg skulle slippe å bytte kam,rådelager,stemplewr osv som jeg måtte på den gamle m.103en 260 for å få til mer gamp.

Posted

Som Alexander sier, så er det mye morro man kan ha også med en 300-motor. Det er gjort en del tuning i klubben, og under "medlemmenes forum" ligger det en 149-siders tråd som kun handler om tuning. Da i hovedsak M103 og M104. Anbefaler at du melder deg inn og titter i den tråden hvis du planlegger å trimme.

Posted

M104 passer nok fysisk rett oppi bilen, med både kasse, motorfester og plass, det er ledninger, og sikkert noen slanger som ikke er like greit.

Den enkleste oppgraderinga vil jeg tro er M104 300-24, den har vel blokk fra M103, og fremdeles KE-jetronic.

Ellers så vil jeg tro det vil bli billigere å skaffe en bra 300-motor, og heller turbokonvertere den.

Skal du først ha datasprut, så er vel ekstrarbeidet i forhold til de med HFM fra før av og modde innsug til passende dyser, og få montert en passende posisjonssensor.

Men dette er det mange her som kan mye mere om enn meg.

Posted

Sensor til veivakselen fåes kjøpt ferdig til M103. Innsuget behøver man vel ikke en gang å modde, hvis man ikke vil forandre på plasseringen av dysene. Det eneste er fuelrail, men jeg mener at turbobanditen.se kan skaffe den ferdig også.

Guest david Landa
Posted

Ok takk,men jeg må uansett ha en ny motor,fordi den gamle er gått 450 000,og begynner å bli nokså slitt.med henhold til oljelekkasjer,gåen toppakning,during i ventilene, dårlig ledningsnett,og tapping av strøm over natten hvis ikke jeg tar av batteriet.

Så hvis en m104 motor passer oppi,så skal jeg ha det.

Har fått ordnet med gode priser fra en kamerat med kompressorsett,med intercooler og lining til 10 000.-og det er ikke verst.

Er klar over at m103en er mer holdbar,men det får så være:)

Jeg må uansett overhale en motor,og da likegodt m104.

Om det blir et dyrt prosjekt er ikke så nøye,da jeg tar det litt etter litt.da det er 6 mnd til jeg får gjen lappen.

Men hva er viktig og passe på med disse motorene utenom å kjøre de varme,pga blokka,og hva me alle disse sensorene?

er disse viktig å få ut rigtige signaler på?

Hva gjør veivsensor,og kamsensor,luftmengdemåler,lambda osv.

Og hvor avansert er det og plukke et ledningsnett fullt ut?

Her er haugen som skal opp å gå.den ser ikke ut,men skal lakkes til sommeren,og det finnes ikke rust på den utenom den ene hjulbuen.:)skinnseter bak er montert,må bare få tak i trekk til forsetene.

HAr kjøpt inn primer og sort lakk til bilen. og litt rød lakk.skal være sort med røde airbrush detaljer.

så blir et spennende prosjekt

Guest david Landa
Posted

Som Alexander sier, så er det mye morro man kan ha også med en 300-motor. Det er gjort en del tuning i klubben, og under "medlemmenes forum" ligger det en 149-siders tråd som kun handler om tuning. Da i hovedsak M103 og M104. Anbefaler at du melder deg inn og titter i den tråden hvis du planlegger å trimme.

vil vente litt med og melde meg inn,da jeg er på nav,og lite penger

Posted

Får si i fra da, hvis du trenger en 280-maskin. Jeg har en stående i delebil ennå (skal ut snart). Den er i utgangspunktet komplett. Mangler bare servopumpa.

Guest david
Posted

hvor mye skal du ha for den?

stand?km?

servopumpe har eg liggende.

hvor bor du?

fikk tips i dag om at m104 er noe dårlig på originale toppakninger,som jeg forsåvidt vet,men

det var en kamerat som tipset meg angående koppertoppakning.

har selv lurt lenge på hvor man får tak i sånt?evt om steder hvor disse kan oppdrives,eller maskineres

Guest david
Posted

har nemlig hørt at disse er umulige å ødelegge?

og isåfall.stempler.

tåler disse å bli dreid av litt på toppen?hvor mye?evt hvor får jeg tak i maskinerte(smidde)stempler

Posted

(...) fikk tips i dag om at m104 er noe dårlig på originale toppakninger,som jeg forsåvidt vet (...)

Det kan nok stemme at M104 ikke er like slitesterke som M103, det er nok derfor de fleste her heller anbefaler deg å bruke en M103 i bunn. Skal mye til for å ta knekken på en slik motor. :lol:

Posted

hvor mye skal du ha for den?

stand?km?

servopumpe har eg liggende.

hvor bor du?

fikk tips i dag om at m104 er noe dårlig på originale toppakninger,som jeg forsåvidt vet,men

det var en kamerat som tipset meg angående koppertoppakning.

har selv lurt lenge på hvor man får tak i sånt?evt om steder hvor disse kan oppdrives,eller maskineres

Send meg en mail på frode.strand@gmail.com .

Jeg vil igjen anbefale at du melder deg inn i klubben. Dette du lurer på er ting som er tatt opp flere ganger i nevnte tråd. M104 280 er presset over 500 hk, men da sa original bunndel at det var nok.

Guest david Landa
Posted

Registeret er vel svakheten til M103 12V.

'

hva mener du med det?

kjedet holder jo nesten evig

Posted

Rettere sagt skinnene til kjedet.

Har vært lite borti det, men har sett bilder av ett havarert register fra E. Amundsen, innbiller meg han sa det var en svakhet.

Guest david Landa
Posted

Rettere sagt skinnene til kjedet.

Har vært lite borti det, men har sett bilder av ett havarert register fra E. Amundsen, innbiller meg han sa det var en svakhet.

ok.

tusen takk for hjelp,det er bare å legge inn svar og tips, for nå er snøen borte og jeg går i gang med prosjektet straks.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...