Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva består sportlinepakken av på en W124?

Altså, hva er forskjellene på en med og en uten sportline?

Jeg har forstått at det er fjører og interiør, men det er sikkert mer?

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Hva består sportlinepakken av på en W124?

Altså, hva er forskjellene på en med og en uten sportline?

Jeg har forstått at det er fjører og interiør, men det er sikkert mer?

Det kommer litt an på hva første eier krysset av for da bilen ble bestilt. Sportline består av forskjellige ting som kunne bestilles separat. Jeg er ikke noen ekspert på det, men det var i hvertfall : 

Understell : Andre fjærer, dempere, foringer, på noen modeller også annen snekke.

Interiør : Ratt, seter, girspak

Man kunne fint bestille det ene uten å bestille det andre.

Posted

Sportline består av:

Sportline-ratt, sportline girkule, sportline seter foran, eller foran og bak, sportline understell og sportline emblemer.

Dette kunne bestilles separat, men bilen er ikke en Sportline før den har alt.

Understellet består av:

Foran: Fjærer, stabstag, dempere?, bærearm, spindel?, og evt. styresnekke på noen

Bak: Fjærer, stabstag, spindel?, og muligens foringer og trykkrør.

Samt valgfrie felger med 205/60R15 dekk.

Såvidt jeg har forstått.

Posted

Sportline består av:

Sportline-ratt, sportline girkule, sportline seter foran, eller foran og bak, sportline understell og sportline emblemer.

Dette kunne bestilles separat, men bilen er ikke en Sportline før den har alt.

Understellet består av:

Foran: Fjærer, stabstag, dempere?, bærearm, spindel?, og evt. styresnekke på noen

Bak: Fjærer, stabstag, spindel?, og muligens foringer og trykkrør.

Samt valgfrie felger med 205/60R15 dekk.

Såvidt jeg har forstått.

Bilen kan være er sportline selv om den ikke har sportseter bak. Fantes 2 'fulle' sportline-pakker hvor ene var uten sportseter bak, og andre var med.

Sedan har annen styresnekke (3 omdreininger på rattet fra ende til ende istedet for 3,5 på vanlig styresnekke) Stasjonsvogn sportline hadde standard styresnekke.

Posted

Og det er original snekke?? :? merkelig. . Min w124 har sportline-snekke med 3 omdreininger på rattet fra full sving venstre til full sving høyre(og motsatt). Gamle s124 til Håkon Hellekås i Bø (sølv, prefacelift 210-fanger) med standard snekke hadde 3,5 omdreininger, dette husker jeg vi sjekka ut. Mener å ha lest dette i et annet forum på nett og at sportline har 3 omdreininger og vanlig har 3,5, uten at jeg husker hvor det var.

Posted

Min ex-300TDT hadde 3,5 og var "ekte" Sportline ifølge utstyrskodene. Vær obs på at omtrent flertallet av "Sportline" til salgs er biler som har fått ettermontert interiør/ratt/fjærer og merkene på forskjermene, men som ikke forlot fabrikken som Sportline. Det er fullt mulig å ettermontere alt som gjør en komplett Sportline, men det er ganske mange ting om man skal være nøye, blant annet er også nivådemperne bak og div. foringer forskjellig på standard og Sportline, selv om de fysisk går om hverandre..

Posted

Jeg har sjekket mye på S124.

Som vanlig er det jo levert mye forskjellig. De tidlige modellene hadde det gamle 123/126 rattet, men 400mm og ikke 420. 390mm rattene med de nederste eikene samlet kom senere. 92 kanskje.

Sportlinesnekka er kun levert på sedan med bensinsekser. Forskjellen er liten i forhold til antall omdreininger. Ca en kvart turn. (4-matic har høyere utveksling) Mulig det er noe annet med denne snekka.

I bakhjulsopphenget er det kun dempere, "bottom-out bumpers", fjærer, stabstag og subframe-foringer. Foringene ble standard på alle S124 etterhvert, 93-94 tia.

e

Posted

Min er ikke orginal Sportline, har understell, ratt og kule av sportlinetype orginalt, men interiør og emblemer er ettermontert.

Posted

Som vanlig er det jo levert mye forskjellig. De tidlige modellene hadde det gamle 123/126 rattet, men 400mm og ikke 420. 390mm rattene med de nederste eikene samlet kom senere. 92 kanskje.

Sportlinesnekka er kun levert på sedan med bensinsekser. Forskjellen er liten i forhold til antall omdreininger. Ca en kvart turn. (4-matic har høyere utveksling) Mulig det er noe annet med denne snakka.

I bakhjulsopphenget er det kun dempere, "bottom-out bumpers", fjærer, stabstag og subframe-foringer. Foringene ble standard på alle S124 etterhvert, 93-94 tia.

e

Sportlinesnekka bare levert på sedan med bensinsekser? hvor har du det ifra? min W124 300 DT har sportlinesnekke med 3 omdreininger på rattet som det står beskrevet i linken ovenfor, og ikke standardsnekke med 3,5 omdreininger som stasjonsvogn og 'vanlige' sedaner har

390mm-ratta må hvertfall ha kommet innen 92, for har dette på min

Posted

Min TDT hadde også det lille airbagrattet i skinn. Det designet på ratt kom vel sånn ca. 91/92? Det ser ihvertfall usannsynlig mye bedre ut enn det gamle..

Posted

Min `90 230E hadde også dette rattet orginalt, "///AMG Performance lenkrad"

Så må jeg VELDIG motvillig innrømme at min 1991 300TDT har mere enn 2,5 runder, den har ca 3,2 med en manglende svingstopper.

Men det har dere ikke hørt, jeg har som kjent alltid rett  :lol:

Posted

Sportlinesnekka er kun levert på sedan med bensinsekser. Forskjellen er liten i forhold til antall omdreininger. Ca en kvart turn. (4-matic har høyere utveksling) Mulig det er noe annet med denne snakka.

e

Sportlinesnekka bare levert på sedan med bensinsekser? hvor har du det ifra? min W124 300 DT har sportlinesnekke med 3 omdreininger på rattet som det står beskrevet i linken ovenfor, og ikke standardsnekke med 3,5 omdreininger som stasjonsvogn og 'vanlige' sedaner har

390mm-ratta må hvertfall ha kommet innen 92, for har dette på min

Jepp 390 er sikkert fra sent 91, for jeg har også dette rattet, dog uten airbag.

Uttalelsen om at "sportline" snekka kun kom på R6 bensin-sedan fikk jeg fra en erfaren snekke/servo-mekaniker på peachparts for noen år siden. Jeg ringte han for å få litt mer info om de forskjellige snekkene, pga av diskusjon på peachparts, og også her. Han hadde skrudd på slike i 20 år, men det kan jo tenkes det er levert andre ting likevel.

I følge WIS er det ikke så store forskjeller på snekkene som 3 og 3.5 omdreininger. Jeg har selv en svært moderat utrustet 230TE fra 91 og jeg har maks 3 1/4. omdreining. Dette har jeg mer info om hjemme, og kan sjekke i kveld.

Det er EN snekke som er klart mest brukt på 124. Den heter 124 460 6201 (+ et par gamle numre uten arm og tidligere versjon av samme)

124 036 har egen snekke som heter 124 460 6801, denne dukker også opp på noen 124 034. 124 034 sportline har også en egen variant som heter 124 460 9401. Denne har jeg aldri sett på noen andre 124er.

Ellers er det den som ofte omtales som "sportline" som heter 124 460 7101. Denne dukker kun opp på R6 bensin sedan i EPC.

Det overasker meg ikke om denne er levert på andre også. Det er jo en jungel av varianter.

Det kunne jo vært morsomt å sjekke hvilket delenummer snekka di har.

Hvis du ikke vil legge ut chassisnummeret her, kan du sende en PM.

e

Posted

I standardutførelse kom det nytt ratt litt ute i 1991-modellene. Sene 1991 har nytt ratt, de tidlige har gammelt. Vil tro de designet nytt sportlineratt omtrentlig samtidig.

Posted

Det er vel her man kan sitere en tidligere formann i klubben; Det finnes IKKE to like Mercedeser...

Det er ikke helt sant, men det er noe i det..

Posted

Min Snekke heter visst "A 124 460 62 01", bilen heter forøvrig "WDB1241931F184501".

Tor Håkons bil heter "WDB1241331B737667"   og styresnekka skal etter min viten hete "A 124 460 71 01", og er kun tilgjengelig på biler med sportsunderstell, uten har samme delenummer som min.

Dobbelsjekk gjerne, bruker DRS bare jeg.

Posted

Min Snekke heter visst "A 124 460 62 01", bilen heter forøvrig "WDB1241931F184501".

Tor Håkons bil heter "WDB1241331B737667"  og styresnekka skal etter min viten hete "A 124 460 71 01", og er kun tilgjengelig på biler med sportsunderstell, uten har samme delenummer som min.

Dobbelsjekk gjerne, bruker DRS bare jeg.

Jeg sjekket akkurat i EPC, og jeg har som du sier styresnekke A 124 460 71 01", som Espen W bare fant på sedan bensin-6, så er tydeligvis ikke bare bensin-6er som har denne snekka.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...