Guest -Fredrik- Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Har et lite problem med takluka på bilen min. Den går ikke opp i vipp, og dersom jeg prøver å vippe den opp så hører jeg motoren dytte luka opp, men istedet detter den ned i bakkant så jeg må presse den opp innante fra bilen for at den skal ligge plant med taket. Må jeg bytte skinner? Motor? Takluka fungerer fint når jeg bare kjører den bakover til helt åpen stilling, men er noe treg mange ganger. 91 250 diesel stv
FrodeS Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Har et lite problem med takluka på bilen min. Den går ikke opp i vipp, og dersom jeg prøver å vippe den opp så hører jeg motoren dytte luka opp, men istedet detter den ned i bakkant så jeg må presse den opp innante fra bilen for at den skal ligge plant med taket. Må jeg bytte skinner? Motor? Takluka fungerer fint når jeg bare kjører den bakover til helt åpen stilling, men er noe treg mange ganger. 91 250 diesel stv Antakelig er det noe skinner. Ikke uvanlig det. Du kommer til luka ved å kjøre den litt bakover og røske (!) ned innertrekket i forkant. Når det er løst kan du dra det ut. Da vil det antakelig være ganske åpenbart hva som er feil. Hvis du skal bytte skinner, så prøv å bytte bare på den ene siden av gangen. Da mister du ikke justeringen helt. Sett deg i baksetet, og kjør forsetene lengst mulig fram når du skal mekke takluke. For å bytte skinnene, må du skru løs de langsgående skinnene oppi. Det er ikke så enkelt å plukke ut greiene, men selv om det ser håpløst ut, så går det akkurat. Ikke bruk for mye makt.
RoarB Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 gjør alt helt rent, få bort all smuss, grunnstill luke igjennom venste side bak, ved motoren, og smør alt opp med riktig type silikon....og ikke olje eller fett...
FrodeS Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 gjør alt helt rent, få bort all smuss, grunnstill luke igjennom venste side bak, ved motoren, og smør alt opp med riktig type silikon....og ikke olje eller fett... Silikon? MB sier det skal brukes lithiumfett i takluka?
Guest gjesten Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Husk å skifte ny wire også. Hvorfor det? Han klager på at den går tregt frem og tilbake.Det vil si når vippemekanismen ikke er i bruk men kun glir på filt putene.Da er nesten alltid gammel Wire med å gjøre den treg.Denne skiftes på et min og skiftes med mindre en kjenner den går perfekt. Løsne wire i forkant kjør wire frem til den løsner fra motor.Da skal den gå lett inn og ut.Hvis ikke (noe det er størst mulighet for ) skiftes den.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now