iNDiANER Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 - Måtte kjøre inn i autovernet for å få stoppet http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/article747821.ece Vel har alle biler sine problemer, men jeg vet ikke hvordan jeg selv hadde taklet en slik situasjon som dette. Inderlig godt at det endte godt!
FrodeS Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Tja... Kjøp toyota sier nå jeg... Så er det bare å kjøre så fort man vil, og blir man stoppet, er unnskyldningen allerede klar. Godt ingen ble skadet.
iNDiANER Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 Tja... Kjøp toyota sier nå jeg... Så er det bare å kjøre så fort man vil, og blir man stoppet, er unnskyldningen allerede klar. Godt ingen ble skadet. Ja, det er jo ikke tvil om at han burde mistet lappen for farten. Og ei heller er det lov å prate i mobiltelefon mens man kjører bil (regner ikke med sjåføren rakk å finne fram handsfree i panikken).. Huffameg sier jeg bare.. Ser ut til at sjåføren er en kollega av meg, får håpe han kommer seg etter skrekken. Blir nok ikke mer Toyota, som han alltid har sverget til..
FrodeS Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Ser ut til at sjåføren er en kollega av meg, får håpe han kommer seg etter skrekken. Blir nok ikke mer Toyota, som han alltid har sverget til.. Kan du ikke spørre han hva som skjedde da han : 1. Prøvde å bremse 2. Satt giret i N 3. Skrudde av tenningen ?
Svein A Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Ser ut til at sjåføren er en kollega av meg, får håpe han kommer seg etter skrekken. Blir nok ikke mer Toyota, som han alltid har sverget til.. Kan du ikke spørre han hva som skjedde da han : 1. Prøvde å bremse 2. Satt giret i N 3. Skrudde av tenningen ? Dette har jeg også lurt på en stund. Det må jo være en del personer der ute som får total panikk eller som er totalt "blåst" når det gjelder teknisk innsikt.
FrodeS Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Ser ut til at sjåføren er en kollega av meg, får håpe han kommer seg etter skrekken. Blir nok ikke mer Toyota, som han alltid har sverget til.. Kan du ikke spørre han hva som skjedde da han : 1. Prøvde å bremse 2. Satt giret i N 3. Skrudde av tenningen ? Dette har jeg også lurt på en stund. Det må jo være en del personer der ute som får total panikk eller som er totalt "blåst" når det gjelder teknisk innsikt. Man trenger ikke tenkisk innsikt for å vite hvordan man skrur av bilen, men jeg kan se for meg at man får litt panikk. Det jeg syns er rart, er at han faktisk hadde greid å ringe snuten, og de begynte å surre med å ringe toyota og greier. Kona har også opplevd at gassen har hengt seg opp på hennes S40, men det ble bare nevnt i en bisetning en gang. Hu sa det var jo bare å vri rundt nøkkelen, så stoppet den.
Sven Håkon Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Priusene har en startknapp (husker ikke om de også må sette inn et nøkkelkort), og følgelig ingen tenningsnøkkel å vri om. Jeg kjenner ikke til systemet på disse bilene, men med Keyless-Go kan jeg ikke slukke bilen uten å sette den i N eller P. Priusene har også en rar girvelgerdings som jeg tror er utelukkende elektronisk, så dersom det faktisk er feil med elektronikken så er kanskje begge deler vanskelig. Selv synes jeg det er litt rart at det dukker opp flere slike saker etter mediehysteriet omkring dette, men det kan jo også være fordi det nå er mer fokus på det.
iNDiANER Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 Priusene har en startknapp (husker ikke om de også må sette inn et nøkkelkort), og følgelig ingen tenningsnøkkel å vri om. Jeg kjenner ikke til systemet på disse bilene, men med Keyless-Go kan jeg ikke slukke bilen uten å sette den i N eller P. Priusene har også en rar girvelgerdings som jeg tror er utelukkende elektronisk, så dersom det faktisk er feil med elektronikken så er kanskje begge deler vanskelig. Selv synes jeg det er litt rart at det dukker opp flere slike saker etter mediehysteriet omkring dette, men det kan jo også være fordi det nå er mer fokus på det. Hentet fra det som må være en tilsvarende bil, 2008-modell dette også. Ser ikke ut som det er så mye å gjøre, vet ikke hvordan girvelgeren fungerer, men..
Friksen Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Er en lei sak dette! men tror nok ikke det er bare toyota som vi kommer til å høre lignende historier om i framtiden, nå er det ganske mange biler som er over 10år som har elektronisk gasspedal,girkasse og crusecontrol osv.. dette i kombinasjon med spreke biler er jo en tankevekker. Og bilene i dag har jo MYE mere dill dall som noen kan fåes med elektronisk styring og MB har vel som tileggsutstyr på S`en som blandt annet kan følge bilen foran om jeg ikke husker feil.. +++ Men er imponert av at den skranglekassa der har kommet helt oppunder 169km/t da
Alexander Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 I følge Toyota så kan man holde inne start/stop knappen i noen sekunder, da vil bilen stoppe... Men, hvis det er forstyrrelser som ødelegger for elektronikken, så er det jo ikke sikkert at det stopper allikevel.
Robert Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Mulig jeg skyter spurv med kanon, hiver stein i glasshus osv. Men hva slags bilkunskap er det folk innehar når Toyota må legge ut en slik film for og vise hvordan man smeller bilen i Nøytral? http://www.vgtv.no/?id=29072&category=21 Tydelig at de som kjører Toyota kun vil ha driftsikkerhet, og inntressen rundt bilen ellers er rimelig slapp. På toppen av dette syns jeg det virker som Toyota tar dette veldig seriøst, med tanke på at de har latt flere kunder fått hevet sine bilkjøp etter påståtte hendelser. Jeg sier påstatt da verken det ene eller andre er bevist. Slik som denne saken må jeg si er imponerende av Toyota. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=597762 Jeg har ikke peiling på hvordan disse bilene er satt sammen, men om det er gasspedalen som faktisk henger seg opp, er det ikke bare og ta foten bak pedalen og vippe den tilbake da?
Arne Henriksen Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 ...På toppen av dette syns jeg det virker som Toyota tar dette veldig seriøst, med tanke på at de har latt flere kunder fått hevet sine bilkjøp etter påståtte hendelser. Jeg sier påstatt da verken det ene eller andre er bevist. Slik som denne saken må jeg si er imponerende av Toyota....Synes knapt noe som helst er imponerende med denne affæren - at en person får hevet kjøpet etter å ha kjørt advokat via NAF er ikke akkurat noe å skryte over. Det er tross alt ganske mange personer som allerede er drept pga 'rare' opplevelser med Toyota og gasspedal, her bare i USA... http://articles.latimes.com/2010/feb/28/business/la-fiw-toyota-deaths-list28-2010feb28 JEG tror problemet har vært der ganske lenge og over flere bilmodeller fra Toyota, nå er det blitt mer snakk om det og mer kommer fram i dagen. http://www.dagbladet.no/2010/03/12/nyheter/bil/trafikksikkerhet/toyota/10825369/ Sjekk denne filmsnutten der Prius-sjåføren forklarer seg - er tydeligvis litt tussig når slikt skjer... http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3557652.ece
Friksen Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Toyota eiere er nok ikke di mest entusastiske bileiere`ne men Tviler sterkt på at det er så mange tilfeller hvor matta har kommet i veien at skader og liv er resultatet! Og som nevnt i VGTV snutten så er bremsene mer en nok kraftige til og stoppe!!Hmmm det er jo en av kravene i forhold til bil og motor for i det hele tatt få typegodkjent en bil! Og di aller fleste av disse eierne er godt voksne folk med lang fartstid bak rattet som for eks fattern som har kjørt bil i over 30år og har den nye avensis`en nå (noe jeg rådet han til ) Så å legge skylda på gulvteppe er veldig tynt..
Glenn Sørvik Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Det gleder meg at Toyta eller hva den heter har kjempe forklarings problemer. Har jo vært på tronen de siste 10 år som beste bil,innpakket i skjulte feil.
Guest 1042 Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Er en lei sak dette! men tror nok ikke det er bare toyota som vi kommer til å høre lignende historier om i framtiden, nå er det ganske mange biler som er over 10år som har elektronisk gasspedal,girkasse og crusecontrol osv.. dette i kombinasjon med spreke biler er jo en tankevekker. MB har hatt elektronisk gasspedal på enkelte modeller i over 20 år...
Friksen Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Er en lei sak dette! men tror nok ikke det er bare toyota som vi kommer til å høre lignende historier om i framtiden, nå er det ganske mange biler som er over 10år som har elektronisk gasspedal,girkasse og crusecontrol osv.. dette i kombinasjon med spreke biler er jo en tankevekker. MB har hatt elektronisk gasspedal på enkelte modeller i over 20 år... Skjønner hvor du vil me den.. Men alle kan ikke lage biler som MB vettu
Glenn Sørvik Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Er en lei sak dette! men tror nok ikke det er bare toyota som vi kommer til å høre lignende historier om i framtiden, nå er det ganske mange biler som er over 10år som har elektronisk gasspedal,girkasse og crusecontrol osv.. dette i kombinasjon med spreke biler er jo en tankevekker. MB har hatt elektronisk gasspedal på enkelte modeller i over 20 år... Er det elektronisk gasspedal på 203?Mener at det er der,rett meg hvis feil.Har egentlig aldri tenkt over det.
RuneT Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Åhh....så fin...... Toyota skryter på VG.no om nødprosedyrer og at det bare er å gjøre ditt eller datt på en bil som virker så stopper den. Selvsagt. Men nødprosedyrer (som avhenger av elektronikk) på en bil som ikke virker der kanskje "villstrøm" bestemmer mer enn sjåføren, er nok ikke alltid så logisk og greit... Jeg vet ikke . Tviler på at alle disse historiene er fabrikkert. Hvis så, må psykiatrien i hele verden ha sviktet. Det sies at dette er en vendetta fra amerikansk bilindustri som vil ta rotta på Toyota. Jeg tror ikke det heller. Håper Toyota finner årsaken enten det er juks eller feil. Ikke for Toyota sin del, men for min egen. Begynner å bli litt nysgjerrig her nå.... Men gjett om den persiske golvmatta på Alfaen har hengt seg opp ved neste foto i boks ja...hehe...
Guest 1042 Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Er en lei sak dette! men tror nok ikke det er bare toyota som vi kommer til å høre lignende historier om i framtiden, nå er det ganske mange biler som er over 10år som har elektronisk gasspedal,girkasse og crusecontrol osv.. dette i kombinasjon med spreke biler er jo en tankevekker. MB har hatt elektronisk gasspedal på enkelte modeller i over 20 år... Er det elektronisk gasspedal på 203?Mener at det er der,rett meg hvis feil.Har egentlig aldri tenkt over det. Alle MB med ASR eller ESP har elektronisk gasspedal
iNDiANER Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 (...) Men gjett om den persiske golvmatta på Alfaen har hengt seg opp ved neste foto i boks ja...hehe... Jeg har lurt litt på hvordan politiet stiller seg til fartsovertredelsen og mobilsnakkingen? Isolert sett var vel farten mer enn høy nok til å miste lappen, samtidig som hjemlet bot for bruk av mobiltelefon (forutsatt at han ikke brukte håndfri).. Sunn fornuft skulle jo tilsi at det ikke skjer noe i en slik hendelse, men når var sist "sunn fornuft" seiret?
Tore Robert Klerud Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 (...) Men gjett om den persiske golvmatta på Alfaen har hengt seg opp ved neste foto i boks ja...hehe... Jeg har lurt litt på hvordan politiet stiller seg til fartsovertredelsen og mobilsnakkingen? Isolert sett var vel farten mer enn høy nok til å miste lappen, samtidig som hjemlet bot for bruk av mobiltelefon (forutsatt at han ikke brukte håndfri).. Sunn fornuft skulle jo tilsi at det ikke skjer noe i en slik hendelse, men når var sist "sunn fornuft" seiret? Ser at dette bare er en kuriøs detalj i en alvorlig sak, men er helt enig med deg, og har tenkt samme tanken. For rundt 20 år siden kolliderte min mor ganske heftig i en 80-sone med en elg. Audi 80en hennes ble vraket, hun unngikk alvorlige skader takket være at rammeverket rundt takluken hindret taket i å bli slått helt ned, og alle pustet ut og glemte hele greia temmelig snart. Etter et drøyt år fikk hun brev fra politiet med beskjed om at det var besluttet at forholdet ikke ville ville få videre følger for henne, "da det var fastslått at forholdet ikke kunne få strafferettslige følger for hennes del", eller noe i den dur. Det var altså elgen som fikk skylden, og det hørtes ut som at den ville blitt straffet dersom den ikke hadde blitt drept i ulykken. Det var politiet. Forsikringsselskapene er enda verre. Den samme bilen var nemlig i hardt vær et par år tidligere, da jeg hadde lånt den for å hilse på noen kamerater. Jeg hadde parkert den som eneste bil i bakre rekke på en stor og oversiktlig parkeringsplass, og satt selv i baksetet på bilen til en kamerat i fremre rekke. En av gutta bestemte seg for å dra avgårde litt friskt, satte Ascona B´en sin i revers, og smalt uten å se seg for rett inn i fronten på Audien. Relativt greit ansvarsforhold, men - antagelig - siden begge bilene var forsikret i Gjensidige brukte deres utredere flere uker på å forsøke å legge halve skylden på meg for å få ut to egenandeler. Mistet totalt respekten for hvordan det selskapet forvalter kundenes penger etter den episoden. Men; det er selvsagt aldri for sent å håpe på en renessanse for sunn fornuft. MVH Tore
Thomas Madsen Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Relativt greit ansvarsforhold, men - antagelig - siden begge bilene var forsikret i Gjensidige brukte deres utredere flere uker på å forsøke å legge halve skylden på meg for å få ut to egenandeler. Må jo skjønne att du ikke kan sitte lenger foran i en "kø" og ha bilen bak med rånere i mellom uten att du har litt av skylden for att noen kjører på den...
Einar Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Og nå ble mannen politianmeldt, kunne visst se ut som ett forsøk på forsikringssvindel. http://www.dagbladet.no/2010/03/29/nyheter/innenriks/toyota/trafikksikkerhet/11068745/
iNDiANER Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Og nå ble mannen politianmeldt, kunne visst se ut som ett forsøk på forsikringssvindel. http://www.dagbladet.no/2010/03/29/nyheter/innenriks/toyota/trafikksikkerhet/11068745/ Det er tragisk hvilken vending denne saken skulle ta. Stusser dog litt over artikkelen: Både Toyota og veimyndighetene har undersøkt mannens Toyota Prius uten å finne åpenbare feil. Hva vil det si at de ikke har funnet åpenbare feil?
iNDiANER Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 Nå har Toyota konkludert med løs gulvmatte... http://www.fvn.no/nyheter/article753263.ece Har jo blitt påstått mye i denne saken, men synes det går veldig langt når stakkaren blir beskyldt for forsikringssvindel, politiet tar ut siktelse mot førereren, osv. Jeg kjenner til at eieren hadde vært flere ganger innom Toyota forhandleren, og klaget over problemer med gasspedalen - FØR han krasjet.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now