E220 Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Fik just opp feilmelding om at comfort funksjoner var slåt av samt rødt batteri symbol å visit workshop. ifølge instruksjonsboka skal bilen da ike lade, sjeke så når jeg kom hjem hvor mye spenning der var på batteri med motor/tening av da var der 12.6volt med motor på lå den på mellom 14 å 14,1 volt, så etter hva jeg skjønner lader jo bilen, men når jeg målte disse 14volt så var comfort meldingen opp i display å der va ikke noe lys i kupen så hva er da gale??? er det en lade regulator som er dårlig eller, ser ut som det ikke kun er deg som har en dårlig periode Gunsen
Sven Håkon Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Dette er mest sannsynlig hjelpebatteriet ditt, koster rundt 500kr uoriginalt (motorsykkelbatteri).
E220 Posted March 11, 2010 Author Posted March 11, 2010 sjekket just det litle hjlpe batteri uten tenning på bilen å da hadde det en spenning på 12,74volt så ser ut som det er ok, prøvde å finne dele nr på laderegulator/dynamo på eps nett men klarte ikke finne noe nr på disse deler.
Guest Ola Moltubakk Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Var det kanskje uvanlig kaldt når du fikk feilmeldingen? Min E220 CDI W211 gir samme feilmelding når det er svært kaldt, tyder vel på at batteriet begynner å bli modent for skifte...
E220 Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 Var ikke kaldt nei, +5 å batteriet er kun 2 måneder gammelt å av typen Sønnak AGM så dette skal være ok, men er muligen noe fukt siden vi har regn å mye tåke om dagen, men det som er løye er at ret før dette skjete hadde jeg kjørt hjem fra jobb altså en tur på 62km så bilen var fremdeles varm. å ingn feil melding på denne turen.
E220 Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 Ser ut som dette må være noe fukt greie, starta webastoen med fjernkontrollen her til morgen å en halv time senere når jeg kom ut var bilen varm å god å webastoen kjørte fremdeles, når jeg starta bilen fik jeg opp melding om at comfort fuksjoner nu var tilgjengelige igjen, dette uten å lade batteri å med forbruk av strøm til webasto, så tror ikke dette har vært noe alvorligt om det ikke kommer tilbake da.
Sven Håkon Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Den røde feilmeldingen er, med mindre du faktisk HAR problemer med ladingen, relatert til hjelpebatteriet. Dette er diskutert flere ganger på Mercefreaken, og alle som har opplevd denne feilmeldingen der har blitt kvitt den ved å bytte hjelpebatteri (inkludert meg selv, som opplevde denne røde skjermen flere ganger i fjor vinter/vår).
E220 Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 greit nok det Svenni men siden meldingen forsvant igjen å der var bra spenning på hjelpe batteriet så venter jeg å ser om den evt kommer igjen før jeg kjøper nytt.
Sven Håkon Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 Seff, min kom og gikk litt også - normalt forsvant den etter en omstart, men kom alltid tilbake igjen.
Guest gjesten Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 En annen metode er å koble på en tester å se hva som er feil.
RoarB Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 folk glemmer en ting.... SPENNING er ikke LIK STRØM eller kapasitet.... du kan ha 12.45v spenning på et bilbatteri, men i det du starter så synker det til 8-9volt, men klarer fortsatt å starte bilen når det ikke er under 10 minus.... så en batteri BELASTER, med over 400A trekk, er en veldig god måte å sjekke at batteriet kan faktisk gi fra seg litt strøm..... så en del folk her på forumet bør lære forskjellen på spenning, strøm og kapaistet...i felles betydning i et batteri..
E220 Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 Ja er jo klart det enkleste å koble på en teste, men jeg har ikke den store lyst på å besøke BOS her om dagen for en diagnose, koster vel noe sådan som ca 1300 nok, var i alle fal det jeg måtte ut med forige gang jeg hadde bilen inne for diagnose å med mit noe anstrengte forhold til BOS rogaland så blir ikke det aktuelt. Men bortset for det så kom feil meldingen tilbake nu igjen da jeg starta bilen en god time etter hjem turen fra jobben. så jeg tror jeg bare går å kjøper nytt batteri hos den lokale batteri sjappe imorgen eller mandag til ca 400. En annen metode er å koble på en tester å se hva som er feil.
E220 Posted March 12, 2010 Author Posted March 12, 2010 hoved batteriet er nytt Roar, det folk her mener er synderen er det litle hjelpe batteriet som sitter under kupefilteret. dette brukes ikke til å starte bilen med men brukes til noe elektronik, vet bare ikke hva hehe folk glemmer en ting.... SPENNING er ikke LIK STRØM eller kapasitet.... du kan ha 12.45v spenning på et bilbatteri, men i det du starter så synker det til 8-9volt, men klarer fortsatt å starte bilen når det ikke er under 10 minus.... så en batteri BELASTER, med over 400A trekk, er en veldig god måte å sjekke at batteriet kan faktisk gi fra seg litt strøm..... så en del folk her på forumet bør lære forskjellen på spenning, strøm og kapaistet...i felles betydning i et batteri..
Sven Håkon Posted March 12, 2010 Posted March 12, 2010 så en del folk her på forumet bør lære forskjellen på spenning, strøm og kapaistet...i felles betydning i et batteri.. På samme måte som at man bør lese tråden man kjefter i..
Guest gjesten Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Det lille batteriet er til bremsene. Det er som nevnt synderen som regel. Varselet kan være flere feil som nevnt ,men kommer tydelig frem på tester. Diagnose koster gjerne litt penger hvis en bare skal utnytte de,men gratis hvis en er god kunde. Slik skal det være. Husk alle oppegående verksted har testere på høyde med orginaltestere og noen har orginal tester. Merkeverksted betyr ikke at de er best på det merket. Verkstedet er ikke bedre enn den personen du blir hjulpet av i hvert enkelt tilfelle. På det punktet sliter de fleste merkeverksted da de har få med god erfaring og fartstid.
E220 Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Greit en skal betale men med min erfaring med BOS rogaland den senere tid så blir det ikke aktuelt å betale for noe hos de lengre. men skla sjekke med et annet verksted som uanset skal ha bilen på eu neste uke.
RoarB Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 så en del folk her på forumet bør lære forskjellen på spenning, strøm og kapaistet...i felles betydning i et batteri.. På samme måte som at man bør lese tråden man kjefter i.. hvis dette er kjefting Svenni, så vet jeg ikke hva faktisk KJEFTING !! er..... måle spenning tilsier ikke at batteriet er bra, mest sannsynlig så er det lille batteriet dårlig evt feil på SBC/elektronkken, som da er det det lille batteriet har mest med å gjøre...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now