Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dekktester er alltid gøy!

Det mest morsomme er jo hvordan resultatene spriker i alle retninger, avhengig av biltype og hvem som tester.

Espen

Posted

Greit å få bekreftet at Continental Premium Contact 2 som jeg kjøpte i fjor sommer fortsatt henger med i toppen, jeg er i allefall kjempe fornøyd :D

Posted

blei litt skuffa når falken sine dekk ikke var med i testen. har tenkt og kjøpe de nå i år siden jeg har vært ganske fornøyd med de før

Posted

blei litt skuffa når falken sine dekk ikke var med i testen. har tenkt og kjøpe de nå i år siden jeg har vært ganske fornøyd med de før

Hadde det på en W202 og dæven å ræva det var..

Hadde følelsen av att jeg gled fra side til side i veibanen hele tiden..

Posted

Falken har sikkert mer enn bare én type dekk.

FK-451 som jeg hadde for noen år siden funket i hvertfall helt ypperlig.

Posted

Jeg har hatt to typer på min 124. Utvalget er jo litt begrenset i 205/60-15 og favoritten Michelin Pilot Premacy er ute av produksjon.

Pirelli P6 og Bridge Turanza ER300

Tilsynelatende ganske like dekk, i samme segment, ganske likt mønster osv.

Stor forskjell i praksis

Pirelli tok jeg av lenge før de var slitt ut.

Turanza er MYE bedre på allt.

Jeg har kjørt mye bil og testet mange dekk, men jeg kjenner meg skjelden igjen i dekktestenes konklusjoner.

e

Posted

Hadde jo vært greit å fått med seg hvilke dimensjoner de har benyttet, er jo stor forskjell på hvilke dekk som er bra i 175R14 og 245/40-17

Posted

for å være litt mer presis så var det falken 452 jeg hadde. det var på en c124 og jeg satt ganske godt fast i veien ;)

Posted

Jeg vurderer DISSE som nye sommerdekk på 210'n, noen store innsigelser?

Det er sikkert gode dekk, men finner ikke det dekket etter en kjapp titt på Nokian sine sider. Jeg mener å huske jeg så Nokiandekk med lignende mønster for noen år siden. Men hvis det ikke betyr noe for deg at det antageligvis ikke er "siste skrik" så er det jo bare å prøve de å se om det er gode greier eller ikke.

Posted

For å kommentere dekktesten er det fortsatt ingen ting nytt under solen, de dyre merkene får fortsatt gode karakterer. Det som var mest interessant med testen var det som sto om best/dårligst dekk forran eller bak.

Posted

Jeg vurderer DISSE som nye sommerdekk på 210'n, noen store innsigelser?

Det er sikkert gode dekk, men finner ikke det dekket etter en kjapp titt på Nokian sine sider. Jeg mener å huske jeg så Nokiandekk med lignende mønster for noen år siden. Men hvis det ikke betyr noe for deg at det antageligvis ikke er "siste skrik" så er det jo bare å prøve de å se om det er gode greier eller ikke.
Oppdaterer meg selv her, fant denne via Google. 'Burde vært bedre på våt veibane' var ikke akkurat det jeg ville vite for bruk i Trøndelag...;-)
Posted

For å kommentere dekktesten er det fortsatt ingen ting nytt under solen, de dyre merkene får fortsatt gode karakterer. Det som var mest interessant med testen var det som sto om best/dårligst dekk forran eller bak.

"Interessant" , ja..

Er forskjellen over to millimeter, påvirkes kjøreegenskapene betydelig. Gamle og slitte dekk på forhjulene øker bremselengden kraftig på vått føre. Kjøreegenskapene på svingete vei forverres også på vått føre når de slitte dekkene monteres foran. På tørr vei endres disse kjøreegenskapene. Nå blir bremselengden kortest når de gamle dekkene monteres bak.

Er det jeg som har litt vondt for det, eller sier de her at de beste dekkene skal være foran både ved tørt og vått?

Mens konklusjonen :

Beste dekkene bak

Etter utallige runder på racerbane med bråbremsing, brå svinger og røff kjøring, både på tørr og våt vei, konkluderer testingeniørene med at det er tryggest å montere de beste dekkene på bakakselen, selv om bremselengden da øker. De beste dekkene bak gjør nemlig bilen mer stabil, og ingeniørene konkluderer med at frontkrasj gir mindre personskader enn krasj sidelengs. Disse kjøreegenskapene gjelder for biler med forhjulsdrift. Biler med bakhjulsdrift er ikke testet, da de fleste nye biler har forhjulsdrift.

Jaha..

og :

Beste dekkene bak

Etter utallige runder på racerbane med bråbremsing, brå svinger og røff kjøring, både på tørr og våt vei, konkluderer testingeniørene med at det er tryggest å montere de beste dekkene på bakakselen, selv om bremselengden da øker. De beste dekkene bak gjør nemlig bilen mer stabil, og ingeniørene konkluderer med at frontkrasj gir mindre personskader enn krasj sidelengs. Disse kjøreegenskapene gjelder for biler med forhjulsdrift. Biler med bakhjulsdrift er ikke testet, da de fleste nye biler har forhjulsdrift.

Vil det si at ESP-systemet ikke greier rette en breisladd hvis det er litt dårligere feste bak enn foran??

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...