Tore Robert Klerud Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Jeg har et par biler liggende ute på Finn.no nå. Begge ble lagt ut samtidig for en drøy uke siden, og i går la jeg merke til at antall treff på den ene av dem (diesel-Mercedesen) hadde stått omtrent stille i nesten en uke. Jeg sjekket, som man vanligvis gjør, ved å klikke på linken til annonsen fra oversikten over egne annonser på "Min Finn", og alt virket greit. Tenkte så at "kan den virkelig være så himla mye dyrere enn andre tilsvarende at det er null interesse for annonsen", gjorde et nytt, jomfruelig søk fra Finn-forsiden på passende søkeparametre, men den DUKKET IKKE OPP. Tok bort det ene etter det andre av søkeparametrene, og sto til slutt igjen med et "alle modeller"-søk på Mercedes, bladde meg tilbake side for side, og fant til slutt den andre som var lagt ut samme dag, men dieselbilen var og ble BORTE. Forsøkte igjen å gå inn ved å søke rett på annonsenummeret, og der lå den. Men den var altså IKKE SØKBAR hvis man ikke visste annonsenummeret eller hadde sett på den før, slik at man hadde link direkte til annonsen. Sendte mail til Finn og spurte hva som har skjedd, det tok to døgn før jeg fikk svar, men de innrømmer at de har problemer med at "noen annonser forsvinner" og ga meg noen dager ekstra visningstid. Ettersom de ikke reagerte på dette før jeg selv spurte etter flere døgn går jeg ut fra at de ikke selv har noe system som fanger opp hvilke annonser dette skjer med. I så fall kan man jo teoretisk betale for en annonse som forsvinner fra søkebasen etter kortere eller lengre tid uten at noen oppdager det. Skal ikke påstå noe foreløpig, og Finn.no er uskyldige til det motsatte er bevist, men jeg har sendt ny mail til dem med spørsmål om det er slik at dette ikke fanges opp av systemene deres med mindre kundene tilfeldigvis oppdager det selv. I så fall er det en meget alvorlig glipp ved landets i særklasse største, men også dyreste annonsemedium for biler. Jeg oppdaterer denne postingen når jeg får svar på det spørsmålet, men i mellomtiden er altså rådet til alle andre som har annonser på Finn som så greie ut da de ble lagt ut: - Sjekk jevnlig i annonseperioden at annonsen din er søkbar når du går inn og gjør et nytt søk. - Det jeg opplevde skjedde altså selv om annonsen lå med "aktiv" som status, og var synlig via unik annonselink eller ved direkte søk på annonsenummer. MVH Tore
Tore Robert Klerud Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Fikk nå følgende svar fra Finn.no: Takk for din tilbakemelding. Når det gjelder kompensasjon så vil alle som kontakte oss få kompensasjon dersom vi ser at kundens bilannonse har vært utsatt for dette. Kunden må ta kontakt med oss for at han skal få kompensasjon da vi ikke har mulighet til å finne ut av dette hvor mange det gjelder, da feilen ikke eksisterer lenger. Synes dette høres spesielt ut, og har sendt dette svaret. Vi får se hva som skjer: Igjen takk for tilbakemelding, om enn noe kryptisk: Dere KAN altså påvise i ettertid at det har forekommet DERSOM kunden tar kontakt, men dersom kunden IKKE kontakter dere har dere altså IKKE systemer som viser hvilke annonser som har vært utsatt for dette? Jeg ville jo tro at dersom dere KAN se hva som har skjedd når dere blir gjort oppmerksomme på det, så ville dere OGSÅ kunne se de tilfellene/annonsene hvor dette har skjedd selv om kunden ikke gjør dere oppmerksomme på det (ikke oppdager det selv)? Mulig at det ville bli en stor jobb å sjekke alle annonser, men det gjøres vel ved hjelp av data, og det er kanskje en jobb man uansett burde ta på seg når man først markedsfører landets største, men også mest kostbare annonsekanal for bil - ikke minst sett på bakgrunn av at Autodb i det siste har ristet av seg det useriøse preget og blitt en konkurrent å regne med, og det til en langt lavere pris. Dere kan jo meget vel ha relativt mange misfornøyde kunder som følge av dette, dersom annonsene deres ikke har vært eksponert på langt nær den tiden de har betalt for og trodd at de fikk? Uansett, jeg konkluderer med at man som kunde må passe på selv at man får det man har betalt for, og melder dette videre i de bilklubbene og -miljøene hvor jeg er aktiv, og hvor folk ofte benytter seg av tjenestene deres. MVH Tore
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Synes jeg ser de samme bilene hver dag der inne jeg Riktignok så søker jeg Mercedes, eldst til nyest og stopper som regel på 1986 da men ...ikke minst sett på bakgrunn av at Autodb i det siste har ristet av seg det useriøse preget autodb er fortsatt helt håpløst spør du meg. Annonser bør koste på nivå med finn.no. Gratis/lavpris tiltrekker seg kun en hel haug med useriøse annonser som drukner helt i andre som prøver å selge noe bra. Ofte helt håpløst å lese igjennom. De er helt sikkert like useriøse som selve annonsene også. Å hva blir det for ett "røverkjøp" mon tro...
Jinx1 Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Jeg kjenner en som fikk samme problem. Det viset seg at noen hadde stjålet anonnsen. Bilen ble lagt ut igjen på Finn med nytt telefonnummer og ny pris. De stjål også mailen hans. Han måtte bytte passord på mailen for å bli kvitt tyvene. Han tror dette oppsto etter at noen sendte han en mail med link til en utgått anonnse, etter at han sjekket denne anonnsen startet problemene. Han fikk også noen dager ekstra av FINN. Men det virker som om FINN har ett sikkerhetshull i systemene sine?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now