Guest -Fredrik- Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Bilen er en 91 modell 250 Diesel. Skal til å bytte dette en av de nærmeste dagene, da reima er for slakk å lager dure lyder og vibererer på lavt turtall. Reime har gått 125.000, så den trengs vel også å bli bytta. Er det noe jeg bør passe på når jeg skal bytta dette? Bør jeg av med radiator for å få bedre plass? Mye av dette gir seg vel selv når jeg begynner å skru på det vil jeg tro, men er jo greit å forhøre seg likevell På forhånd takk for svar.
Einar Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Går fint å skifte den med alt på plass på TDT`n som har en sylinder mere. Men om du har viftedeksel bør det vekk, og det skader nok ikke å ta av vifta heller, men radiator skal nok kunne få stå. Om reima er slakk, så er det vel fjæra eller demperen som har skylda, evt. ei veldig strekt reim. Pass på at du ikke får skiva bak vogga skeivt på.
Guest -Fredrik- Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Takk for svar Einar. Kanskje jeg skal nøye meg med å bytte bare demperen, fjæra og reima da? Kanskje jeg slipper å bytte vogga i denne omgang. Reima ser bra ut, ingen sprekker eller synlig slitasje som jeg kan se. men det kan jo såklart hende at den er strekt.
FrodeS Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Finnes det slakk i vugga skifter du den. Etter å ha sett hvordan vogga på min så ut etter 450' km eller så, ville jeg byttet den uansett. Det er kulelager inni der, men vogga vibrerer, den snurrer ikke. Derved blir kulene stående på samme sted, og spiser seg etterhvert inn i lagerbanene. Det er ikke veldig mye jobb å bytte, men litt. Å ta ut radiatoren er fort gjort, så du får nesten vurdere selv om du vil ta den ut for å få litt bedre plass.
Arne Henriksen Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Hvis du på noe sett og vis kan se at vogga ikke er fullstendig parallell med reima når du ser ned på den rett ovenfra, da bytter du den. Når den er nok slitt dratter den inni vifta og herper radiatoren, og om du er riktig heldig - river ut festet fra frontstykket på blokka. Da ruller kronene fort...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now