Jump to content

Hva er det med amerikanere...?

Recommended Posts

Guest Steinar Lindberg
Posted

Ikke nok med at orkanen Katrina har forårsaket store tragiske ødeleggelser, de skal slite med gale mennesker også...

Hadde virkelig folk vært så gale her i landet også, om vi hadde opplevd tilsvarende katastrofer...?

Eller er dette også "only in America"....? :shock:

Guest PoorLeno
Posted
Hadde virkelig folk vært så gale her i landet også' date=' om vi hadde opplevd tilsvarende katastrofer...?

Eller er dette også "only in America"....? :shock:[/quote']

Mye mindre forhold her i landet, så jeg tror ikke det ville vært samme tilstander her, og aldri i samme skala. Men samtidig hadde ikke vi, i tillegg til å få byen rasert, måtte leve uten friskt vann og mat i meget høy varme og høy luftfuktighet som i en stinkende varm og fuktig sump. Dette er faktorer de fleste nordmenn aldri tenker på, for man ser det jo ikke på bildene...

Tror derimot om katastrofen hadde rammet Paris, Roma eller Lyon med en samtidig hetebølge, så kunne problemene fort vokst til å likne på tilstandene man nå ser i forbindelse med katastrofen i New Orleans. Det er likevel ikke så lett å sammenlikne.

Har selv vært i New Orleans under en orkan, tror det var i '98. Fortonet seg den gang som en spennende "event" med tomme gater, portforbud osv som jeg kunne følge med fra 12. etasje i mitt luftkondisjonerte hotellrom. Men desto mer skremmende å nå se hvordan det kunne gått om orkanen hadde truffet med full styrke den gang.