Jump to content

Recommended Posts

Posted

Får ingen kjøling på oljekjøleren. Oljetrykket er bra. Nettopp byttet olje to ganger med motorrens. Tatt av oljekjøleren og renset den og forsikret meg om at det er god gjennomstrømning. Blåst trykkluft i begge oljeledninger fra oljekjølersiden. Har oljekjøleren en egen pumpe? Har noen ideer hvor feilen kan ligge? OddØ

Posted

Mulig dette er ett dumt spørsmål men.....Har du for varm olje da? Det er jo midt på vinteren..Kan det være noe med at olje kjøleren ikke er effektiv før det er nødvendig. Så vidt jeg vet er det ingen ekstra pumpe til oljekjøleren.

Posted

Den blir litt for varm nå, til sommeren blir det mye verre. (Radiatoren skal også renses ved anledning.) Under kortere og lengere kjøreturer er oljekjøleren helt kald.

Posted

Sitter kanskje en termostat i filterhuset, er sjelden disse oljekjølerne er i full drift fra kald motor.

Ellers så ville ejg heller sjekka kjølevannsradiator enn oljekjørler om det er høy kjølevannstemp som er saken.

Posted

Er enig i at radiatoren også må renses, men det er også viktig at oljekjøleren virker. Hvis det er noen som kjenner til om det sitter en egen termostat til oljekjøleren er det fint.

Posted

Det sitter en termostat i filterhuset. Når denne åpner, går oljen gjennom oljekjøleren. Termostaten begynner å åpne ved oljetemperatur på 110 grader C og er helt åpen ved 125 grader C. Dette gjelder 123 300D/300TD (OM617.912). Regner med det også gjelder S123 300TDT (OM617.952).

Posted

Takk for nyttige svar. Jeg var ikke klar over at oljetemperaturen kom opp i 125*C. Kjølevæske temperaturen på bilen min passerer streken mellom 80*C og 120*C. Det er kanskje ikke nok til at termostaten i oljekjøleren åpner? Hender det at denne termostaten må skiftes?

Posted

Det sitter en termostat i filterhuset. Når denne åpner, går oljen gjennom oljekjøleren. Termostaten begynner å åpne ved oljetemperatur på 110 grader C og er helt åpen ved 125 grader C. Dette gjelder 123 300D/300TD (OM617.912). Regner med det også gjelder S123 300TDT (OM617.952).

Se det Harald. Der lærte jeg noe nytt. Alt du kan, trodde du ikke hadde greie på disse nymotens bilene  :lol:

Posted

Takk for nyttige svar. Jeg var ikke klar over at oljetemperaturen kom opp i 125*C. Kjølevæske temperaturen på bilen min passerer streken mellom 80*C og 120*C. Det er kanskje ikke nok til at termostaten i oljekjøleren åpner? Hender det at denne termostaten må skiftes?

Det er en helt annen sak. Jeg kjenner ikke opplegget på 123, men på 124 så åpner termostaten rundt 80C, mens kjølevifta ikke starter før drøyt 100C. Det er normalt at den "pendler" mellom 80 og 100 når det er varmt og motoren jobber litt, men går den forbi de drøye 100 der vifta starter, da skal man begynne å undersøke. På min måtte jeg bytte radiator da den ga for dårlig kjøling.

Garanterer som sagt ikke at det er likt på 123, men jeg vil tro det er noenlunde det samme.

Posted

Det er en helt annen sak. Jeg kjenner ikke opplegget på 123, men på 124 så åpner termostaten rundt 80C, mens kjølevifta ikke starter før drøyt 100C. Det er normalt at den "pendler" mellom 80 og 100 når det er varmt og motoren jobber litt, men går den forbi de drøye 100 der vifta starter, da skal man begynne å undersøke. På min måtte jeg bytte radiator da den ga for dårlig kjøling.

Garanterer som sagt ikke at det er likt på 123, men jeg vil tro det er noenlunde det samme.

Det er nok det samme. Rens av radiatoren står på arbeidslista. Det er derfor jeg synes det er rart at oljekjøleren ikke slår inn når kjølevæsketemperaturen kommer opp i over 100*C. Har en annen 300 tdt og der er oljekjøleren alltid varm etter en lengere kjøretur.

Posted

Det er nok det samme. Rens av radiatoren står på arbeidslista. Det er derfor jeg synes det er rart at oljekjøleren ikke slår inn når kjølevæsketemperaturen kommer opp i over 100*C. Har en annen 300 tdt og der er oljekjøleren alltid varm etter en lengere kjøretur.

Vanligvis er oljen kaldere enn kjølevannet. I konas S40 (uten sammenlikning forøvrig) så ligger alltid oljetemperaturen på "cold" om vinteren, dvs. under 40C. Altfor kaldt mener jeg, men gutta hos volvo sier det skal være sånn. Hardkjør eller tomgang får den til å stige, men den er vanligvis ikke over 60-70C. Jeg ville ikke latt meg bekymre nevneverdig av at oljekjøleren ikke blir varm. Det tyder bare på at det er en termostat som regulerer og at den antakelig fungerer som den skal. Skal du sjekke noe mer, så får fatt på en temperaturmåler og se hva den ligger på.

På min var det bytte av radiator som gjaldt. Rens hadde ingen effekt. Jeg tror rørene tettet seg igjen, så det stadig ble værre åpne rør, og derved stadig mindre område av radiatoren som kjølte ned vannet. Jeg prøvde også å spyle gjennom med hageslange. Det rant godt, men hjalp ingenting. Før bytte kunne min gjerne gå opp mot rødmerkinga, og det skal de helst få slippe.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...