Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter en helgetur for 2-3 uker siden, så fant jeg ut at det er på tide å skifte dieselfilteret. Bilen gikk ikke som den skulle, men holdt nå fartsgrensene, men den hadde ikke noe 'trøkk' i motoren.

Den har hatt noen symptomer på litt ruskete gange og treg start når den har stått parkert i motbakke.

Filteret jeg tok av, var helt fullt med diesel og siden dette var hjemme i garasja så hadde jeg ikke tilgang til noe diesel, så filteret ble montert tørt.

Etter mye 'kinning' med starteren så fikk jeg fyr til slutt, men jeg ser masse luft i den høyre slangen, som går ned til dieselpumpen..

Etter litt tomgang så er ikke responsen på gasspedalen helt som den skal være.

Jeg skiftet 3 stk O-ringer, en på skruen som holder filteret og 2 stk på slangene som går til/fra filteret.

Skruen som holdt filteret hadde ikke noe tetning, så her la jeg på en kobbering mot filterhuset.

Når jeg tok ned filteret for å legge på plass den kobberingen, kunne jeg se at filteret ikke var fult med diesel...

Noen som har hatt samme plage? Hvor lenge går det før den går reint?

041-1.jpg

Posted

Få vekk den kobberskiva, pass på at begge o-ringene er på plass rundt bolten, og evt. byt den ut mot en uten nødstopp.

Posted

Den O-ringen hadde jeg ikke satt på. Selv om det var ei skikkelig pakning i senter av filteret, så skulle denne også på. Det virket nesten som om den var feil, skruen hadde ikke noe spor til den, den ligger bare på gjengene, men en funksjon hadde den altså. :D

009-1-1.jpg

• 9 months later...
Posted

Hei

Jeg har en del trøbbel med lugging og tidvis startvansker på 98-modell S210, 300tdt

Jeg prøver å legge ved ett bilde fra EPC på nettet, der er begge O-ringene til dieselfiltret tegnet på øvre siden av holderen. Ser på bilde lenger opp her at en er tegnet på undersiden, og dermed skal tres på skruen etter den er satt gjennom hullet. Hva er egentlig riktig?

Posted

Mange slike skisser er ofte bare for å finne deler, ikke å plassere deler helt riktig. (Jeg skulle ha et kjølerør til Vitoen her en dag, da måtte jeg jaggu inn på BOS så de fikk se selv nedi motoren, var ikke mye likt sprengskissa deres)  :shock: :shock:

På skisse jeg fikk på 210n, er det en gummiring på hver side av skruen som du nevner, om du ikke har det så bare prøv. Det fungerte ihvertfall bedre med 2 ringer.... :D

Posted

Det er der problemet ligger, det vil ikke fungere skikkelig. Den lugger nesten så den dør helt. Spesiellt rett etter jeg har slakket ned mot kryss.

I og med skruen ikke har noe spor for O-ring på undersiden aner man jo ikke hvor den blir liggende når man skrur til. Og filtret har jo allerede både ytre og indre tetning så logisk sett skulle det bli tett uten den O-ringen.

Men kan problemet sitte andre steder? Det er kanskje mange plasser dieselsystemet kan få tak i luft?

• 2 weeks later...
Posted

Skruen har ikke noe spor for O-ringen, derfor trodde jeg også at det ikke var bruk for den.

Bare dytt O-ringen på plass, så får vi håpe at det er der trøbbelet er.. Det funka ihvertfall med meg.

• 4 weeks later...
Posted

Nå ser det ut som jeg har funnet problemet.

Lekkasje i stopventil, som medførte at den stadig fikk tak i luft. Når lekkasjen forværret seg tømte den nesten alle slanger for diesel mens den tok inn luft, rett etter motor var stoppet.

Ny ventil, og bilen er som NY  :D

Posted

Hei,

Har en 300tdt 98 model selv, og he det problemet at eg må helst parkere med nasen nedoverbakken sånt ikke dieselen skal renna bakover, he bytta nesten alle slangene der me  dieselpompå, mangle den som e festa under innsuge. Hvor ligge den stopventilen??  :lol:

Posted

Stopventilen er den som ligger utenpå dieselpumpa, rett over fødepumpa.

Den har tre dieselslanger tilkoblet, og den har en o-ring på tilførselen til dieselpumpa. denne ser du når du skrur av stoppventilen.

Slangen du ikke har byttet regner jeg med er returslangen fra pumpa, som sitter på pumpa med banjo-nippel. Denne har jeg byttet, måtte av med dem to fremste dyserørene for å komme til bak pumpa.

Posted

Takk Terje :)

skal se på dette når det e litt bedre i være så får vi se om det er det  :P

Posted

Startproblemene forsvant som sagt, men jeg har fortsatt litt harking i motoren når jeg gir gass etter å ha slakket opp mot kryss. Har ikke funnet ut av det trøblet enda.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...