Jump to content

Recommended Posts

Posted

God aften, folkens.

For en tid siden kjøpte jeg en delebil som viste seg å bestå av helt andre delenummer enn de jeg trengte. Mekanikeren min mente etter å ha sett over den at det er galskap å plukke noe av den siden den i hans øyne trenger lite jobb for å bli EU-godkjent. Jeg trenger imidlertid ikke bilen, gidder heller ikke å koste på den noe for å forsøke å selge den ferdig godkjent, men har lyst til å få igjen mest mulig av det den har kostet meg slik som den står. Har annonsert den på Finn nå, men som alltid med billigbiler trekker den til seg to kundegrupper: Folk som skal bytte inn mye ukurante greier, samt folk som det generelt er mye styr med. Dermed er det en aktuell problemstilling å hyre inn en kompis med en kasse full av skraller og fastnøkler og be ham om å skru løs de tingene som kan være lett omsettelige.

Dermed følgende spørsmål: Hva på en 1992 300 Diesel sedan med automat og AC er lett omsettelig, og ca. hva kan man forlange for det? Tanken er å stoppe ved de "sikre kortene" og skrote resten, da jeg ikke kan betale mannen for å skru fra hverandre en masse som likevel bare må kastes etterpå.

Gjorde det samme med en vraket Porsche 911 jeg tok i bytte på en bil for et par år siden etter at jeg slo fra meg å bygge den opp, og der var det enklere: Absolutt alt ble solgt til tildels meget hyggelige priser, det var bare et ødelagt gulvteppe igjen å kaste etterpå...  :lol:

PS: Dette er altså ikke ment som en annonse, dersom jeg bestemmer meg for å gå løs på den kommer det nok en annonse på den delen av forumet etterhvert...

MVH Tore

Posted

Jeg skal ikke være pessimist, men jeg tror det er lite attraktive deler. En slik sugedieselmotor er ikke så veldig interessant. AC-deler kan være omsettelig, men dessverre er det ikke så mange som gidder å fikse AC'en på så gamle biler. Automatkasse kan være omsettelig. Differensial bak om den ikke lager ulyd. Interiør hvis det er helt og i en kurant farge, men er det blått/rødt/grønt er det ingen som vil ha det gratis engang. Noe lykter og slikt får man alltids solgt.

Jeg tror delesalg generelt er "risky business" dersom utgangspunktet ikke er en bil med særdeles attraktiv motor/drivverk (f.eks. 300 turbodiesel) eller en som er fullstappet av utstyr. En helt normal sugediesel vil du trolig få solgt et par ting fra, så brenner du inne med et "vrak" med masse fine deler som nesten ingen har bruk for, og må bare bli kvitt resten for vrakpant. Been there, done that..

Jeg har et tips: Vask bilen ordentlig, ta noen bilder når den er ren, hvit og fin, så tror jeg salget går som bare det. Jeg har solgt ganske mange biler opp gjennom åra og aldri hatt noe problem selv med billigbiler, men har alltid vært opptatt av at bilen skal være ren, blank og gi et ryddig inntrykk både på bilder og i annonser selv om det er en 20 år gammel bil til 10 lapper.. :) Det gjelder å få den til å skille seg litt ut blant alle de andre billigbilene.. ;) Og en bil med dieselmotor, automat og AC burde slett ikke være vrien å selge rimelig..

Posted

Helt enig med Eyvind , en skikkelig skrubb utvendig og ut med gamle matter støvsug bilen og ta bilder før du i det hele tatt setter deg inn i bilen igjen :D

Dette tar vel ikke stort mer en en time og vi gjøre mye for salget  :D

Posted

Takker for tilbakemeldinger, tenkte også på automatkasse og de nye detaljene utvendig (lykter, først og fremst). Dessuten er vel saccoen og bakfangeren lett å skru av dersom noen skulle trenge noe sånt innimellom. Kanskje airbagrattet, passasjer-airbagen er vel et slit å demontere? Samt muligens midtkonsollen med knapper og styr samt oppbevaringsboksen mellom setene, virker som at det er ting man "alltid" kan bli kvitt. Diffen tenkte jeg ikke på, men den kan det jo kanskje være verdt å plukke av, ja. Finner jeg ut at jeg har plass innerst i låven kan det hende jeg skyver inn resten av bilen dit, sånn i fall det skulle dukke opp noen behov i fremtiden. Jeg har noe så sjeldent som blanke glassruter i 220en (bortsett fra bakruten), og det hadde vært fristende å bytte over de fargede siderutene fra 300 D´en til den bilen.

MVH Tore

Posted

Passasjerairbaggen er vel det enkleste å skru ut på hele bilen, det er ett ork å skifte baklyspære i forhold, en skrue med 10 mm hode oppi ett hull undenifra.

Posted

Vel, når jeg trykker på knappen for å senke vinduet på passasjersiden fremme, høres det ut som jeg trenger noe nytt inni der. Det bare rumler, men ingen bevegelse  :?

Posted

GHreier du å hjelpe det ned en cm ca så funker det, men går ikke helt opp?

Isåfall er det det vanlige, defekte tenner i vindusheisen.

Posted

Notert.

Dersom jeg må begynne å skru fra hverandre bilen så legges det jeg skrur av ut for salg her på forumet. Men har egentlig ikke plass til å ha den stående i låven heller, og har i hvertfall ikke tid, så jeg drøyer det litt til for å se om det kommer noen og tar den hel. Har dumpet prisen nå for å se om det kan friste noen.

Håper på forståelse for at jeg forsøker å bli kvitt den hel. Den dagen jeg setter øksa i den er det ingen vei tilbake, og tør ikke gamble på å få solgt en vindusheis til et par hundre kroner og så stå der med en ukomplett haug av en bil som i hvertfall er dønn umulig å bli kvitt uansett pris.

MVH Tore

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...