Guest Tor Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Har en W124 230E på Norske skilt og har funnet meg en Brabus 3,6 24V donorbil for ombygging. Har hørt at det er vanskelig å få godkjent ombygging av MB. Hvorfor det? Noen som har erfaring og vet mer om dette?
E_S Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Du får ikke et eneste dokument fra MB på noen som helst ombygging, hverken fra fabrikk eller importør. De er heller ikke behjelpelige med å dokumentere forskjellene på utgangspunktet og den bilen man ønsker å bygge om til, og dette kreves stort sett for godkjenning av ombygging..
Guest Tor Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Så dette er en policy som MB har? Dårlige greier... Kan man ikke dokumenter forskjeller blir det jo ikke lett. Hjelper kanskje om man kjenner noen på BOS og det evt er et verksted som bygger om? Kan kanskje få dokumentasjon fra Brabus også?
Espen W Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Allt er mulig, men det kan ta endel tid og krefter. Landet er jo full av ombygde biler. Tviler feks sterkt på at Ford har gått god for ombyggingen til Magnor Mydland. Ta kontakt med BT, legg fram planene, og hør hva de sier. Hvis problemet bunner i at de ønsker å ha ryggen fri, kan du kanskje få en TUV-godkjenning i Tyskland, som de bør/må kunne godkjenne. e
E_S Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Greia er at hele det opplegget med å bygge om en bil til en originallevert utgave av samme bil med større motor er en særnorsk problemstilling. I andre land er det ikke hundretusenvis i avgifter på førstegangsregistrering av en bil, så der kjøper man heller den bilen man vil ha og importerer den. Å bygge om en bil til å bli teknisk lik en annen modell av samme bil gjøres praktisk talt ikke i andre land, så dette er vel noe fabrikken aldri har lagt ned to sekunder innsats i. Modifikasjoner utover originalleverte godkjenner fabrikken konsekvent ikke. Man kan få godkjent prosjekter uten noen dokumentasjon fra fabrikk/importør, men dette krever rett og slett en god porsjon flaks, da de fleste svar på søknader om ombygging ender med "godkjennes under forutsetning av fremleggelse av bekreftelse fra merkeverksted på at bilen etter ombyggingen er teknisk identisk med modell <xxx>", og da er man like langt, da ingen merkeverksteder vil lage et slikt dokument. Da må man enten jobbe der selv eller kjenne noen MEGET godt..
Guest Tor Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Ja, hele poenget med ombygging er jo å slippe avgiften. At dette ikke blir gjort i serlig stor grad i andre land stemmer nok. Ingen har vel slike avgifter som her i landet. Snakket med BT i dag. Til min overaskelse var han jeg snakket med veldig positiv og hjelpsom. Han fortalte meg at en beskrivelse fra BOS på hvilke deler som må byttes ville gjøre ting veldig enkelt, og bilen ville uten problem bli godkjent om den var i henhold til beskrivelse fra BOS. Kunne jeg ikke få dette fra BOS var det fortsatt fullt mulig å få godkjent, men da måtte jeg bare sende søknaden og ta det derfra. Han hadde ikke noe å si som jeg ikke viste fra før, men uansett greit å ha snakket med de og luftet stemningen for dette. En annen ting jeg har tenkt på er at om så BOS er villige til dette, så har de uansett kanskje ikke nødvendig info siden bilen er bygd av Brabus?
Alexander Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Ta kontakt med Brabus, og hør om de kan fremskaffe et dokument som viser hva som er endret på en standardbil i forhold til deres trimmede.
Espen W Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Er det noen som med 100% sikkerhet kan bekrefte at alle 124er har samme chassis? Det er mange forskjellige delenumre på chassis i EPC. Hva slags start er det på chassisnummeret på en Brabus 124? WBD124??? e
Einar Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Brabus er vel bygd på 500 og starter på 124.036 vil jeg tro, og da er det ganske store forskjeller på torpedo, tunell/gulv og traverser. Men om de har bygd noe på 124.034 f.eks(420) så er det sikkert mindre forskjeller. Her har jeg vært litt korttenkt og dum....
Guest Tor Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Jeg har vært i kontakt med Brabus i dag. Har ikke fått noe særlig nyttig og konkret ut av de enda, men skal forsøke igjen. Donorbilen er ikke en original Brabus fra fabrikk. Det er en 3,4 24v AMG som er ombygd til Brabus 3,6-24. At det er andre chnr. på Brabus tror jeg ikke, med mindre de endret nr. i etterkant. Brabus bygde jo om brukte biler for kunder også. Brabus 3,6-24 er ikke bygd på 500. Brabus 6,9 og Brabus EV12 er derimot bygd på 500.
Espen W Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 124.036 har jo endel forskjeller, men hva med alle de andre? Har ikke brabus laget 6-sylindret 124? 200 og 230 har ikke samme delenummer på chassis som 300 i EPC. Kan dette være festepunkter til besninpumper og andre ubetydeligheter, eller noe mer esensiellt? e
Alexander Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Brabus bilene er jo selvsagt bygget på den bilen den tar utgangspunkt i. En 3.6 som han prater om her, er 6-sylindret og basert på en 300-24. De hadde også biler baser på 12 ventileren og 320. Alle 3,6 liter i Brabus versjon. Vil tippe de hadde trimming til M102 også for den som ville Jeg har sett et par pristilbud fra Brabus, og de inkluderer ingen chassisforsterkninger på de jeg har sett. Kun bremser, motor, eksos og eventuelt understell.
Einar Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Var nok litt korttenkt og leste ikke mellom her nei, innbillte meg bare at Brabus trimma 500`r av 124 bare... 89-93 230E: 5 A 124 600 96 07 BODY SHELL WITH ELECTRIC SLIDING/LIFTING ROOF [002], [005], [006] 001 L 89-93 300E-24/3.4 AMG: A 124 600 10 25 BODY SHELL WITH ELECTRIC SLIDING/LIFTING ROOF [002], [005], [006] 001 L Tydeligvis noen forskjeller ja, det visste jeg ikke...
Guest Tor Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Lurer på hva forskjellene består i? Det er vel kanskje mest sannsynelig mindre ting som festepunkter ol.
Einar Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 300E-24 har vel lett valsa buer bak orginalt, om jeg ikke tar helt feil...
Guest Tor Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Fikk i dag beskjed fra Brabus om at de kan sende meg et skriv og TÜV dokumenter. Men jeg må først liste opp eksakt hvilke deler som sitter på bilen. Det var bare en dag for sent.... Bilen jeg hadde på hånden ble solgt i går! Da er det nok rimelig sikkert at man får godkjent dette, så er vel bare å lete opp en ny! Kan ikke finnen noen W124 til salgs nå. Kun S og C.
FrodeS Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Fikk i dag beskjed fra Brabus om at de kan sende meg et skriv og TÜV dokumenter. Men jeg må først liste opp eksakt hvilke deler som sitter på bilen. Det var bare en dag for sent.... Bilen jeg hadde på hånden ble solgt i går! Da er det nok rimelig sikkert at man får godkjent dette, så er vel bare å lete opp en ny! Kan ikke finnen noen W124 til salgs nå. Kun S og C. Dette høres spennende ut. Det er mange som har prøvd seg på ombygging av mercedes tidligere. Jeg håper du følger opp hvordan det går her.
Guest Tor Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Det skal jeg gjøre. Problemet nå blir bare å finne en bil... Må være riktig pris også. Jeg har søkt på blocket.se, mobile.de og autoScout24. Noen som vet om noen flere brukbare steder? Den jeg hadde på hånden stod i Sverige og til en særdeles fin pris, men jeg ville ikke handle før jeg viste om det var mulig å få dette godkjent. E 36 AMG er jo et like godt alternativ vil jeg tro. Mye enklere å finne en bil også, men da er man like langt med godkjenningen.
SigurdB Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Brabus katalog fra 1993: http://www.w124performance.com/docs/mb/articles/Brabus_Catalog_1993.pdf m102 2,6 eller m103 3,6 24v 4-matic
Einar Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Lurer på hvor mye effekt og slikt de hadde i den 2.6-utgaven av M102 for export jeg, den "vanlige" hadde vel 154 hk.
Kenneth_ss Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Gjør som meg, kjøp deg ein orginal 300-24 og sett nedi ein 3,4 amg motor ingen ser forsjell:D
Guest Tor Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Brabus katalog fra 1993: m102 2,6 eller m103 3,6 24v 4-matic Artig! Takk for den
Guest Tor Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Gjør som meg, kjøp deg ein orginal 300-24 og sett nedi ein 3,4 amg motor ingen ser forsjell:D Har ikke så lyst til å bytte bil, men tenkte tanken på å bygge om til 300-24 og godkjenne for så å skifte motor igjen etterpå siden ingen ser forskjell. Men, det virker jo å være vanskeligere å godkjenne som vanlig 300-24. Brabus motoren ser jo også lik ut bortsett fra toppdekselet som er rødt med brabus logo. Enkelt å skift det hvis nødvendig... Men, en annen ting er verdien på bilen. Vil nok bli betydelig høyere om den er godkjent ombygd til Brabus 3,6-24
bska Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Dette emne er diskutert noen ganger tidligere: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16340.0 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=18271.0
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now