Jostein N Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Har et problem på min 97 mod 230, den bruker kjølevæske.. Ser ihvertfall ingen utvendinge lekkasjer.. Noen kjente problem her??
Gujoni Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Det kan være en dårlig toppakning. Dette kan sjekkes ved å ta ut tennpluggene og se på dem. Er tennpluggen ren og sotfri, er det et tegn på lekkasje inn i sylinderen. Sot forsvinner nemlig ved høy varme kombinert ved høyt trykk. Stempeltoppen vil være gullende ren på en sylinder også, ved en liten lekkasje på pakningen mellom kjølekanal og denne. Kan ikke ses fra utsiden og heller ikke på oljen som ellers ville bli misfarget og gråaktig. Sjekk også peilepinnen for å se om det er antydning til vanndråper på den. Hvis det er det, må pakningen skiftes snarest. Har du sjekket vannpumpen? Lekkasje her kan være litt vanskelig å se hvis den er liten og lekker ikke alltid når motoren ikke går.
Guest 1042 Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Har samme motor bare litt annet slagvolum i min 124. Skifta akkurat vannpumpe pga lekkasje der. Fant ikke lekkasje til å begynne med jeg heller. Men etterhvert så jeg en fin strek i panseret etter kjølevann bli slengt rundt av vifta. (du har vel elektrisk vifte og ikke viskose?) Vannpumpa har stor prisforskjell rundt omkring. Endte opp med å betale ca 1000,- hos hellanor med en god del rabatter. (klubben har vel rabattavtale der også? Anbefaler med andre ord å sjekke priser før eventuell handel?
RoarB Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 med rabatt eivind ?? hos: Rodin & Co/Valeo VAL/506306 Beholdning: 8.00 Lagersted: C24W Pris U/MVA: 583,00 NOK Pris M/MVA: 729,00 NOK Motorkode 111.970; så du har nok ikke fått noe spess rabatt ser det ut som, valeo er dog og gode pumper..
Guest 1042 Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 med rabatt eivind ?? hos: Rodin & Co/Valeo VAL/506306 Beholdning: 8.00 Lagersted: C24W Pris U/MVA: 583,00 NOK Pris M/MVA: 729,00 NOK Motorkode 111.970; så du har nok ikke fått noe spess rabatt ser det ut som, valeo er dog og gode pumper.. Og det tilsvarer 111 200 40 01? Er jo grisebillig. Forhandlerpris? Billigste jeg har funnet på nett er i USA og det var $81 (pluss evnt frakt). autoimport skal ha DKK 2200 for den. Har forøvrig ikke kjøpt Valeo. Og jeg har motorkode 111.960 på min. Men spiller vel ikke noen rolle på ting som vannpumper
Bengt E Jacobsen Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Når det er snakk om prisforskjeller så kan jeg nevne den el sirkulasjonspumpa som står på en del biler med restvarme eller lignende. Det er en Bosch pumpe og Motortrade i Trondheim skulle har 3543,- kr pluss moms for denne . Romnes i Trondheim skulle ha 936,- med moms for samme pumpa. (Bosch). Helt utrolig at det går ann.
Jostein N Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Takk for mye bra info... Åpnet panseret i dag og så det var veldig vått under radiator... Ser ikke dette ut som det er lekkasje i radiator?
Einar Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Jo, tror du bør kikke deg om etter en ny ebn, evt. reparere den du har...
Guest 1042 Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Vått der tyder mer på radiator enn på vannpumpe iallefall..
Jostein N Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Da får jeg se meg om etter en ny radiator tenker jeg.. Noen som har noe formening om det lønner seg å kjøpe fra utland i forhold til norge?
E_S Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Ser ut som den koster rundt 3 lapper i Norge, rundt halvparten og snaut det i Tyskland, men da kommer frakt og moms i tillegg. Er uansett billigere totalt sett å kjøpe den fra Tyskland om det ikke er så akutt at du må ha den på et par dager..
RoarB Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Da får jeg se meg om etter en ny radiator tenker jeg.. Noen som har noe formening om det lønner seg å kjøpe fra utland i forhold til norge? ta kontakt med meg på mandag hvis du er i oslo, trenger å vite om du har ac, automat, kan sikkert skaffe dette til deg for en rimelig sum... Roar tlf: nittifem, tjue, nitten, femtifem
Guest 1042 Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 ut i fra tråden om bilen hans (og det delenummeret jeg har postet over her) så ser det veldig ut som han har både AC og automat.
Jostein N Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Er det ikke bare klima jeg har da? ikke ac vel? Men automat det har jeg.
Guest 1042 Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 klima/ac.. Pottit/potet.. Du har ikke auto-klima der alt går "automatisk", men klima-anlegg. Tilnærmet lik AC, forskjellen er temperatursensorer som regulerer temperatur på luft inn i kupe.
Jostein N Posted March 11, 2010 Author Posted March 11, 2010 hmm nå i det siste har den ikke brukt noe kjølevæske.. ei er heller radiatoren våt... Hva skjer.....?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now