Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en 250D. Synes denne bruker litt drøyt mye diesel i forhold til hva som oppgis. Sist tank var snittet på 0.89, og jeg har aldri bykjøring. Bilen kjøres stort sett minst tre mil hver gang den brukes, og på den tanken var det blant annet en langtur på 12 mil hver vei og noen turer på 3-4 mil hver vei. Jeg har stort sett en ganske "laidback" kjørestil også.

Bilen er oppgitt til å bruke 0,93 på bykjøring, og å da få et blandet-forbruk på rett under dette på en hel tank med mange langturer tyder på at noe ikke er helt på stell. Det lekker ikke diesel. Med unntak av at det bobler litt i slangen mellom dieselfilteret og dieselpumpen er det ingenting som er feil såvidt jeg vet. Bilen starter fint, ryker ikke svart og går vel noenlunde sånn den skal. Ingen bremser ligger på heller.

Noen som har noen gode tips til hva som kan forårsake et slikt forbruk? Det er jo nesten samme snitt på en tank som AMG'en drar på langkjøring..

Posted

Tja, det komer jo helt an på hvordan du bruker pedalen, tomgangskjøring osv..

Det er såpass lenge siden jeg kjørte 250 at jeg ikke husker forbruket på den. Men på E220 (W210) hadde jeg et snittforbruk gjennom ett år/ca 100.000 km på 0,83. Så et forbruk på 0.89 høres ikke usannsynlig ut på vinterstid. Du kan også regne med at slitte dyser osv gir et noe høyere forbruk.

Posted

Har igrunn aldri noen tomgangskjøring å snakke om, så der går det ingenting.. På langkjøring har den brukt 0.75-0.8 og jeg synes nok også det er noe i overkant, det er ikke noe mindre enn 300TDT brukte, og den er jo en halvliter større, en sylinder mer og en halv gang mer ytelse.. ;)

Posted

Hehe, laidback kjørestil ja, det FÅR man automatisk med 250 D om man ikke hadde det før...

Jeg synes forbruket ditt høres veldig høyt ut. Har en del kjennskap til 250 D etter å ha kjørt mye med en som mine foreldre hadde for 10+ år siden, det var en 92-modell som hadde gått 267.000 km som taxi da de kjøpte den, og den kjørte både de og jeg mye med - bortimot 150.000 km til, tror jeg, før den ble solgt. Forbruk vanligvis rundt 0,65. For bare et par år siden kjøpte jeg selv en 93-modell 250 D som sto på 450.000 km, men selger tippet at den hadde gått ca. 600-700.000, men gikk som en klokke. Den hadde jeg som bruksbil i bortimot et halvt års tid og kjørte på ca. 20.000 km på, og den lå også lavt på 0,6x-tallet i forbruk, til tross for begynnende hard ventillyd og det faktum at det var noe feil på glødingen på den, slik at jeg startet den uten gløding så lenge jeg hadde den (slemt, jeg vet, men den var bare en midlertidig slitebil).

En kompis av meg som virkelig ikke tar vare på bilene sine hadde en forholdsvis ny Nissan turbodiesel for noen år siden som han etter noen år fikk et enormt høyt dieselforbruk på, og den begynte å dra i seg olje også som bare det. En felles kompis av oss, mekanikeren, feilsøkte, og jeg tror fremdeles han har matjord igjen fra det luftfilteret som han planter ut blomster i hver sommer. Han hadde aldri sett et så tett filter, og slo fast at motoren hadde dratt i seg ekstreme mengder av både olje og diesel som erstatning for at den aldri fikk luft i særlig grad. Kan jo være noe å sjekke...

MVH Tore

Posted

Jeg har ca 0,75 på blandet kjøring og litt tomgang. Har en 1986 W124 200D med manuel kasse, jeg da. Stort sett klampen i bånn. Synes nesten ikke tankmåleren rører seg. Alle filtre og væsker er i god stand og ei papplate foran radiator har gitt fin motortemperatur i sprengkulda. Jeg bruker motorvarmer.

Posted

Jeg må innrømme at jeg ikke har skiftet luftfilter, men jeg har sett på det og det var knapt nok antydning til "feil" farge, så det virker lite sannsynlig at det er synderen.. Jeg vet ikke helt hva som kan være greia, men skal prøve å finne den luftlekkasjen inn slik at det ikke bobler i plastslangene. Om det har noen betydning tviler jeg vel egentlig litt på, men *noe* må det være. Slitne dyser har jeg tenkt på, men det skulle vel ikke gjøre så drastisk forskjell? Ellers er motoren i fin form på alle måter såvidt jeg vet og har grunn til å tro.

Bilen går sånn ca. som den skal (d.v.s. "helt ok", men ikke sprek) og det er ingen ulyder eller synlig eksos. Motortemperatur ligger alltid rett over 80 ved normal kjøring uansett utetemperatur. Jeg har kanskje inntrykk av at jeg må gi oftere full gass med min bil enn da jeg kjørte en 250D en slektning hadde, enda det var en 10v med enda mindre futt.

Oppgitt forbruk er rundt 0.65 på langkjøring og 0.93 på bykjøring, og det er jo fint, men sånn det er nå bruker bilen igrunn nesten like mye som min '87 Audi 100 quattro med 2.2-liters bensinmotor, og DET er ihvertfall ikke riktig.. ;)

Posted

Noen enkel oppskrift på dette på disse motorene? "So wird's gemacht" nevner ingenting utenom ut/innmontering av kammer og topp..

Posted

Hvordan leser man av det?

Ved å se på tallene på skiva...  :-)

Det er merket med 10 - 5 - 0 - 5 - 10 eller noe sånt og streker for hver grad innimellom om jeg ikke husker helt feil.

Posted

Hvordan leser man av det?

Ved å se på tallene på skiva...  :-)

Det er merket med 10 - 5 - 0 - 5 - 10 eller noe sånt og streker for hver grad innimellom om jeg ikke husker helt feil.

Aldri vært borti. Er det selvforklarende når man ser på det? Tenker på hva man skal sikte mot.

MÅ det ny toppdekselpakning til hvis toppdekslet har vært av?

Posted

Har sett etter nå litt nærmere, og på 605/606 er det ganske likt, men istedetfor å sikte inn merker slik bruker man en 6,5 mm dor og låser innsugskammen til en av kambukkene gjennom et hull, da står kammene i "null" og man kan lese av strekk nede på veiva. :)

Posted

Aldri vært borti. Er det selvforklarende når man ser på det? Tenker på hva man skal sikte mot.

Det står en liten jernvinkel ut fra blokka ja, du ser det når du titter ned rett ovenfra.

Ny toppdekselpakning er nok greit å ha tilgjengelig om du først tar av dette, den koster ikke mange kronene.

Posted

Det står en liten jernvinkel ut fra blokka ja, du ser det når du titter ned rett ovenfra.

Ny toppdekselpakning er nok greit å ha tilgjengelig om du først tar av dette, den koster ikke mange kronene.

Koster ikke rare kronene sikkert, men forskjellen er at jeg kan gå ut og sjekke relativt fort, eller at jeg først må skaffe en. Det er bare en gummipakning, og den har ikke sitti der så lenge, så jeg tror jeg tar sjansen på å prøve.

Posted

De er lette å time, en dor eller lignende låser innsugskammen, to kjørnermerker skal stå rett overfor hverandre mellom kammene, så strammer man opp slakken i kjedet ved å dreie veiva i rotasjonsretningen, det låsesporet på lagerbukken tåler ikke stort :-)

Min hadde 5* slakk, som har gått 531131.

Posted

De er lette å time, en dor eller lignende låser innsugskammen, to kjørnermerker skal stå rett overfor hverandre mellom kammene, så strammer man opp slakken i kjedet ved å dreie veiva i rotasjonsretningen, det låsesporet på lagerbukken tåler ikke stort :-)

Min hadde 5* slakk, som har gått 531131.

Det gjelder 605/606 antar jeg?

Er det 0 grader som er riktig?

Posted

Merket på Kammen skal være OT(O*) og tenning på sylinder 1.

Anvisningen gjelder 604-605-606, men det skal jo fremdeles være det samme på 601-602-603, bare der er det ett merke på kammen som skal stemme med ett merke på lagerbukken.

Posted

0 grader mellom veiv og kam er det riktige ja, uansett hvilken motor. Må ikke blandes med justeringen av pumpen, som er en annen sak.. :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...