Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mercedes lanserer nå den nye motoren som skal brukes i AMG biler!!

Den er en meget lett motor på 5,5 liter og hele 563 hester... V8 :(.... men twin turbo 8)

Motoren får M157 som kalle navn og erstatter den nå værende 6,3 literen (6208 cc...)

Og første bile som skal bruke denne motoren, blir selvfølgelig Mercedes S63...

...men de skal vist beholde 63 merken da...

Motoren kommer til å veie sånn ca 204 kilo :shock: 800 nm som blitt plassert mellom 2000 og 4500 rpm 8)

884824735.jpg

Posted

Dette blir jo spennende! Men nesten litt rart de ikke macher Audi på hester som alltid er det store "snakket". Men 800nm er jo 150nm mer enn det RS6en dytter ut.  8)

Posted

Synes det er litt trist at selv AMG er preget av denne kunstige grønne tankegangen nå om dagen.... Har lenge ventet på at dem skulle ta "knekken" på Veyron, men atter nei.

560hk og 800nm...  :butthead: :lol:

Guest Gjest
Posted

Den nye motoren vil også bli tilbudt med en egen Performance-pakke på 571 hk / 900Nm. Da snakker vi...mere krutt enn i nye SLS til og med!

Posted

Rart de ikke tar noe særlig mer effekt ut av en 5,5-liter med overlading enn en 6,2 NA. Kanskje også litt rart de bruker det samme navnet selv om det er en ny motor. Eller er den kanskje ikke så ny allikevel? Måtte de forte seg å lage en ny versjon av 63-motoren? Var det noe gærent med den?

Posted

Frode S

Virker som den motoren er greit strupet på eksos siden. Ser 571hp oppsettet kjører forholdsvis høyt ladetrykk (1,3 bar) og leverer da massive 900Nm i lowend mellom 2,500rpm and 3,750rpm. Dette føyer seg inn i rekken av fabrikk oppsett med underdimmensjonerte turboer. Slik er det bare....

Forsøkte å google etter momentkurve uten hell, men jeg er rimelig sikker på at det blir en del mer effekt om AMG ville gitt motoren bedre arbeidsforhold, eks åpnere eksos & 1,3 bar ladetrykk i 5-6000rpm registeret. Regn det kommer til å lansert versjoner med større (og bedre?) turboer uten at det går nevneverdig utover lowend.

Posted

Kanskje også litt rart de bruker det samme navnet selv om det er en ny motor.

Dette er jo bare en videreføring av deres nye policy som sier at modellbetegnelsen skal gå ut i fra effekt på motor, og ikke motorstørrelse. Ganske fornuftig synes jeg.

Posted

Frode S

Virker som den motoren er greit strupet på eksos siden. Ser 571hp oppsettet kjører forholdsvis høyt ladetrykk (1,3 bar) og leverer da massive 900Nm i lowend mellom 2,500rpm and 3,750rpm. Dette føyer seg inn i rekken av fabrikk oppsett med underdimmensjonerte turboer. Slik er det bare....

Forsøkte å google etter momentkurve uten hell, men jeg er rimelig sikker på at det blir en del mer effekt om AMG ville gitt motoren bedre arbeidsforhold, eks åpnere eksos & 1,3 bar ladetrykk i 5-6000rpm registeret. Regn det kommer til å lansert versjoner med større (og bedre?) turboer uten at det går nevneverdig utover lowend.

Tenk deg å fått byttet på et par skikkelige snurrer på en slik motor, hadde sikkert utviklet enormt med effekt!

Posted

Frode S

Tenk deg å fått byttet på et par skikkelige snurrer på en slik motor, hadde sikkert utviklet enormt med effekt!

En tur til trøndelag burde ordnet mye :-)

Posted

S klasse og en svær motor er så typisk AMG, kanontøft.!. :lol:

Men det er også så typisk i disse "miljøtider" at de ikke tar ut mer av denne kraftpakken, dog var vekten imponerende, 204 kilo er vel ca hva en "vanlig" 4 sylinder veier.... 8)

Posted

Yes, meeen en 800hk F1-maskin veier under halvparten!

Det er jo ikke sammenliknbart, men det burde bety at det fremdeles er endel å gå på i forhold til vekt.

E

Posted

Vi kan jo kose oss med litt misnøye, men må si at AMG har gjort en god jobb med å lage denne motoren kompakt. Dette er ett skamtøft oppsett.

Endelig er vi på rett vei sånn konsept messig (turbo) og jeg noterer i margen man foretrekker to mindre turboer foran en større sak. Dette til tross for innsug, grenrør og downpipe har design som ligger ett stykke fra det vi forbinder med high performance oppsett.

Eneste ulempe i disse klimagass tider er timingen - er redd for at videreforedling av dette konseptet vil tape en del utviklingsmidler til el-motor og batteri teknologi.

Posted

Vi kan jo kose oss med litt misnøye, men må si at AMG har gjort en god jobb med å lage denne motoren kompakt. Dette er ett skamtøft oppsett.

Endelig er vi på rett vei sånn konsept messig (turbo) og jeg noterer i margen man foretrekker to mindre turboer foran en større sak. Dette til tross for innsug, grenrør og downpipe har design som ligger ett stykke fra det vi forbinder med high performance oppsett.

Eneste ulempe i disse klimagass tider er timingen - er redd for at videreforedling av dette konseptet vil tape en del utviklingsmidler til el-motor og batteri teknologi.

Vi koser oss godt nå vettu Bernt :lol:

Men for at ikke jeg skal missforstås, så er dette sikkert en fin motor. Og som du nevner - kompakt som fy!

Jeg synes likevel at de burde slå litt hardere i bordet og vise hvem som legger listen, slik jeg ser det ligger de godt under nivået til andre konkurrenter når det kommer til motor ytelser for tiden :x.

Turbo(er) er vel greit nok, men også litt kjedelig på en slik motor. To små snurrer som nesten utelukkende booster low-end og hemmer fri utfoldelse på toppen er ikke hva jeg ivrer etter med en AMG / sportslig motor, men dog.

En moderne skrukompressor ville vært, om mulig, gi et kanskje ennå mere kompakt system og du vil kunne finne slike presser som leverer samme low-end power, men med i allefall en 2-300 hk mere på topp, så her er jeg med Tommer'n. 800-900hk burde vært mulig samtidig som mor skulle kunne kjørt til butikken. (Helst skulle dem tatt knekken på Bugatti med å lagt seg godt over 1000hk)

Hadde det vært to store/større snurrer med "fungerende" manifolder, som har fungert maks fra 2500-3500rpm og opp, og latt det store slagvolumet tatt seg av dreiemomentet opp dit, for deretter og la turboene puffe på opp til sperren hadde sake stilt seg litt anderledes. Da hadde det vært et skikkelig turbo-oppsett, men dette oppsettet ser ut til å forsøke å gi turboene en "kompressoroppgave", for deretter å begrense toppeffekten ved å blokkere eksosen med sine små eksoshus, wastegater og manifold design.

Som sagt, dette er kun min forskrudde mening :rock:

Posted

Å si at AMG henger etter effektmessig, er jeg vel ikke enig i. Sammenligning med Veyron eller Koeniggsegg blir for meg litt søkt. Det man skal sammenligne med her er BMW M og Audi RS, og her ligger de vel et stykke foran ennå.....

Posted

Er enig med dere folkens, men når det gjelder effekt uttaket antar jeg AMG fokuserer mer på hva som er markedstrategisk og til dels politisk korrekt. Etter min mening kunne de relativt enkelt tilbudt denne motoren med multifuel støtte slik at E85 og/eller gass kunne PR-messig dekket over noe høyere effekt. Gud så konservativ denne bilbransjen er  :(

Enig med Torbjørn at 1000hk er innenfor rekkevidde her. Med race stuk på rør og ditto komponenter burde denne pakken matche denne effekt med samme ladetrykk som dagens 'plomberte' versting versjon (1,3 bar). Ja, og så enda litt mer med E85 da.......

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...