Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan det være skadelig for en 26 år gammel Gelandewagen å bruke syntetisk bremsevæske, på slavecylindrene for sperrefunskjonene i 4X4 systemet?

Bilen er jo bygget lysår før syntetiskbremsevæske ble oppfunnet vel...

Posted

Svaret er JA!  :shock: Man kan ødelegge hele stasen med å fylle på med syntetisk bremsevæske på gamle system (brems også) Syntetisk bremsevæske er brukt på nyere biler og særlig på de med abs...

Er det du Tommern som har skremt folk fra å svare?  :P :P

Jeg måtte jo sjekke på annet infotorg når svar uteble..

Posted

Skjønner at du savner svar, men hvis folk IKKE VET 100% SIKKERT, så er det bedre at man lar vær å svare. Ørten svar om at man tror eller at det kanskje,hvisomatte,muligens kan gå hvis du gjør sånn og sånn samtidig som du snur alt opp ned og gjør det baklengs, er helt håpløst å forholde seg til. Man blir jo bare mere forvirret av sånt. Jævlig kjedelig at ting går åt skogen fordi man tok en sjangs etter noen tvilsomme svar fra noen som IKKE VET!  :( Da er løsningen som du gjorde da du ikke fikk svar bedre. Ring å spør hos de som KAN. :P

Posted

Skjønner at du savner svar, men hvis folk IKKE VET 100% SIKKERT, så er det bedre at man lar vær å svare. Ørten svar om at man tror eller at det kanskje,hvisomatte,muligens kan gå hvis du gjør sånn og sånn samtidig som du snur alt opp ned og gjør det baklengs, er helt håpløst å forholde seg til. Man blir jo bare mere forvirret av sånt. Jævlig kjedelig at ting går åt skogen fordi man tok en sjangs etter noen tvilsomme svar fra noen som IKKE VET!  :( Da er løsningen som du gjorde da du ikke fikk svar bedre. Ring å spør hos de som KAN. :P

Jepp, enig..

sjekk her: http://www.offroad.no/forum/Bremsevske-t22721.html står en lengre avhandling om bremseveske på G der.

Aaahhh,takker, der var det mye nytt for meg ihvertfall. Trodde bremsevæske var bremsevæske jeg... :toimonster: :blackeye: :blackeye:

Man lærer så lenge man har lever....eh.. :lol: :lol:

Posted

Hovedpoenget er at DOT 5 silikonbasert bremsevæske IKKE må brukes på systemer som har hatt annen væske eller omvendt. DOT 3, 4 og 5.1 er kompatible. Hvorfor den heter 5.1 når den overhodet ikke har noe som helst med 5 å gjøre kjemisk aner jeg ikke..

Posted

Ja, Forsvarets kjøretøy ruller også med silikonbasert bremsevæske, dette p.g.a. holdbarhet ved lagring. Uansett er vel konklusjonen at man bruker ENTEN DOT 5 dersom det er der fra før, ELLER DOT 3, 4, eller 5.1 dersom det er "vanlig" bremsevæske der.

Mineralsk bremsevæske er vel sendt på historiens skraphaug for lengst, stort sett alt man får kjøpt i dag er en form for syntetisk. Dette har ikke noe med DOT 5 silikonbasert væske å gjøre..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...