Einar Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Fikk ett merkelig fenomen med tempmåleren min i dag. Den ligger vanligvis veldig stabilt på 85*C, i dag la den seg på 100 lenge, og steig litt, og var helt oppe i 115* på det meste, tenkte jo mitt. Så begynner den å hoppe fra 80-115... Sjekket vannet, det var litt lite, så toppa opp, men uansett, åpna lokket md måleren på 110-115* og det kokte ikke, så den var nok ikke så varm. Etterpå så jeg at oljetrykksmåleren sank når tempmåleren steig, og motsatt, altså nålene hoppa. Tyder på noe krøll med spenningsregulator i instrument vil jeg tro. Tvangskjørte AC-vifte for sikkerhets skyld.
Guest gjesten Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Mulig det er kontakt feil i instrument.Mener å huske at det er egen spenningsregulator til hver måler i 91 Men er feilen stabil er det jo lett å vippe ut å måle bak.
Einar Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Tenkte litt på jording til motor også. Oljetrykksmåleren er jo høyere motstand, lavere trykk, mens tempmåleren er vel høyere motstand lavere temp, så det er vel kanskje usannsynlig. Hvor skal man måle bak på instrumentet....
Guest gjesten Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Det er liten vits å måle hvis ikke feilen er der.Hopper oljetrykket ned når tempen går opp eller mener du at oljetrykket går ned når motoren blir varm?(noe den skal). Du kommer til måleren bakfra. De fleste "gamle" målerene har 3 kontakter.Pluss,gods og signal. Du skal bare måle at spenningen er stabil når den hopper.Den pinnen som ikke er stabil er det feilen ligger i enten det er plussen,godsen eller signalet.Hopper den og spenningen er stabil på alle tre så er måleren defekt.Hva slags spenning du får er ikke så viktig i første omgang da vi først må finne hvilken pinne som hopper i takt med måleren først.
Einar Posted March 2, 2010 Author Posted March 2, 2010 Det hopper likt, så det er ikke oljetempen som gjør det. Det har kommet å gått litt, for ta ut instrumentet...
Rolf Åge Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Du kan prøve med en ekstra jord kabel fra istrumente til jord i bilen.. funka på en 4matic jeg hadde..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now