Mbenz Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Hei! Ser vifta mi er blitt slarkete og bråkete i lageret på viskosen, lurte på å hive av denne og sette inn en elektrisk kjølevifte istedet. Er det noen som har gjordt dette og i tilfelle hvilken vifte ble brukt? '93 300TDT
Guest gjesten Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Det meste kan brukes,men du kan jo bare skru på en ny slurevifte den varer jo levetiden ut.Like bra som elektrisk+mindre jobb. Har festet mange elvifter med bare å tre strips igjennom og store skiver i den andre enden uten problem.
Einar Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Fiks vifta di istedet, har du ikke noen grunn til å fjerne den(plass til IC f. eks), så er det liten vits, tenk på at du må ha en plass å montere termobryter også.
Mbenz Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Fiks vifta di istedet, har du ikke noen grunn til å fjerne den(plass til IC f. eks), så er det liten vits, tenk på at du må ha en plass å montere termobryter også. sant nok, er det mye jobb å bytte lager på vifta? Ny viskose koster vel skjorta? Hvordan vet man om viskosen virker som den skal egentlig, at den kobler inn ved riktig temp? Føler jeg har mere kontroll med en elvifte med innkobling ved riktig temp. Har orginal elvifte fra før foran ac register, så det blir å hente ut signal fra styringen til den med et rele hvis det blir den løsningen.
Einar Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Den starter kun etter beskjed fra AC og ved kritisk høy motortemp. Min har ikke startet med 115* på måleren. Det er viskosa som byttes, når den er slitt, så slarer den, kommer av at det er tomt for viskosevæske...
Mbenz Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Den starter kun etter beskjed fra AC og ved kritisk høy motortemp. Min har ikke startet med 115* på måleren. Det er viskosa som byttes, når den er slitt, så slarer den, kommer av at det er tomt for viskosevæske... Ok, det høres dyrt ut. 115grader virker feilaktig høyt? jeg mener min har koblet inn rundt 100grader selv med ac avslått.
Guest gjesten Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Jeg trodde det var 110,men han har sikkert rett. Det finnes vel å få tak i uorginalt? Slurevifte er ikke noe mindre sikre enn elektrisk.
Einar Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Nytt viftehjerte ligger vel rundt 1000-lappen om jeg husker rett. Kjører selv uten, da min er gåen, går fint på vinteren. Men skal få skrudd ut fra delebilen til sommeren.
FrodeS Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 På tdt skal slurevifta starte ved ca. 102, og el.vifta på 50% ved 105C og 100% ved 108C Skal slurevifte byttes med el.vifte, må den ha egen styring. En sensor som stappes inn i varmeste punkt på radiatoren bør funke. Måten å vite at vifta funker er egentlig bare å se an. Stiger tempen opp til såvidt over 100C og blir stående der, så er alt i orden. Fortsetter den å stige til 105/108, el.vifta starter, og tempen ikke stiger videre så er den nok gåen. Hvis tempen bare fortsetter å stige over 108C, så er radiatoren moden for utskiftning.
Einar Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Har tvangskjørt AC-vifta nå jeg... Men Frode, husker du jeg sa at vifta mi starta når jeg kobla fra stikket? Nå må jeg legge en lask for å tvangskjøre den, merkelig...
Frode Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Du kan koble deg direkte på eksisterende termostat og koble til en viftestyring og stripse elvifte i bakkant av radiator (alt må ut selvsagt)....... men dette koster like mye som en ny viskosekobling så da er spørsmålet om det er vits i alt ekstra arbeidet...... Sjekk priser hos våre samarbeidsparnere eller e-bay så får du rimelige deler slik at du får dette fikset lett og billig...
E_S Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Ny kobling med ny vifte (om du ikke har plastvifte fra før) koster en drøy tusenlapp fra USA. Bare koblingen til metallvifte er utgått og erstattet av koblingen til plastvifte + ny vifte..
Mbenz Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 Ny kobling med ny vifte (om du ikke har plastvifte fra før) koster en drøy tusenlapp fra USA. Bare koblingen til metallvifte er utgått og erstattet av koblingen til plastvifte + ny vifte.. Har du link til der du kjøpte den?
Mbenz Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 Mye jobb å ta ut viskosen egentlig? Går det uten å ta ut radiator? Hvordan er viftekåpa festet i nerkant -må man under bilen for å løsne denne?
Einar Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Det går fint uten å ta ut radiator, men du må ha en slank solid 8mm unbrako. Går det ikke å montere plasthjerte i metallvifta...
E_S Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Jeg kjøpte på www.autohausaz.com, da kom den i posten en uke etterpå. Om jeg ikke husker feil er det tre skruer som holder vifte og kobling sammen med metallvifte og fire skruer med plastvifte. Uansett koster vifte og kobling marginalt mer enn bare koblingen, så å jallamekke noe som kan dette fra hverandre og ødelegge massevis der foran for å spare et par hundre kroner ser jeg ikke noe poeng i.. Jeg tok ikke ut radiatoren, men skulle jeg gjort det en gang til hadde jeg helt klart tatt den ut, da det er mye bedre å jobbe der når det ikke er så trangt, og det er også fort gjort å ødelegge radiatoren om noe verktøy glipper eller noe slikt..
Einar Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Jeg har liggende komplett plastvifte, eller rettere sgat stående på E300D`n, men syns det er litt stas å ha skikkelige metalldeler...
E_S Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Plastviften er mer stillegående enn metallviften, det er mulig å få tak i den ennå og hvis noe skjer er det sjanse for at en løpsk plastvifte gir mye mindre skade enn en løpsk metallvifte..
Einar Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Tenkt tanken, iallefall når den reimstrammeren bestemmer seg for å hilse på vifta, men med metallvifta hører du litt sånn kling-kling-kling og vet det er noe...
Mbenz Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Noe spesielt tips til hvordan man låser reimhjulet når man skal skru av vifta?
SigurdB Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Mercedes har eget spesialverktøy til låsing av reimhjul. Det er et spor på baksiden av reimhjulet. Jeg brukte en pakningskrape som jeg klarte å få låst hjulet med på min m103.
Einar Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Man løsner det med reima på plass, og gjerne en kompis som presser litt ekstra på reimstrammeren.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now