E_S Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Har montert motorvarmer på bilen min. Det er selvfølgelig ikke tett, men lekker kjølevæske. Ikke mye, men nok til at det drypper under bilen når den står parkert. Hva er brukbar fremgangsmåte for å faktisk få dette tett? Gjengetape? Pakningslim på gjengene? Bare den aluminiumsskiven som fulgte med elementet er ihvertfall ikke nok, jeg har også prøve å stramme, men det hjalp ikke i det hele tatt..
Guest gjesten Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Det er et produkt som heter BarLeaks som fikser det for deg.Kun posetivt,ingen bakdeler.
E_S Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Joda, men kjølesystemtettemiddel har jeg ikke helt sansen for å bruke når jeg vet så utmerket godt hva som er problemet også, og så har jeg litt dårlig erfaring med slikt lurium fra før - kjølesystemet blir mindre effektivt og varmeapparat og radiatorer kan bli delvis tett. Been there, done that..
Guest gjesten Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Joda, men kjølesystemtettemiddel har jeg ikke helt sansen for å bruke når jeg vet så utmerket godt hva som er problemet også, og så har jeg litt dårlig erfaring med slikt lurium fra før - kjølesystemet blir mindre effektivt og varmeapparat og radiatorer kan bli delvis tett. Been there, done that.. Du bestemmer,men som jeg sier Bar'sLeaks har ingenting med det du har hørt om når det gjelder negative følger.Har fyllt det på hver eneste bil jeg har hatt de sisste 10-15 årene uten problemer og uten en feil på kjølesystemet.Trolig pga det var på. Søk på nettet.
Einar Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Demonter motorvarmern, gjør reint, bytt tetteskiva og dra til.
E_S Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Ja, ser ut som løsningen må være å gå over anleggsflaten for tetteskiven mot blokken med sandpapir for å fjerne evt. rust og slikt. I min dumhet tenkte jeg ikke på det, da den pluggen som satt der originalt også dekket kanten. Skjønner ikke helt hvordan den tettet, da den ikke hadde hverken skive eller pakning såvidt jeg kunne se..
Gujoni Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Litt blå Loctite på gjengene kanskje? Har kjøpt varmer, men ikke montert enda.Det fulgte med både alu-pakning og en oransje O-ring. Er det vrient å få ut pluggen som sitter der? (E 220cdi `03.)
FrodeS Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Litt blå Loctite på gjengene kanskje? Har kjøpt varmer, men ikke montert enda.Det fulgte med både alu-pakning og en oransje O-ring. Er det vrient å få ut pluggen som sitter der? (E 220cdi `03.) Hva med en kobberskive av litt tykkelse?
E_S Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Jeg er student og tjener mindre i måneden netto enn en halv Webasto, så da sier det seg selv hvor aktuelt det blir..
Guest Gjest Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Har montert motorvarmer på bilen min. Det er selvfølgelig ikke tett, men lekker kjølevæske. Ikke mye, men nok til at det drypper under bilen når den står parkert. Hva er brukbar fremgangsmåte for å faktisk få dette tett? Gjengetape? Pakningslim på gjengene? Bare den aluminiumsskiven som fulgte med elementet er ihvertfall ikke nok, jeg har også prøve å stramme, men det hjalp ikke i det hele tatt.. Hvis det er Defa 265 varmer du har montert,skal du bruke o-ringen som følger med.Ikke aluminiumsskiven.
Einar Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Bar`s Leak funker tilogmed på topppakninger i visse tilfeller... Utrolig nok, ikke noe jeg ville stolt på, men på en fillebil, ja....
E_S Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Hvis det er Defa 265 varmer du har montert,skal du bruke o-ringen som følger med.Ikke aluminiumsskiven. Aha, det forklarer mye! Har brukt aluringen, kunne ikke helt tenke meg hvor O-ringen skulle legges for å tette.. Men skal uansett se på det senere i kveld (sånn er det å bare ha skruplass sent på kvelden), så da får jeg det vel tett igjen. Hvor skal O-ringen ligge an? Innerst? Står ingenting i monteringsanvisningen, intelligent nok..
ODDATLE Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 O-ringen skal være innerst ja, har et slikt defa-element liggende men kvier meg for å sette i gang å montere den.
E_S Posted March 2, 2010 Author Posted March 2, 2010 Da var varmeren tatt ut, aluminiumsskiven byttet med O-ring og for sikkerhets skyld også brukt gjenge/pakningslim. Alt vel så langt, ser ut som det er tett og fint..
Gujoni Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Jeg gruer meg som en hund til å sette inn varmer i min bil også. 220 cdi `03. Har hørt at pluggen/lokket sitter med Loctite slik at man må varme det opp. stemmer dette? Skal prøve å manne meg opp til helgen for da er vi på hytta i Sverige og der kan jeg stå uforstyrret å plundre.
E_S Posted March 3, 2010 Author Posted March 3, 2010 Ikke vet jeg, men jeg slet med å få ut pluggen. Tror det heller var tidens tann enn Loctite som gjorde utslaget der, da pluggen var ganske rusten og fæl..
RoarB Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Jeg er student og tjener mindre i måneden netto enn en halv Webasto, så da sier det seg selv hvor aktuelt det blir.. nja en ny ny webasto koster deg ca 10500.... men hadde du spurt så kunne jeg skaffet deg en brukt en for ca 3500 og det er billigt selv om den er brukt, si ca 6000 så skal jeg skaffe den komplett med pumpe, ur og ledningsnett men seff så er total summen høyere en, kun blokkvarmer med stikk, men så må du bruke den jævla skjøteledningen
Guest gjesten Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 En kan få nye til rundt 6000kr,men de er universale. Da virker ikke orginal diagnose. Det eneste de skal ha er pluss spenning for å starte.
RoarB Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 En kan få nye til rundt 6000kr,men de er universale. Da virker ikke orginal diagnose. Det eneste de skal ha er pluss spenning for å starte. ja da ser vi hvor mye du kan om webasto.... er kun 211, 203, 164, og gl/ml som har "egen" diagnose igjennom star, men for meg som jobber med webasto....så er dette en dårligere varmer, pga skal du skifte den så må igjennom BOS på lisens rettigheter på automatikken, og da skal bos ha faen meg 25000 !! mens vi tar 10.500 for et helt nytt sett....som ja passer til alt....., hadde i går en tlf fra en frustrert selger/delemann fra BOS Jessheim, lurte på om det var en vei utennom, ja seff er det det, du tar en nye TTC fra oss, flytter over kun elektronikk og tar bort vannpumpa (211) og setter ledningen i magnetventilen, så skal alt virke...og tenk da sparte plutselig kunden dems 12000 kr på ny varmer fr adem selv... og diagnose kan du enkelt legge opp ved å sette det gule ledningen i pin 32 eller 34 i dem med 36 pol stikker....så vanskelig var det... og alle Thermo top varmere er like forksjellen ligger kun i elektronikken, om den sitter i en Mb, BMW, audi eller annet merke fra fabrikk, dvs orginalt intregrert i hodetnettet...
Guest gjesten Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Vår leverandør av Webasto og Eberspacher kan levere en universal brenner som en kan putte i bilen båten eller hvor du vil.Denne kommer ferdig med pumpe og leveres til en utrolig lav pris netto til verksted. Dette er for folk som vil ha en billig løsning. Har ikke bilen temperaturstyrt pluss spenning må du slå den på manuellt med bryter eller en kan montere inn tidsur eller fjernkontroll fra hvilken som helst leverandør. Disse varmerene har også en egendiagnose,men er ikke beregnet til å kobles til en 2010 mod eller en 85 modell bil,båt,lastebil eller traktor. Dette er en universal varmer på 4KW. Beklager hvis at det kom frem som at dette var kun for Mercedes. Du kjenner sikkert til disse varmerene.
RoarB Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Vår leverandør av Webasto og Eberspacher kan levere en universal brenner som en kan putte i bilen båten eller hvor du vil.Denne kommer ferdig med pumpe og leveres til en utrolig lav pris netto til verksted. Dette er for folk som vil ha en billig løsning. Har ikke bilen temperaturstyrt pluss spenning må du slå den på manuellt med bryter eller en kan montere inn tidsur eller fjernkontroll fra hvilken som helst leverandør. Disse varmerene har også en egendiagnose,men er ikke beregnet til å kobles til en 2010 mod eller en 85 modell bil,båt,lastebil eller traktor. Dette er en universal varmer på 4KW. Beklager hvis at det kom frem som at dette var kun for Mercedes. Du kjenner sikkert til disse varmerene. ja de du prater om er vel mest sannsynling mitsumi
Guest gjesten Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Som sagt er dette en billig løsning.Som Roar skriver er dette noe som ikke er den beste løsningen da dette kan bli dyrt senere. Har en bekjent som kjøpte en brukt Touran med trolig den samme varmeren i.Han visste ikke at noen hadde byttet ut den orginale med en universal. Han satte den inn hos møller.2000 kr i feilsøking og beskjed om at de ikke ville se noe mer på den og kun ville sette inn en ny orginal varmer. Han har frøse i hele vinter. Det beste er å sette i den som hører til.Mye styr for de som skal se på den senere.
Guest Gjest Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 sier bare en ting jeg MONTER WEBASTO !! [/quote Webasto er kjempegreier,men når du har en ganske tett kaldgarasje som er like kald som ute er det ikke no særlig med eksosen.Ja takk begge deler er et uttrykk som passer her.Webasto når du parkerer utendørs,og Defa innendørs.Kjørte drosje før,og vi hadde begge deler. Ser noen gruer seg for å få ut gjengepluggen i blokka for motorvarmer.Den kan sitte hardt pga kalk,rust og tidens tann.Bruk spesialpipa som mercedes selger,og muttertrekker så går det som smør.Er kanskje ikke alle biler du kommer til med muttertrekker.Har montert noen slike på M111 E200/220.Der er det ut med starter,da kommer en til.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now