FrodeS Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Min bil har ASD. Diffen har nok ingen lameller igjen, for den har aldri gitt noen sperrefunksjon. Sånn etterhvert begynte også ASD-lampa å lyse, og feilmeldingen sier at det er ASD-ventilen som feiler. Selv om jeg får ventilen til å funke, tviler jeg på at det blir noen funksjon i systemet for det, men det hadde vært greit å bli kvitt feilmeldinga, om enn ikke annet for å få bort lampa, og få varsellampa til å lyse når det spinner eller vannplaner. Hva er vanlig feil på ventilen? Kan den plukkes fra hverandre og renses på noe vis, eller er det bare å erstatte den med en annen med en gang? Hvor mye jobb, og hvor dyrt er det å bytte lameller i diffen? Er det noe man kan gjøre selv? Den har gått ca. 330.000 km og har minimalt med uling.
E_S Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Det er ihvertfall en trykkakkumulator der som kan miste piffen etter en stund. Etter snart 20 år er den trolig helt uten trykk, og da blir det heller ikke noe særlig respons. Sperrefunksjonen på min bil er helt fin etter snart 600kkm, men på TDT'en med drøyt halve kjørelengden var den litt mer "så som så". Mye bedre enn ingenting, men ikke 100% heller..
Espen W Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Er du sikker på at lamellene er slitt ut? e
FrodeS Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Er du sikker på at lamellene er slitt ut? e Sikker kan man jo aldri være, men de skal ligge på konstant, og gi en viss diffbrems selv om systemet ikke er aktivt. Det er det ikke snev av på min. Det er bare "de siste årene" at lampa har lyst. Før det var det ingen feilmelding, men det var allikevel ingen effek av sperren. @e_s : utslitt? Er ikke dette bare en ventil som åpner for trykk fra hydraulikkpumpa, samt en akkumulator som "samler opp trykk" for å gi litt raskere respons? Hva med ventilen, kan den renses?
Espen W Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Det er en magnetbryter som betjener ventilen, samt akkumulatoren. Jeg har massiv uling, men perfekt ASD. 275 000km. Jeg fant litt på benzworld. Har du testet avlesing av feilkoder? To start the diagnostic. Start your engine. Connect pin 1 -->5 for 1 sec. Count the number of blink's.(on the ASD lamp) 1: No fault in system 2: ASD control module (N30/2) 3: Stop Lamp Switch (S9/1) 4: Left Front Axial Vehicle speed sensor (L6/1) 5: Right Front Axial Vehicle speed sensor (L6/2) 6: Rear Axial speed sensor (L6) 7: No speed signal from Any sensor (L6,L6/1,L6/2), missing ground 8: ASD valve(Y38) or Stop Lamp Switch (S9/1)" Fix your ASD sytem accordingly (Iam a funny man ) Connect 1 ---> 5 more then 15sec. to reset fault code. If you changed the OVP device, the system are reseted by default. e
FrodeS Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Jeg fant litt på benzworld. Har du testet avlesing av feilkoder? Selvsagt Er jo derfor jeg sier jeg har feil i magnetventilen, men også før denne feilen oppsto, så hadde jeg ingen funksjon i ASD selv om lampa tente med en gang det spant.
E_S Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 For at akkumulatoren skal kunne akkumulere trykk trenger den å ha nitrogentrykk innvendig og intakt membran.. Den "kulen" er akkurat som de til fjæringen bak, en membran inni, nitrogen under trykk på ene siden, hydraulikkolje under trykk på andre siden..
Guest gjesten Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Vil bare nevne 8 blink er den vanligste feilen på ASD.Den gjelder også overspenningsreleet.
FrodeS Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 For at akkumulatoren skal kunne akkumulere trykk trenger den å ha nitrogentrykk innvendig og intakt membran.. Den "kulen" er akkurat som de til fjæringen bak, en membran inni, nitrogen under trykk på ene siden, hydraulikkolje under trykk på andre siden.. Jo, men det burde vel være en viss virkning selv om denne ikke akkumulerer noe, bare at det i verste fall kommer litt tregere. Vil bare nevne 8 blink er den vanligste feilen på ASD.Den gjelder også overspenningsreleet. Takker. Det har jeg ikke sett i noen oversikter. Burde dette gi andre feil også, eller den ene kursen i overspenningsvernet til kun asd?
Einar Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Det er ikke mye futt i ASD`n min heller, på sommeren dro den lett løs på 255-45R18 på begge sider, når føret er litt så som så, så vil den heller på ett hjul, men det virker som om den jobber litt så er det mere futt i sperra, altså etter litt tid. Men er ikke mye bremseeffekt ved sveiving, men det har og vært totalt fraværende på friske sperrer jeg har prøvd.
FrodeS Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Det er ikke mye futt i ASD`n min heller, på sommeren dro den lett løs på 255-45R18 på begge sider, når føret er litt så som så, så vil den heller på ett hjul, men det virker som om den jobber litt så er det mere futt i sperra, altså etter litt tid. Men er ikke mye bremseeffekt ved sveiving, men det har og vært totalt fraværende på friske sperrer jeg har prøvd. Er det ikke to pinner man kan kortslutte for å "skru på" ASD manuelt? Kanskje jeg skulle gjøre det, og sjekke at det faktisk kommer trykk fram til diffen.
Einar Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Det er vel bare å finne stikket i sokkelen til relèet som gir pluss til solenoiden og kjøre 12V+ på den vil jeg tro.
Alexander Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Har ikke jeg nevne OVP for deg tidligere når vi har pratet om dette? Og har ikke du hatt problemer med OVP i forbindelse med AC? Nøyaktig det samme skjedd når OVP var gåent på AMGen min.
FrodeS Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Har ikke jeg nevne OVP for deg tidligere når vi har pratet om dette? Og har ikke du hatt problemer med OVP i forbindelse med AC? Nøyaktig det samme skjedd når OVP var gåent på AMGen min. Kan ikke huske, men det trenger ikke bety at du ikke har det Jeg hadde noe trøbbel med AC, men det var nok mer fordi kompressoren ulte som en ulv ved fullmåne
vegardxf Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 denne styringa til asden som ligger bak med bensinpumpa, er den lik på f.eks en 230 og en 300? har en for hånd til en billig penge så hadde vært netto om dette passer om hverandre
FrodeS Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 denne styringa til asden som ligger bak med bensinpumpa, er den lik på f.eks en 230 og en 300? har en for hånd til en billig penge så hadde vært netto om dette passer om hverandre registrer deg på www.service-and-parts.net , og sjekk delenummer. Da er du 100% sikker. Jeg er 95% sikker på at de er like
vegardxf Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 føler ikke for og legge meg utpå slaffset og sjekke ser ikke noen grunn til at de ikke skal være like egentlig, så skal hente den i morgen. så visst den da passer innunder bilen min så er det sikkert rett og siden du er 95% sikker så kan jeg jo skylde på deg om det ikke stemmer
FrodeS Posted March 10, 2010 Author Posted March 10, 2010 Den passer vil jeg tro 96% sikkert. Siden du byr over, så får du ta skylda Poenget med service-and-parts.net , var at der kan man sjekke hvilke delenummer som er levert på de forskjellige bilene. Er det samme nummer, så kan man være 100% sikker på at de passer overens. ASD-systemet er likt på alle som har ASD, så jeg vil tro det passer, men for alt jeg vet kan det jo være at bensinbilene har en bensinpumpe i veien og derfor er nivåventilen annerledes. Aldri godt å vite med Mercedes
Espen W Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Styringa? Det er ingen styring bak på bilen min (230TE.) Kun akkumulator, magnetventil og den store ventilblokka. Systemet er vel så enkelt som at når ABS-sensorene registerer enn viss hastighetsforskjell på bakhjulene, åpner magnetventilen, som slipper oljetrykk fra akkumulatoren bakover til diffen. e
Frode Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Systemet er vel så enkelt som at når ABS-sensorene registerer enn viss hastighetsforskjell på bakhjulene, åpner magnetventilen, som slipper oljetrykk fra akkumulatoren bakover til diffen. Ja du kunne tro.... Er du ikke klar over at det er et par tyske ingeniører som har jobbet med dette(i opptil flere år), og en slik teori som du kommer med her så hadde du blitt skutt i Tyskland rimelig kjapt.... ABS er bare et signal, deretter kommer minimums hastighet, max hastighet, om brems er aktivert eller ikke, turtall, at motor går, automat står i D/R ++++ husker ikke alle signalene den tar ut fra motorstyringen men vet at det er mange..... Men ut bak (ventil) er det 12 volt av eller på.... Når det gjelder 230 VS 300 så ser de veldig like ut....
Espen W Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Jada, er klar over at det er mer dill, men ikke bak og under bilen? e
vegardxf Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Jada, er klar over at det er mer dill, men ikke bak og under bilen? e jeg vet ikke nøyaktig hva som er i denne saken eller hvor nøyaktig styringa ligger, men folk forstod hva jeg mente med den som lå bak med bensinpumpa så da er det vel ikke så nøye?
Espen W Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Neida, jeg bare lurte på om det var noe jeg ikke hadde på min bil. Ikke et forsøk på å være uhøflig altså. e
Haavar Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Er det ikke to pinner man kan kortslutte for å "skru på" ASD manuelt? Kanskje jeg skulle gjøre det, og sjekke at det faktisk kommer trykk fram til diffen. I MB-WIS beskrives en prosedyre for å lufte ASD hydraulikken. Ta ut ASD releet og kortslutt mellom pin 8 og 10. Ventilen kobler da inn og man kan lufte anlegget, eller sjekke om ASD ventilen virker eller lamellene er slitt. Har en 260 med 290 000 på telleren med lysende ASD lampe. Har ikke giddi å finne feilen, men kjører ASD manuelt med bryter. Med bilen på bukk så det lovende ut med ASD manuelt tilkoblet, ikke mulig med håndmakt å dreie hjulene hver sin retning. I praksis med bilen på bakken virket det heller dårlig. Et hjul spant like herlig. Lamellene er nok slitt på min. Litt futt er det nok fremdeles i lamellene da det er merkbar forskjel på framkommeligheten med ASD innkoblet. Mins å ha lest et sted at nyere modeller av ASD ventilen ikke har akkumulator.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now