Jump to content

Spørsmål bakaksel 123


Guest solaisen

Recommended Posts

Guest solaisen

Min 300 tdt 83 mod. begynte plutselig å "vandre" på veien. Det kan mest sammenlignes med å sitte å styre en geleklump. Litt hit og litt dit. Kunne ikke finne noen feil selv, så jeg satte den inn på verksted for å få en "diagnose".

1800 kroner fattigere, fikk jeg beskjed om at bakakselen min var blitt STIV.

Hva dette skyltes fikk jeg ikke svar på, men konklusjonen var de kommet frem til ved at det ikke gikk å dreie bakjulet rundt samtidig som det andre ble holdt fast. ?? Okke som, nå må jeg få tak i en brukt kardang, og lurer derfor på om det er samme kardang på sedan og stasjonsvogn av 300D typen? Er det forskjell på med og uten turbo? Må/bør en skifte noe annen når en først har greiene nede? Jobben skal jeg gjøre selv, da jeg har skrudd en del..

Takker for svar.

 

Stig

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore

Dersom mellomakselen er låst, f.eks. ved at kassa står i P, så er det normalt at man ikke kan dreie på ett hjul dersom det andre holdes fast. Dersom kassa står i N skal man normalt kunne dreie ett hjul selv om det andre holdes fast. Vet du om de hadde kassa i N?

 

Hvis diffen er låst skal du heller ikke kunne bevege noen av hjulene dersom kassa står i P. Dvs. begge hjulene skal være låst selv om begge henger fritt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har veldig hastverk, så har jeg en -85 300TDT son skal hugges. Er bare ikke helt sikker på når det blir enda.... Ting tar tid....

Link to comment
Share on other sites

Guest solaisen

Takker for svar.

>Geir Tore: Skulle tro at et AutoMester verksted med over 20 års erfaring vet hva de driver med. Jeg var ikke tilstede under feilsøket, men kan nesten ikke tenke meg at de ikke hadde kassa i N da de konkluderte med stiv aksel.

Hva mener du med den siste setningen?

 

>Marko: Kjerringa skulle helst ha hatt dette fiksa i går.. :-)

 

Du får gi et hint når den er hugget.

 

Stig

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore
Hva mener du med den siste setningen?

 

Jeg mener at hvis akslingen er stiv slik at høyre og venstre hjul ikke kan ha forskjellig rotasjonshastighet, så vil du ikke kunne dreie på noen av hjulene med kassa i P selv om du setter støttebukker under begge gummiklossene bak. Dette kan du jo gjøre på kort tid selv for å bli sikker. Hvis du dreier på det ene hjulet skal normalt det andre hjulet gå motsatt vei med kassa i P.

 

Sannsynligvis har verkstedet rett i diagnosen sin, men jeg pleier aldri å stole blindt på en diagnose eller påstand med mindre jeg får forklart hva og hvordan og hvorfor på en slik måte at jeg selv skjønner at det må være sånn. Selv fagfolk med lang erfaring kan ta feil iblant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Palmo123
Hvis du ikke har veldig hastverk' date=' så har jeg en -85 300TDT son skal hugges. Er bare ikke helt sikker på når det blir enda.... Ting tar tid....[/quote'] Har du en god motor å selge :?:
Link to comment
Share on other sites

Guest Marko
Hvis du ikke har veldig hastverk' date=' så har jeg en -85 300TDT son skal hugges. Er bare ikke helt sikker på når det blir enda.... Ting tar tid....[/quote'] Har du en god motor å selge :?:
Er nok ikke så vedig bra desverre. Er dårlig kompresjon på den, hva som er årsaken til det har jeg ikke undersøkt nærmere.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...