Jump to content

Recommended Posts

Posted

I forbindelse med at jeg lure på å kjøpe Ny bil har jeg vært ute å prøve et par ikke MB biler idag/igår. Prøvde en passat med absolut alles(ikke 4motion) dette var en stv med 170hk(diesel) å automat, bilen hadde som sagt alt tenkeligt av utstyr, å jeg må si jeg blev positivt overrasket over hvor god den var å kjøre samt hvor sprek den var å prisen var egentlig ikke så gale, mener det var ca 460k, Var så ute å prøve en kolega sin sprit nye audi A6 stv med samme motor, denne hadde ikke helt samme utstyrs nivå men fremdeles automat/Skinn, denne var å veldig god å kjøre, denne hadde han nettopp fått via sverige til ca 460k, må si at jeg fint kunne finnne på å kjøpe en av disse 2, prisen gjør at den kan være aktuel, nye E klasse blir simpelhen for dyr, har å vudert en ny C klasse, men denne har noe mindre plass enn de andre 2 modeller, spesielt i baksetet å jeg trenger plass til 2 unger i bilen. Alternativt vudere jeg nyere 211, men jeg har lyst å få en bil med garanti nu, da utgiftene til å holde en eldre 211 på veien fort blir store å nyere 211 med lite km å mye utstyr ennå er ganske så dyre. Så da er spørsmålet Er der noen andre alternativer? skal ha med en tur å se på den nye opel når jeg kommer hjem fra jobb om noen uker.

Posted

I forbindelse med at jeg lure på å kjøpe Ny bil har jeg vært ute å prøve et par ikke MB biler idag/igår. Prøvde en passat med absolut alles(ikke 4motion) dette var en stv med 170hk(diesel) å automat, bilen hadde som sagt alt tenkeligt av utstyr, å jeg må si jeg blev positivt overrasket over hvor god den var å kjøre samt hvor sprek den var å prisen var egentlig ikke så gale, mener det var ca 460k, Var så ute å prøve en kolega sin sprit nye audi A6 stv med samme motor, denne hadde ikke helt samme utstyrs nivå men fremdeles automat/Skinn, denne var å veldig god å kjøre, denne hadde han nettopp fått via sverige til ca 460k, må si at jeg fint kunne finnne på å kjøpe en av disse 2, prisen gjør at den kan være aktuel, nye E klasse blir simpelhen for dyr, har å vudert en ny C klasse, men denne har noe mindre plass enn de andre 2 modeller, spesielt i baksetet å jeg trenger plass til 2 unger i bilen. Alternativt vudere jeg nyere 211, men jeg har lyst å få en bil med garanti nu, da utgiftene til å holde en eldre 211 på veien fort blir store å nyere 211 med lite km å mye utstyr ennå er ganske så dyre. Så da er spørsmålet Er der noen andre alternativer? skal ha med en tur å se på den nye opel når jeg kommer hjem fra jobb om noen uker.

Passat hadde jeg glatt droppet, så mye trøbbel som det er med dem. Sjefen har en 05-modell som han ga 400k for. Nå fikk han innbyttetilbud på 140. Greit nok at det koster å ha ny bil, men 260' tap på en bil til 400' etter 5 år / 120.000 km, var ikke det ganske mye? Greit holdt bil med full servicehistorikk og fornuftig motor/utstyr. For litt siden ville den ikke starte, like etter røyk tilleggsvarmeren (stas med TDI i -25C da), en glødeplugg, en sirkulasjonspumpe og i tillegg lakk den olje. Da skrotet stoppet midt i garasjeporten ble den omsider hentet med bergingsbil. Heldigvis var Møller greie nok til å dekke mye på en slags utvidet garanti.

Posted

Har jo ikke bestemt meg ennå, men i utgangs punktet så burde det jo ikke være store forskjel angående probleme mellom A6/Passat siden motor/gir å mye annet er likt. Hadde jo klart foretrukket å kjøpe MB men er liksom ikke så mye i god familie størrelse innen for en grei pris ramme. Men uanset så hadde jeg ikke tenkt å ha bilen lengre enn 3 år om jeg kjøper ny bil, å da skal jo alt at problemer fikses på garanti. Et plus for audi/passat er jo at jeg har møller bil som nesten nabo(300m) så enkelt å gå å klage hehe

Posted

Hvis du vurderer A6 og Passat, ville jeg prøvd Superb for å se om prisforskjellen er verdt det.

Men hva med B-klassen? Er ikke den i familiestørrelse?

Har vudert å sjekke ut Superb siden den fås med samme motor, har bare ikke fått tid ennå, B klassen har jeg å set på, men med behov for plass til barnevogn så syns jeg den blev for liten, skal ha plass bak i så at det går med hele familien på tur til feks DK. Men har jo kun starta jakten så har goe tid ennå til å vudere/prøve/se, skal å først ha fikset det rust BOS tok bilder av idag å der etter ha lakkert hele fronten på 211en før noe blir gjort, så alt etter hvor lang tid BOS bruker på dette avgjøre når jeg skal bytte, men siden det er bOS som har somlet jævligt i denne rust sak å også har innrømet det vil jeg tro de fikser dette innen rimelig tid, er ikke så stor rep heller.

Posted

S-klasse har stort baksete og koffert, og så slipper du å skramle rundt i budbil (eller stasjonsvogn som de fanatiske kaller det). Kanskje litt dyre helt nye da, men forrige modell kan du få til fornuftige priser. Her hadde ikke jeg vært i tvil. 8)

Posted

Å forrige modell får jeg å med 3 års garanti eller? om ikke tror jeg nok en sådan kan bli et passe dyrt bekjentskap med 30000km i året å så er en nød å bruke merke verksted til rep da der er lite mekanikere som har kjenskap om disse biler. Nei da kunne jeg like godt fortsette med 211 er nu min mening.

S-klasse har stort baksete og koffert, og så slipper du å skramle rundt i budbil (eller stasjonsvogn som de fanatiske kaller det). Kanskje litt dyre helt nye da, men forrige modell kan du få til fornuftige priser. Her hadde ikke jeg vært i tvil. 8)

Posted

Superb er vel den romsligste stasjonsvogna man kan kjøpe i dag. Men jeg ville nok vurdert Insignia også. Jeg har kun kjørt en liten runde med Superb, men har endel mil i Insignia, og synes det er en kjempebil. Du får fullspekka versjoner av begge til prisen du nevner. Så det blir egentlig bare å prøvekjøre og finne den du trives best med. Kjøper du opel må du sørge for å krysse av for Adaptive frontlys. Helt suverent.

Forøvrig holder jeg med deg i valget om å kjøpe fabrikkny bil og kjøre til garantien går ut. Større verditap, men færre overraskelser.

Posted

Tror bilen hadde veltet med det kona kunnne finne på å stappa opp i der hehe.

sjekket just ut prisen på en insignia å den kom KUN på 560k med alt av utstyr som en har lyst å ha med i 160hk auto versjon hehe. men fine bil det er det ja.

B-klasse med takboks til ferieturer 8)

har selv kjørt mye passat(nyeste mod) og det er jo en grei bil, men skuffer på langtur.

Posted

Synes det er på plass med både ris og ros når man først er i gang. Mandagsbiler får man også kjøpt hos Mercedes også... En kollega av meg har en ex-taxi Passat TDI med automat, og den har gått over 400 000 km uten noen som helst problemer. Det er ikke engang skiftet olje på automaten!

Hadde jeg kjøpt ny bil idag, så hadde definitivt Passat Highline TDI 170hk 4motion DSG stått ganske høyt på lista! Hadde jeg latt følelsene få fritt spillerom, så hadde det blitt Alfa 159 i TI utgave... men det blir vel en stjernebil igjen sånn at jeg fortsatt kan dra på verdens beste klubbtreff på Gol hvert eneste år!  :lol:

Posted

Frode. den passat sjefen din har er vel med den gamle 1,9TDI motor eller? ellers var vel 140k litt lite ja, de liggger vel på ca 190k på finn. den jeg prøvde har den nye 2,0TDI motor.  Hadde det ikke vært for al rust problematikken hadde jeg kanskje valgt en godt utstyrt/lite kjørt 210 igjen siden denne er noe enklere å fikse på å det er enklere å få dele til en ok pris, men har ikke lyst på rust problemene som kan dukke opp, men savner plassen som disse har bak i.

Posted

Hehe spurte jo om de ikke hadde nettopp den highline 170hk 4motion DSG inne, men det hadde de ikke, så derfor jeg nøyde meg med den uten 4motion. 

Synes det er på plass med både ris og ros når man først er i gang. Mandagsbiler får man også kjøpt hos Mercedes også... En kollega av meg har en ex-taxi Passat TDI med automat, og den har gått over 400 000 km uten noen som helst problemer. Det er ikke engang skiftet olje på automaten!

Hadde jeg kjøpt ny bil idag, så hadde definitivt Passat Highline TDI 170hk 4motion DSG stått ganske høyt på lista! Hadde jeg latt følelsene få fritt spillerom, så hadde det blitt Alfa 159 i TI utgave... men det blir vel en stjernebil igjen sånn at jeg fortsatt kan dra på verdens beste klubbtreff på Gol hvert eneste år!  :lol:

Posted

Frode. den passat sjefen din har er vel med den gamle 1,9TDI motor eller?

Nei, 2,0. Det er den "nye" typen bil.

Hvorfor bytte ut 211n egentlig? Er det ikke bedre å sette av en liten pott til vedlikehold enn å betale latterlige summer i verditap på en kliss ny bil bare for å slippe overraskelser? Du kan ha mange overraskelser på en 211 for verditapet du får ved å hele tida kjøpe ny passat.

En helt annen ting er at jeg syns passaten er kjip innvendig, men det er vel bare sånn det blir når man er bortskjemt :-)

Posted

Hadde jeg latt følelsene få fritt spillerom, så hadde det blitt Alfa 159 i TI utgave...

Applaus!! :D

Har du ikke penger til ny MB, men ønsker nytt, så er dette bra alternativ hvis man er glad i å kjøre bil.

Men den er neppe større inni enn c-klasse.

Posted

Om jeg må bruke 30-40k i året på vedlikehold på 211 så foretrekker jeg faktisk å betale mere å ha en ny bil med 3 års garanti, så får jeg ta det pris tap som kommer etter 3 år, men er jo ingen som sier jeg kjøper passat mere enn en gang da. Er jo muligt jeg vinner i lotto å kjøper ny 212 hehe  Men Frode, jeg ser på finn at brukt prisen på passat er mye bedre på en 2006 model enn på 2005, så muligt det har å gjøre med at fra 2006 modellen fik den 140hk i stedet for 130. for skjønner ikke hvorfor der ellers skulle være en forskjel i pris på ca 100k

Frode. den passat sjefen din har er vel med den gamle 1,9TDI motor eller?

Nei, 2,0. Det er den "nye" typen bil.

Hvorfor bytte ut 211n egentlig? Er det ikke bedre å sette av en liten pott til vedlikehold enn å betale latterlige summer i verditap på en kliss ny bil bare for å slippe overraskelser? Du kan ha mange overraskelser på en 211 for verditapet du får ved å hele tida kjøpe ny passat.

En helt annen ting er at jeg syns passaten er kjip innvendig, men det er vel bare sånn det blir når man er bortskjemt :-)

Posted

Hvis MB er uaktuelt hadde jeg kjøpt Mondeo eller V70. Førstnevnte er diger.

Har flere bekjente med Mondeo og V70 og ingen av dem har rapportert problemer.

Svigers (jobber forresten i Kverneland Bil) kjøpte en ny Mondeo i sommer og den er meget kjekk.

All fornuft tilsier at jeg burde kjørt Ford utfra rabatten på nybil gjennom han, men jeg er nok for glad i Merce.  8)

Forresten, Passat kan jeg si mye drit om da 2 på jobben og en nabo alltid klager over noe på den....

Posted

Eneste som det absolut ikke blir er faktisk Mondeo. Vi har vel ca 10 stk av disse i firmaet fordelt rundt i landet, alle er maks 2 år gamle, å hva der ikke har vært av problemer med disse er ikke småting, flere har vært mer på verksted enn på gata, er så gale at disse ikke er opsjon lengre når der skal leases nye biler. Har i tilleg en i nabo laget som jobbet på kverneland her nede da det ennå eksisterte å han er å klokke klar på hvilken bil en ikke skal kjøpe. Volvo har jeg ikke prøvd å ikke hørt noe gale om heller så dette er å en mulighet, men V70 er vel ganske så dyr etter hva jeg har set, om en ikke går for den nye med underdimisjonert motor,men den blir ikke et valg for min del, skal ikke ha mindre kraft enn jeg har i 211 nu så min 150hk i så stor en bil. er av samme grund jeg ikke er innteresert i E200 da jeg mener det er for lite motor til en så stor bil. Men vudere å ta en ny bil hjem gjennom sverige da en kolega kan fikse dette å jeg da får samme garanti som hos norsk forhandler men spare 100k eller mer på feks en A6. men tiden får se.

Svigers (jobber forresten i Kverneland Bil) kjøpte en ny Mondeo i sommer og den er meget kjekk.

All fornuft tilsier at jeg burde kjørt Ford utfra rabatten på nybil gjennom han, men jeg er nok for glad i Merce.  8)

Forresten, Passat kan jeg si mye drit om da 2 på jobben og en nabo alltid klager over noe på den....

Posted

Om jeg må bruke 30-40k i året på vedlikehold på 211 så foretrekker jeg faktisk å betale mere å ha en ny bil med 3 års garanti, så får jeg ta det pris tap som kommer etter 3 år, men er jo ingen som sier jeg kjøper passat mere enn en gang da. Er jo muligt jeg vinner i lotto å kjøper ny 212 hehe  Men Frode, jeg ser på finn at brukt prisen på passat er mye bedre på en 2006 model enn på 2005, så muligt det har å gjøre med at fra 2006 modellen fik den 140hk i stedet for 130. for skjønner ikke hvorfor der ellers skulle være en forskjel i pris på ca 100k

Mulig du kun ser på stv? Dette er en sedan.

Posted

Jepp så kun på stv, siden det er dette jeg vilha hehe, men når jeg tenker etter så er vel 2006 modellen nye model å 2005 gammel model i stv altså, så her ligger nok å en god del av pris foskejllen, men ellers så er det vel sådan at stv holder seg en god del bedre i brukt verdi enn sedan her i landet da alle vil ha stv.

Mulig du kun ser på stv? Dette er en sedan.

Posted

Jeg kjører selv C-klasse stv med to unger i baksetet, vi har kjørt Europa rundt med barnevogn i bagasjen tidligere i både 203 og 204 utgave og har ikke noe problem med plassen.

foresten; hva skal du med all den plassen ?

er det ikke bedre å få en normal eller litt mindre størrelse på bilen og få med litt mer utsyr og/eller motorefekt eller er det nabofaktoren som er viktigst ?

Jeg hadde siktet meg inn på en C200tcdi istedet for å vurdere en passat, uansett motorisering.

Hvor mye kjører du med fullastet bil og hvor mye kjører du alene det er jo også en faktor som mange glemmer.

Posted

Hva er det som er så dyrt med å holde 211en på veien? 40K i året sier du, høres sprøtt mye ut.

Ikke vet jeg... Disse tallene er langt fra min egen virkelighet, og jeg skrur ikke på bilen selv...

Posted

Som jeg sa til min far da han vurderte en ny Honda stv med alt utstyr (han har alltid vært MB entusiast). Du kommer til å bli dritt lei av det trøtte utseendet. Kjøp heller en Mercedes sånn at du kan glise litt hver gang du tar frem vaskekosten og tar en ekstra god titt på de nydelige linjene!

Posted

Eneste som det absolut ikke blir er faktisk Mondeo. Vi har vel ca 10 stk av disse i firmaet fordelt rundt i landet, alle er maks 2 år gamle, å hva der ikke har vært av problemer med disse er ikke småting, flere har vært mer på verksted enn på gata, er så gale at disse ikke er opsjon lengre når der skal leases nye biler. Har i tilleg en i nabo laget som jobbet på kverneland her nede da det ennå eksisterte å han er å klokke klar på hvilken bil en ikke skal kjøpe. Volvo har jeg ikke prøvd å ikke hørt noe gale om heller så dette er å en mulighet, men V70 er vel ganske så dyr etter hva jeg har set, om en ikke går for den nye med underdimisjonert motor,men den blir ikke et valg for min del, skal ikke ha mindre kraft enn jeg har i 211 nu så min 150hk i så stor en bil. er av samme grund jeg ikke er innteresert i E200 da jeg mener det er for lite motor til en så stor bil. Men vudere å ta en ny bil hjem gjennom sverige da en kolega kan fikse dette å jeg da får samme garanti som hos norsk forhandler men spare 100k eller mer på feks en A6. men tiden får se.

All fornuft tilsier at jeg burde kjørt Ford utfra rabatten på nybil gjennom han, men jeg er nok for glad i Merce.  8)

Barnesykdommer kanskje? Jeg har hvertfall ikke hørt om noe krøll fra de jeg kjenner...

Jeg hadde faktisk et helvete med min første W211 og var inn og ut hos BOS, men så lenge det var garanti og jeg fikk leiebil var det greit nok.... Forstår godt at han naboen din er sur på Ford etter at han mista jobben....

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...