LuckyDuck Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 Da jeg fòr å trilla fra Ålgård og ut mot skurve området lå jeg bak en R-klasse, jeg brydde meg ikke noe særlig om denne før jeg så at den var registrert som varebil. Og da begynner Løkkydøkk å tenke.. Er ikke regelen for at vanlige stasjonsvogner kan registrers som varebil opphevet, evt gitt forbud mot? Jeg trodde at R-klassen var for liten til å kunne oppfylle kravene til mindre varebil.. Dette er ett synnsykt dårlig bilde, men kan skimtes et grønt skilt.
ØHN Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 Tror nok "kassa" går baki en R-klasse og skaffer deg grønne skilt fortsatt, hvis de ikke har endret reglene siste året da.
FrodeS Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 Som du jo selv så, så får man altså R som varebil. Den er stor nok, mens vanlige stasjonsvogner ikke er det. Idiotiske regler. Hjemmehjelpen f.eks. freser rundt i "store" berlingoer siden de kan registreres som varebil, mens de egentlig ikke trenger noe større enn en micra. Regjeringen gnåler om miljø over alt, men å gjøre noe er ikke interessant. Posten er i samme situasjonen. De ønsker å kjøpe en del mindre biler, men siden de da må betale fulle avgifter er det selvsagt helt uinteressant. GL er forresten også stor nok til å bli registrert som varebil.
Ronnie Westpold Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 90 % av R klasser i Norge er sikkert varebiler. Sjekk finn.no så skjønner du hva jeg mener. Og den selges fortsatt som varebil
LuckyDuck Posted February 25, 2010 Author Posted February 25, 2010 mistenker at dette er et lite hint om at jeg ikke har fulgt med i timen( igjen ) Jeg vet at reglene for varebil sammen kombinert med stasjonsvogn er historie, men som jeg sa, så trodde jeg at den ikke var stor nok.
Lars U. Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Det er bare lang versjon som kan varebilregistreres
Sven Håkon Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Jeg vet ikke om du har sett en R-klasse på nært hold, men de er virkelig store! At de får plass til statskassa (eller hva den nå kalles) forundrer meg ingenting. Ikke rart amerikanerne kaller den en "truck".
Olav Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Jeg vet ikke om du har sett en R-klasse på nært hold, men de er virkelig store! At de får plass til statskassa (eller hva den nå kalles) forundrer meg ingenting. Ikke rart amerikanerne kaller den en "truck". Det som forundrer meg er at de faktisk måtte skjære ut noe av taktrekket for å få det til. Og biler med glasstak lar seg vel ikke bygge om såvidt jeg vet.
FrodeS Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Jeg vet ikke om du har sett en R-klasse på nært hold, men de er virkelig store! At de får plass til statskassa (eller hva den nå kalles) forundrer meg ingenting. Ikke rart amerikanerne kaller den en "truck". Det som forundrer meg er at de faktisk måtte skjære ut noe av taktrekket for å få det til. Og biler med glasstak lar seg vel ikke bygge om såvidt jeg vet. Det er på grunn av innvendig høyde (åpenbart). Kravet er satt ganske høyt for å unngå at folk ser sitt snitt til å snike seg unna litt avgifter. Nissan Patrol, som jo i stor grad er en ypperlig varebil er også for liten. Nissan Norge løser det ved å fjerne neon avstivinger i taket bak i lasterommet.
Olav Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Det som gjør det hele latterlig er at de små og miljøvennlige varebilene heller ikke kan leveres med grønne skilt i Norge.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now