Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kom akkurat hjem fra en lengre kjøretur og merket at noe var rart med spenningen på bilen da jeg blinket for å ta av hovedveien. Bilen er en 1986 W124 200D. Ladelampe lyser ikke, men spenningen er lav, kupelys gløder svakt, kjørelys lyser ikke synlig i dagslys.

Jeg parkerte bilen og det er ikke en gang klikk fra starteren.

-11 kuldegrader her nå så orket ikke kikke grundig på det. Batteripolene sitter som de skal. Polene ble satt inn med syrefritt fett i fjor sommer.

Siden ladelampa ikke lyser tipper jeg ei celle i batteriet har tatt kvelden. Batteriet er fra før mine tre år med bilen, og kan være 10 år for alt jeg veit.

Den startet med motorvarmer normalt for 3 timer siden. Startet normalt igjen etter en halv times parkering. Jeg merket som sagt spenningsfallet rett før jeg kom hjem, og nå er bilen nesten helt død.

Hva tror dere, er det bare å kjøpe et nytt batteri først som sist?

Posted

Kom akkurat hjem fra en lengre kjøretur og merket at noe var rart med spenningen på bilen da jeg blinket for å ta av hovedveien. Bilen er en 1986 W124 200D. Ladelampe lyser ikke, men spenningen er lav, kupelys gløder svakt, kjørelys lyser ikke synlig i dagslys.

Jeg parkerte bilen og det er ikke en gang klikk fra starteren.

-11 kuldegrader her nå så orket ikke kikke grundig på det. Batteripolene sitter som de skal. Polene ble satt inn med syrefritt fett i fjor sommer.

Siden ladelampa ikke lyser tipper jeg ei celle i batteriet har tatt kvelden. Batteriet er fra før mine tre år med bilen, og kan være 10 år for alt jeg veit.

Den startet med motorvarmer normalt for 3 timer siden. Startet normalt igjen etter en halv times parkering. Jeg merket som sagt spenningsfallet rett før jeg kom hjem, og nå er bilen nesten helt død.

Hva tror dere, er det bare å kjøpe et nytt batteri først som sist?

Hvis ikke du lader batteriet rimelig fort, så er det i hvertfall bare å bytte ut. Det kommer til å fryse når det står tomt.

Når du har satt på lader, så skrur du ut laderegulatoren bak på dynamoen. Du vil nok finne at børstene er nedslitt. Bytt den ut med en ny på min. 14,5V

Nedslitte børster eller gåen laderegulator vil ikke gi lys i ladelampa. Egentlig er hele ladelampa noe stort tull. Det hadde vært bedre med et voltmeter.

Edit : Ser at Einar slo meg med noen timer :-)

Posted

Takk gutter! Jeg er nødt til å sjekke ut dette før jeg handler nytt batteri. Ellers tapper jeg bare nytt batteri ned i elendigheta også.

Men jeg har aldri skrudd ut laderegulator/børster før. Leitet under DIY, men fant ingen tråd om det. Hadde vært fint med link til noe bilder, siden kulda ikke frister til timesvis med grubling og forsking :)

Posted

En god middels stor stjernetrekker(med mindre noen har bytta ut skruene).

I bakkant på dynamo.

068903803D.jpg

Skru løs denne.

Pass på skruene, kikk hvor slitte børstene er, som på bildet er de nye, når de bare har noen mm igjen så er de utslitte, kjenn også på sleperingene de ligger an mot for slitasje og skader.

Biltema er vel billigst på nye, art. nr. 63602.

Ellers så vil jeg anbefale orginale bosch.

Posted

Takk takk, ser altså ut som "hodet" på en effekttransistor når den er montert. Tar en tur til BOS i morra jeg. Kan da ikke koste mange hundrelappene denne?

Posted

Tror du må regne med en 4-500 for orginal bosch del, i stjernemerket ask vet jeg ikke, men det kan være du finner noen som lodder inn nye børster på den regulatoren du har også, gjorde jeg på den dynamoen jeg skiftet på min nå.

Posted

I bakkant på dynamo.

068903803D.jpg

Skru løs denne.

Pass på skruene, kikk hvor slitte børstene er, som på bildet er de nye, når de bare har noen mm igjen så er de utslitte, kjenn også på sleperingene de ligger an mot for slitasje og skader.

På min er det rett spor. En gubbetrekker er fint på Turbodiesel i hvertfall.

Søkte på delenummeret ditt på biltema, og fikk opp et laderelé som ser helt annerledes ut.

Posted

I bakkant på dynamo.

068903803D.jpg

Skru løs denne.

På min er det rett spor. En gubbetrekker er fint på Turbodiesel i hvertfall.

Søkte på delenummeret ditt på biltema, og fikk opp et laderelé som ser helt annerledes ut.

Må ikke alltid stole på bildet, jeg vet at de bilene det delenummeret går til har samme børster som W124 før 91/92.

Orginalt fra Bosch er det brukt noen veldig blaute stjerneskruer, byttet ut mine selv jeg, med skruer fra slangeklemme, passer perfekt :-)

Posted

Ladelampen har også den funksjonen at formagnetiseringsstrømmen går gjennom den. Det innebærer

at hvis pæren er defekt, og magnetismen er borte fra magnetene i dynamoen , vil den ikke lade.

Dette kan enkelt sjekkes ved å jorde ledningen til formagnetiseringsstrømmen ved dynamoen. (Som

oftest en tynn blå ledning.

Koble fra pluggen på dynamo, på med tenning, jorde ledning og lampe skal lyse.

Hvis den ikke lyser da, skiftes pæren i ladelampen. Hvis du er heldig, er det så enkelt.

Posted

Ladelampen har også den funksjonen at formagnetiseringsstrømmen går gjennom den. Det innebærer

at hvis pæren er defekt, og magnetismen er borte fra magnetene i dynamoen , vil den ikke lade.

Dette kan enkelt sjekkes ved å jorde ledningen til formagnetiseringsstrømmen ved dynamoen. (Som

oftest en tynn blå ledning.

Koble fra pluggen på dynamo, på med tenning, jorde ledning og lampe skal lyse.

Hvis den ikke lyser da, skiftes pæren i ladelampen. Hvis du er heldig, er det så enkelt.

Takk for forklaring på virkemåte og tips. Kan man også sjekke om ladelampen virker (og bringer videre formagnetiseringsstrømmen), ved å skru på tenningen og se om ladelampen lyser?

Posted

Jepp, man kan sjekke at ledningsnett og ladelampe er intakt med å jorde tynn blå ledning, men uansett så begynner disse dynamoene å lade med en rus om ladelampa ikke er tilkoblet.

Feil i dynamo som kan gi manglende ladelampe, defekte børster/sleperinger, og brudd i rotorviklinger.

Posted

Jepp, man kan sjekke at ledningsnett og ladelampe er intakt med å jorde tynn blå ledning, men uansett så begynner disse dynamoene å lade med en rus om ladelampa ikke er tilkoblet.

Feil i dynamo som kan gi manglende ladelampe, defekte børster/sleperinger, og brudd i rotorviklinger.

Hvor skal ledningen til ladelampa kobles til når jeg bytter til nyere type dynamo?

Posted

Hmm prøvd å komme til ovenfra for å skru ut laderegulatoren, men det var knotete. :) Neste skritt er å heve bilen litt og prøve fra undersida.

Batteriet er tatt inn i varmen, tar lading normalt, og viser 13,6 volt i hvertfall. Det styrken troen på at det er børster eller dynamo som er synderen.

Posted

Hmm prøvd å komme til ovenfra for å skru ut laderegulatoren, men det var knotete. :) Neste skritt er å heve bilen litt og prøve fra undersida.

Batteriet er tatt inn i varmen, tar lading normalt, og viser 13,6 volt i hvertfall. Det styrken troen på at det er børster eller dynamo som er synderen.

Jøss. Hvor trangt kan det være på 2/3 motor, da? :-)

Husk at batteriet skal kun levere strøm når du starter. Med en gang motoren går skal batteriet bare stå og ta i mot. Når lys og sånt blir dårlig under kjøring er det ingen tvil om at det er dynamoen som er synderen.

La batteriet stå en stund etter lading og mål spenning. 12,7 v skal det være når det er helt fullt. Dessverre trenger ikke det bety at batteriet er brukbart, men det er i hvertfall en indikasjon.

Posted

Med skikkelig gubbetrekker gikk det å komme til ovenfra, og jeg fikk byttet børster/laderegulator. Flate spor på skruene mine. Den gamle regulatoren hadde kun 3-4 mm igjen av begge børstene igjen.

Batteriet har stått innendørs fullladet siden fredag, og jeg var spent på om det fortsatt dugde. Jeg monterte inn batteriet og det viste 12,56V mellom klemmene. Så startet jeg opp og da viste det 14,34V mellom klemmene.

Batteriet leverer normalt med startstrøm og bilen lader. Takket være god hjelp og riktig diagnose fra dere kostet dette kr 126,- for nye børster på Bilxtra.

Tusen takk for hjelpen :)

Posted

Ja stemmer, det heter kubbetrekker. Aner ikke hvor jeg fikk "gubbetrekker" fra :)

Nei, si det  :scratch: Hehe...

Det var egentlig en skrivefeil fra meg for mange år siden på News, og etter det har jeg stort sett blitt å si gubbetrekker uten å tenke mer over det :-)

Godt å høre at du fikk orden på bilen igjen. Det er jo nesten bare morro at ting ryker når det er såpass enkelt og billig å fikse.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...