Jump to content

Godkjenne en evt. ombygging fra E250D OM605 -> E300D OM606

Recommended Posts

Posted

Har som de fleste sikkert har fått med seg en `93 E250 Diesel med litt motorproblemer.

Det har jo kommet til at det er en knekt innsugskam og to bøyde ventiler på denne.

Har en `95 E 300 D stående med grei motor.

Så det står ved å handle en ny topp til den, og fikse opp en motor som har passert 531 000 km, eller å bytte til sekser.

Skal den bygges om til 300D skal det jo gjøres skikkelig.

Etter en kjapp kikk på Detali-sidene, så har jeg funnet ut at:

Bremser, det er kraftigere bremser på 300D, ventilerte skiver, mens 250D har pinglete uventilerte skiver, bak er det likt

Fjærer, det må regnes individuelt for hver bil, ettersom 300D er like ribba foruten at den har elektriske vinduer foran og IR vil jeg tro disse kan brukes.

Styresnekke, er samme styresnekker tilgjengelig på begge to, eller det er en ekstra på 300D, men snekkene skal være tilnærmet like.

Stabstag er det samme.

bakaksel har annen utveksling, 250D 3.07:1, 300D 2.87:1(300D har 3.07:1 i S124), den frister ikke å bytte, er ASD på 300D, med utslitte lameller, mens 250D er vanlig.

Motormessig vil motor og gir flyttes komplett over, ELR og EGR-opplegg fra 300D vil brukes, motor vil flyttes bakover som den sitter i 300D og all avgassrensing vil være som standard på 300D

Med andre ord, få spesifikasjoner på fjæring, bremser, vekt, motor og drivverk som den samme bilen ville hatt som E300D, med unntak av bakakselutveksling, som vil være for litt lavere toppfart, men likt som S124.

Altså en 300D med toppfarten til en 250D.

Om jeg skulle forsøkt på dette, og fått det godkjent, er det da sannsynlig at SVV vil godta utskrifter eller print-screens fra orginal EPC, vil de henge seg opp i bakakselutvekslingen, må alle deler dokumenteres, eller finnes det de som tar man på ordet(bilen delene står på har jeg, men den er ikke akkurat flyttbar).

Det er jo ikke akkurat noen stor effektøkning her, og det er heller ikke målet, fra 113hk/173Nm til 136hk/210Nm, altså øke effekten med 20,4% og dreiemomentet med 21,4%.

Samt en vektøkning på 50 kg.

Noen som vet hvor lang tid det vil ta å få en forhåndsgodkjenning på slikt?

Sikter meg innpå motorreparasjon altså, men liker å kikke på mulighetene.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...