Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har et merkelig problem med bilen min (-94 C180 med 4 tr automat). Når jeg slipper gassen helt ut under kjøring, så synker turtallet og farten reduserer seg som vanlig. Dette skjer normalt helt frem til ca 1500rpm, da holder turtallet seg ganske konstant og bilen drar avgårde selv om jeg ikke er nær gassen. Turtallet synker sakte etterhvert, men bilen "drar" helt uvanlig mye. Dvs at jeg må bruke mye brems for å stoppe den...

Min første innskytelse var treghet i gasswiresystem, dette kunne i alle fall forklare hvorfor turtallet "henger" igjen rundt 1500rpm og bare sakte synker derfra. Problemet er at dette ikke skjer med bilen i nøytral. Dvs at hvis man ruser motor i nøytral, så går den rett ned på tomgang etter man slipper gassen. Samme skjer hvis jeg kjører og lar bilen "henge" på 1500rpm med foten av gasspedalen og deretter legger inn nøytral, så synker turtallet umiddelbart til tomgang.

Kan dette være noe med automaten?? Det skal da ikke være noe elektronisk styring som fusker her (såvidt jeg vet så er det ikke noe slikt...)?

Tar i mot alle ideer med takk!

Magnus

Posted

Jepp, når tenninga er av vel å merke, ulempen med dette vil være feilkode, men det er ikke uvanlig med defekte luftmassemålere på M111.

Posted

Okay! Prøvde å nappe ut luftmassemåleren, men det gav ingen bedring...

Andre ideer?

Utrolig rart problem dette...

Jeg har noen andre observasjoner, som muligens er relatert til problemet:

- Turtallet er ustabilt. Dvs hvis jeg står i fri og legger turallet på ca 2000rpm og holder pedalen stabil, så varierer turtallet med ca +- 500 rpm.

- Har hatt noen ekstreme tilfeller der turallet går opp i 3000rpm under kjøring. Dette er skummelt med automat i D!

Er det noe elektronikk som kan forårsake dette? Trodde det meste var mekanisk på denne motoren? Gass er i alle fall mekanisk...

Kan det være noe med automatkasse?

Magnus

Posted

Tror du bare må få lest av feilkoder, mulig spjeldpotensiometer kan ha noe å si også, men det blir bare synsing, få lest av feilkoder.

Posted

Dette ligner jo veeeeldig på det jeg har opplevd med min 1994 E 220 (bensin) i vinter, og som mange andre med samme biltype (motortype) også har opplevd. Søk etter tråder om dette, og se om du ikke kjenner deg igjen. Din 180-motor og min 220-motor er vel av samme generasjon, kan jeg tenke meg.

MVH Tore

Posted

Hmm du har ikke Crusecontrol på den? da ville jeg ha kopla vekk den først.. ellers er det jo greit å få lest ut feilkodene om ikke du finner ut av det..

Posted

Jeg har på min 220E hatt problemer med ising ved gasspjeldet.

Ta av røret og gjør reint i spjeldhuset, smør opp alt av bevegelige deler med en god smørespray.

Fungerte for meg. Ble kvitt tur-gass og annet tull

Posted

Takk for tips, alle sammen!

Har hverken Toyota eller cruise control, så jeg gidder ikke få feilsøke på noen av de tingene.  :lol:

Skal se om jeg får pellet opp og sjekket spjellet. Sikkert ikke dumt å rense og smøre opp uansett.

Melder tilbake om jeg finner noe!

• 3 weeks later...
Posted

Løfter til på denne tråden. ;)

Har ikke fått plukket fra hverandre enda, men ting har tydeligvis gått seg til! Etterhvert som tempraturen utendørs har steget, så har problemet forsvunnet og bilen er nå helt normal igjen. Kan derfor se ut som om det kan være nettopp ising ved gasspjeld!

Posted

08022010767.th.jpg

Her er grunnen til at gassen hang seg opp på min.. Resultat av kaldstart og småkjøring.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...