Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har et sett for ettermontering av cruise på bilen min. Lurer (foreløpig) bare på en ting :

Skal armen på cruise-motoren (aktuatoren) være fast forbundet med gass-stagene via et fast stag, eller skal det være noe leamikk, som gjør at aktuatoren ikke flytter på seg når man gir gass? Altså et slags stag der lengden varierer litt.

Posted

På min er det et kuleledd ekstra på gasspjeld armen som er forbunet med et stag rett på aktuatoren....sikkert litt andreledes på en diesel..... :lol:

Posted

På min er det et kuleledd ekstra på gasspjeld armen som er forbunet med et stag rett på aktuatoren....sikkert litt andreledes på en diesel..... :lol:

Ekstra kuleledd er det der, så det er bare å clipse innpå tror jeg.

spørsmålet er om staget fra gasspjeldet til aktuatoren er "fast", så aktuatoren flytter på seg når du gir gass, eller om den skal stå stille inntil den aktiveres.

Posted

Den flytter seg.

Takker. Det originale staget som skal være der koster latterlig mye penger. Det fulgte med et, som neppe passer, men da er det bare å modifisere :-)

Posted

På min så står aktuatoren stille når tempomaten ikke er i bruk - armen som går fra den til gassoverføringen er todelt og kan trekkes i, men ikke skyves.

Fillern. Kanskje det skal være noe sånt allikevel?

Noen som har en TDT (forskjellig fra alle andre 124) med cruise her, som kan ta en rask titt?

Posted

På din SH, er det snakk om E'n eller 201?

E-klassen har vel ASR (og ESP).

Mener å huske at det er forskjell i oppsettet på 124 R6 m/tempomat uten ASR og de med tempomat og ASR.

Posted

E-klassen har vel ASR (og ESP).

Mener å huske at det er forskjell i oppsettet på 124 R6 m/tempomat uten ASR og de med tempomat og ASR.

Tar det som en selvfølge at han mener 190n da cruise på 211n, neppe har noe som helst til felles med min, mens det på 190n er identisk med unntak av noen stag og sånt.

De med ASR har jo elektronisk gasspedal, så der er det et annet oppsett, ja.

Posted

Dette gjelder 190en ja, E-klassen antar jeg at har "usynlig" tempomat :-D

Har du et bilde av det staget?

Posted

Kanskje staget til EGR-spjeldet på OM605 og 606 kan modifiseres til bruk?

Men trenger jeg egentlig det? Gjør det noe om staget er "fast", og aktuatoren dyttes på når jeg gir gass?

Posted

Sjekk at den gir etter iallefall

Den gir i hvertfall etter når det ikke er strøm på. Når cruise syns det går for fort, vil den da sluttet å dra i gassen, eller vil den aktivt dytte den i retur?

Posted

Tipper det er gammelt opplegg som er felles på veldig mange MBer uten ASD.

Akuatoren slipper taket når den får beskjed (eller strømmen kutter), og armen er med gasspedalen igjen.

Jeg kjøpte nye orginale stag, og de kostet ikke så mye.

E

Posted

Tipper det er gammelt opplegg som er felles på veldig mange MBer uten ASD.

Akuatoren slipper taket når den får beskjed (eller strømmen kutter), og armen er med gasspedalen igjen.

Jeg kjøpte nye orginale stag, og de kostet ikke så mye.

E

ASR mener du vel?

Var det noen "teleskopiske" stag der, eller beveger armen på aktuatoren seg med gasspedalen hele tida?

Posted

Mener ASR ja.

Er litt på gyngende grunn her, da jeg ikke har montert sammen. Det er dessuten en stund siden jeg holdt på med dette, men jeg bruke mye tid før jeg kjøpte delene, for å forstå og å sikre riktige deler.

Jeg har alle delene, og det er ingen teleskopstag.

Det tror jeg må bety at armen på aktuatoren er løs når det ikke er strøm/signal.

På mitt spjeld er det klart med ekstra arm med kule, klart til å sette på staget fra aktuatoren.

Som sagt et lite forbehold, men jeg har sett dette på andre biler også, og det er ganske enkle saker.

e

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...