E_S Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Bilen min med OM605.911 har lavt tomgangsturtall. Stort sett uansett ligger den rett over 500 rpm ifølge turtelleren, og når motoren er kald og det er kaldt ute er det bare såvidt den holder seg igang når den står i gir. Jeg klarer ikke å finne noe dokumentasjon på om OM605 har ELR (elektronisk regulering) på alle sammen, eller om det bare gjelder biler med automat og AC. Min bil har ikke AC. TDT'en jeg hadde var det jo ELR på, og den var konstant på tomgang uansett temperatur og forhold. Prøvde en gang en 250D (10v) med OM602 og vakuumregulert tomgang, og der var tomgangsturtallet merkbart høyere når den var kald, så sank den ned etter noen minutter. Hvordan ser jeg på pumpen om den har ELR eller vakuumstyring, og hva er de normale feilkildene på de systemene?
Einar Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Den `93´n jeg har har vakuumregulert tomgang, og du ser det lett i bakkant av pumpa, da det sitter ei vakuumklokke der som man ser gjennom innsugsrøra. Ellers om bilen har ELR bør det være en rød sak med ett stikk i bakkant av pumpa og ett relè merket ELR bak batteriet. Dette vakuumgreiene er nok bare en funksjon for å få opp tomgangsturtallet på kald motor, mulig pga kat/egr.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now